este volumul total de publicitate atras de publicatiile locale sau audienta lor in zonele pe care le acopera. Specialistii media afirma ca din cele aproximativ 45 de milioane de dolari cheltuite in 2003 in publicitatea din presa scrisa (estimarea Capital) sub zece procente au fost atrase de presa scrisa locala. Care este procentul exact, nimeni nu se incumeta sa-l precizeze! De asemenea, din total piata de publicitate din Romania (TV, radio, presa) mai putin de 2% a revenit mass-media locala. Sunt cifre pe care nu ne putem baza intr-o cercetare profesionista, dar un lucru este cert: volumul de publicitate este foarte mic comparativ cu impactul mare al acestor publicatii. (In anumite localitati, audienta liderului de piata poate fi acoperit insumand audienta a cinci-opt ziare centrale). Putine informatii de sinteza exista si in ceea ce priveste structura actionarilor, tranzactiile care au loc in aceasta piata, relatia dintre patroni si politicieni, dintre patroni si jurnalisti, despre cenzura si gradul de manipulare. Altfel spus, peisajul presei locale din Romania este „o jungla nedefrisata”, asta si datorita numarul impresionat de titluri, peste 200.Raportul „Presa locala din Romania – 2004”, publicat recent sub egida Fundatiei Freedom House, arunca o lumina (timida, dar binevenita) asupra acestei piete. Concluziile raportului sunt triste: majoritatea produselor media functioneaza in pierdere. Publicatiile sunt sustinute economic din alte resurse ale proprietarilor si sunt folosite drept instrumente de presiune politica, economica si de influentare a opiniei publice. Gradul lor de independenta este comparat de autorii raportului cu ale gazetelor de perete din primarii si prefecturi. Cele cateva ziare locale care isi permit luxul independentei editoriale au o stabilitate economica asigurata de tipografii si retele de distributie proprii.Cercetarea Freedom House nu se rezuma doar la o inventariere a titlurilor existente, ci include si o analiza pertinenta a continutului editorial. Rezultatele sunt deprimante: in general, publicatiile locale sufera de absenta articolelor de investigatie. In schimb, exista o abundenta gratuita a stirilor laudative la adresa autoritatilor locale sau la adresa PSD, care capata uneori formele activismului politic ce aminteste de „epoca de aur”. Totusi, au fost identificate si politici editoriale echidistante, cu anchete si investigatii care nu iarta autoritatile locale si partidele politice, indiferent de coloratura. Ziarele care tin la independenta au viata grea, fiind supuse permanent la santajul economic si politic. Pe de alta parte, exista produse de media care, desi nu au o politica apatica si obedienta, prin atitudinea critica pe care o au fata de autoritati tradeaza interesele economice sau politice ale patronilor. O mana de ajutor pentru editorii locali a fost intinsa de Freedom House care a initiat programul „Cresterea sustenabilitatii presei locale”. Proiectul isi propune sa creasca gradul de „supravietuire” economica si calitatea editoriala a presei locale.

Freedom House sprijina presa locala
· In cadrul programului „Sustenabilitatea presei locale”, initiat de Fundatia Freedom House in parteneriat cu Biroul Roman de Audit al Tirajelor si cu sprijinul agentiei ARBOmedia, finantat de un proiect PHARE, au fost selectate urmatoarele publicatii:
– Observator Aradean
– Ziarul de Bacau
– Monitorul de Botosani
– Obiectiv Vocea Brailei
– Gazeta de Sud (Craiova)
– Ziarul de Iasi
– Ziarul de Mures
– Monitorul de Neamt
– Acum (Tulcea)
– Obiectiv (Vaslui)
– Ziarul de Vrancea
– Monitorul de Suceava
– Observator (Constanta)
– Monitorul Expres de Brasov
– Impact (Gorj)
– Hunedoreanul
– Monitorul de Alba
– Informatia Zilei (Maramures)
· Freedom House va finanta partial includerea acestor titluri in Studiul National de Audienta. De asemenea, publicatiile selectate vor beneficia de cursuri de pregatire in domeniul managementului vanzarii si difuzarii. Cu audiente certificate, publicatiile vor avea mai mari sanse sa atraga publicitate comerciala atat din zona locala, cat si de la nivel central.
· Selectia publicatiilor in programul „Cresterea sustenabilitatii presei locale” s-a facut dupa patru criterii. Primul criteriu a fost cooperarea si interesul editorilor fata de acest proiect. Al doilea criteriu de selectie a fost analiza editoriala si interpretarea echidistantei editoriale. Al treilea a fost istoricul, atitudinea si potentialul de piata, atat al publicatiei, cat si al echipei manageriale.
· Al patrulea criteriu a constat in evaluarea individuala realizata de expertii media. In aceasta evaluare s-a avut in vedere stadiul de dezvoltare al produsului media si atitudinea managementului fata de activitatile de profesionalizare ale pietei de presa.