La Craiova, zvonurile au provocat nervozitate, dar si panica. „Daewoo vinde?”, „Pleaca?”… Blocuri centrale, cu apartamente spatioase, cu dotari moderne, de la sali de gimnastica la sali de conferinta, pina mai ieri ocupate de directorii de la Daewoo, sunt scoase la vinzare. Mai curind pe ascuns decit la vedere, Daewoo icerca sa marite unele proprietati din Rominia: citeva terenuri, blocuri de locuinte, chiar si unele spatii comerciale, la Craiova, precum si i tara. Oficialii companiei se straduiesc sa pastreze aceste operatiuni sub tacere, pentru a nu fi interpretate gresit. Dar vorba circula repede-n tirg.
Soarta firmei afecteaza riscul de tara
in ciuda zvonurilor, e hazardata prezicerea ca pleaca Daewoo. Soarta companiei craiovene este incerta, la fel cu a companiei-mama.
Ghinionul concernului sud-coreean a sporit i partea a doua a lunii septembrie a.c., cind potentialul cumparator Ford Motor si-a anuntat retragerea. Pietele bursiere coreene au reactionat imediat, titlurile iregistrind o scadere brusca. Totusi, agentia Moody’s a anuntat ca situatia actuala a Daewoo Motor nu va afecta ratingul Coreei de Sud.
Criza s-a acutizat cu atit mai mult cu cit Ford fusese ales i iunie negociator unic. inaintea exclusivitatii Ford, compania General Motor (GM), care a avut pina i 1992 o alianta de 15 ani cu Daewoo, era considerata favorita i prima runda de negocieri. Ceilalti ofertanti au iceput sa dea iapoi vizibil. Un purtator de cuvint al DaimlerChrysler a afirmat ca grupul germano-american considera ca o investitie i Daewoo ar fi riscanta, iar presedintele Hyundai Motor a declarat recent ca firma sa are destule probleme cu Kia Motors.
Richard Wagoner, functionar al directiei executive a GM, a declarat ca daca se va decide sa faca o oferta pentru Daewoo, producatorul de automobile american va trebui sa icerce sa schimbe parerile din Wall Street, conform carora afacerea nu ar fi profitabila. Producatorul italian Fiat a anuntat ca ica se gindeste la posibilitatea de a icheia un acord cu Daewoo Motor, dar nu a stabilit un termen pentru luarea deciziei finale.
Compania se vinde pe bucati
Creditorii concernului sud-coreean au anuntat ca icerca sa vinda compania, impreuna cu societatile afiliate, itr-un singur pachet, dar ca iau i considerare si varianta cedarii lor i mod separat, unor cumparatori diferiti. in acelasi timp, compania constructoare de masini a anuntat ca planul de restructurare include si demiterea a 135 de membri din conducere, pentru facilitarea redresarii. Conform unui purtator de cuvint al Daewoo Motor, cei 135 de directori si-au iaintat demisiile, 54 dintre acestia facind parte dintre diviziile din Rominia, Uzbekistan, India. Daewoo Motor este una dintre cele 12 companii ale grupului Daewoo ajunsa acum la mina bancherilor.
Fiecare creditor principal va raspunde de vinzarea clientului sau, daca preluarea se va face pe bucati. Soarta filialelor din Europa Centrala si de Est este cu atit mai nesigura.
Privita i acest context, declaratia premierului Mugur Isarescu cu privire la acordarea de facilitati pentru Daewoo, facuta recent itr-o vizita la uzina de automobile din Craiova, ridica dubii asupra credibilitatii ei: Guvernul va analiza, i perioada urmatoare, solicitarile companiei Daewoo privind acordarea de facilitati fiscale, a promis Isarescu. Premierul a aratat ca, ica din iarna trecuta, cei de la Daewoo au solicitat o pozitie de egalitate cu Renault si a adaugat ca „probabil, a sosit momentul sa stimulam cererea pe piata interna si sa ne uitam daca ii putem ajuta pe cei de la Daewoo sa exporte mai mult”. Din punctul de vedere al deficitului bugetar, s-ar putea ivi probleme numai i ceea ce priveste TVA, a mai tinut sa precizeze primul-ministru. Daewoo Rominia a solicitat facilitati similare cu cele acordate Renault.
Promisiunea Guvernului romin pare nu doar tardiva, ci de-a dreptul curioasa. Presedintele FPS, Radu Sirbu, nu are idee de o initiativa i acest sens : „Nu am fost istiintat i legatura cu un astfel de proiect, dar Guvernul poate decide singur i aceasta privinta. Decit sa plece, mai logic ar fi sa le acordam investitorilor facilitatile cerute”, spune Radu Sirbu. Nici conducerea Agentiei Nationale de Dezvoltare Regionala, gestionara de pina acum a facilitatilor, prin icorporata ARD (Agentia Romina de Dezvoltare), nu pare a fi i tema cu o initiativa guvernamentala pentru Daewoo. Nici Consiliul Concurentei nu a fost solicitat i acest sens.
Departamentul de Comunicare al Guvernului precizeaza ca, i afara declaratiei de la Craiova a premierului, Executivul nu a dorit sa faca publice alte informatii. Conducerea Daewoo pretexteaza lipsa timpului pentru a se abtine de la orice comentarii pe tema facilitatilor. in mai a.c, presedintele Daewoo Auto Trading, Ioan Ban, declara pentru Capital: „in cazul i care autoritatile vor continua sa aplice un tratament discriminatoriu, inegal, fata de firmele din acelasi domeniu, ceea ce va face produsele noastre mai costisitoare, este de la sine iteles ca va trebui sa ne restringem activitatea pina la icetarea acesteia, pe un anumit termen sau definitv”. Ioan Ban a subliniat i repetate rinduri ca Daewoo are ca argument principal pentru solicitarea facilitatilor suma de peste 800 milioane dolari investita i Rominia.
Venit la sfirsitul saptaminii trecute pentru o scurta vizita i Rominia, presedintele Renault, Louis Schweitzer, a precizat pentru Capital: „Nu doresc sa comentez promisiunea de acordare a facilitatilor pentru Daewoo, itrucit nu cunosc i detaliu conditiile contractului pe baza caruia compania sud-coreeana a investit i Rominia”.
Isarescu promite facilitati tardive
in vreme ce guvernantii se declara dintr-o data extrem de generosi, presa locala da ca sigura vinzarea blocurilor i care au locuit sefii coreeni, (avanseaza chiar si un pret solicitat – 2,5 milioane dolari fiecare) si situatia icurcata de la Daewoo Craiova.
Disputa facilitatilor e de-o virsta cu investitia coreeana i Rominia. Intrarea pe piata romineasca a producatorului Renault, i 1999, a resuscitat discutia. Constructorul francez a primit o serie de scutiri, pe care Daewoo nu le mai avea la acea data. Dar le-a avut i 1994, prin asa-numita „lege Daewoo” (nr. 71/1994). Francezii au obtinut i plus aminarea la plata TVA si a taxei de drum; i schimb, coreenii au vindut, favorizati de reglementari igaduitoare, citeva mii de autoturisme, importate fara taxe vamale. La acea vreme, concernului Daewoo nu-i pasa de concurenta loiala pe piata automobilelor, cu atit mai putin de situatia Dacia.
Numai ca, i ultima vreme, lucrurile au mers tot mai rau la Craiova. Daca i 1999 (anul cumpararii Dacia de catre Renault), Daewoo Automobile Craiova iregistra un profit net de 47 miliarde lei, la sfirsitul anului trecut, compania avea pierderi de 580 miliarde lei.
Societatea a facut slalom: si-a pastrat personalul (circa 4.350 de angajati) si chiar a lichidat o mare parte din datorii: 1.681 miliarde lei i 1999, de sase ori mai putin decit i ‘98. Totusi, ziarele locale vorbesc de datorii ascunse ale Daewoo Automobile Craiova, care pun si mai multe bete-n roate salvarii ei.

FacilitaL?i acordate Renault
· perioada de gratie de 3 ani pentru plata TVA aferenta comercializarii pe piata interna a autovehiculelor productie proprie
· perioada de gratie de 65 de zile pentru plata taxei de drum
· scutire de taxe vamale si TVA
pentru masini, echipamente, subansamble
· scutirea de la plata impozitului pe profit pe o perioada de 5 ani, icepind cu primul exercitiu financiar i care se realizeaza profit.

FacilitaL?i acordate Daewoo
· scutirea de la plata taxelor vamale, timp de 7 ani, a masinilor, utilajelor, instalatiilor, echipamentelor importate
· scutirea de la plata taxelor vamale, pe o perioada de 7 ani, a materiilor prime, materialelor consumabile, pieselor de schimb si componentelor importate pentru productie r
• scutirea de la plata impozitului pe profit pentru o perioada de 5 ani de la data obtinerii de profitrn
• scutirea de la plata taxelor vamale a unui contingent de automobile.rn