O usa ca toate celelalte. In spatele ei, insa, se deruleaza o afacere inedita si profitabila: vanzari si inchirieri de CD-uri. Filme, muzica, programe – tot ce se cere pe piata. Incaperea nu mai pastreaza nimic din caracteristicile unei camere de camin studentesc.
Patul, sifonierul si masa de studiu au fost inlocuite cu un birou, de la care un tip cu alura de om de afaceri pare a-si conduce „business-ul” cu mana forte. „Da, care-i problema?”, intreaba tanarul patron, in momentul intrarii noastre pe teritoriul sau, ca simpli clienti. „Cu cat dau CD-ul?! 60.000 de lei cu CD-ul meu si 35.000 de lei cu al tau. La inchiriere, te costa 15.000 lei pe zi, dar trebuie sa lasi buletinul garantie”, ni se explica regulile jocului.
Oferta „firmei” este prezentata in trei cataloage cu filme si alte cateva cu enciclopedii, jocuri, muzica si programe de calculator. Grosul veniturilor este dat de afacerile cu filme. Este si normal sa fie asa din moment ce „de cele mai multe ori, filmele apar pe CD-uri pirat, inainte de a fi difuzate in cinematografe sau pe casete video in retele de distributie autorizate”, sustine Doru Bortea, vicepresedinte al departamentului home video de la New Films.

Intreprinzatorii au marketingul in sange

Ideea unei astfel de afaceri nu este nici pe departe o noutate in Romania. In anii ‘90, la mare cautare erau centrele-pirat in care se inchiriau filme pe casete video. Ceea ce s-a schimbat, insa, este suportul si modul de distributie. In comparatie cu o caseta video, un compact disc este mult mai ieftin si mai usor de manipulat. In plus, aparitia Internetului a rezolvat principala problema a afaceristilor din bransa: posibilitatea de a fi descoperit. Acum doi-trei ani, a existat, totusi, o perioada romantica si in acest domeniu. Anunturile cu adrese de centre de inchirieri si vanzari de CD-uri erau afisate pe toti stalpii din Regie. Raziile Politiei i-au determinat pe „intreprinzatori” sa schimbe metoda de operare: „marketing” din gura in gura si „focusarea” afacerii pe Internet.
Unul din cele mai accesate site-uri cu oferte de film pe CD este www.adigsm.go.ro, unde pot fi gasite aproximativ 500 de titluri de filme romanesti, straine, de animatie, erotice. Insa nu numarul productiilor asigura succesul in aceasta afacere, ci noutatea lor si facilitatile acordate clientilor. Oferta site-ului este cat se poate de simpla si avantajoasa: CD-urile se vand doar in pachete de minimum zece bucati, cu 30.000 lei/ copie. La o comanda de 20 de CD-uri, primesti unul gratuit. Comanda poate fi lansata pe mail sau la un numar de telefon, urmand ca CD-urile sa fie livrate fie prin posta cu plata ramburs, inclusiv a taxelor postale, fie prin intalnire directa.
Desi pentru consumatori tarifele percepute de intreprinzatorii clandestini sunt cat se poate de avantajoase, pagubele provocate distribuitorilor legali de film sunt imense. „Probabil ca centrele legale de inchiriere a casetelor video si-ar putea dubla vanzarile daca acest fenomen ar fi eradicat”, declara Doru Bortea.
Marii distribuitori mizeaza pe difuzarea filmelor pe DVD, piata care se afla in crestere. „Nu cred ca un studio ar agrea ideea distribuirii filmelor pe CD, din cauza calitatii scazute atat a sunetului, cat si a imaginii. Exista insa pareri cum ca in viitor, se va putea obtine o calitate mai buna si pe DivX, desi, niciodata, acesta nu va reda efectul de „Dolby Surround”, specific DVD-ului.
Conducerea Oficiului Roman pentru Drepturi de Autor (ORDA) a fost surprinsa sa auda ca piratilor le-a trecut prin cap nu numai sa vanda CD-urile, ci si sa le inchirieze. Potrivit ORDA, acestia comit mai multe infractiuni deodata, dintre care cele mai grave sunt incalcarea drepturilor de autor, sanctionata in temeiul Legii nr. 8/1996 si difuzarea (prin inchiriere) ilegala a copiilor. „Este chiar un curaj al piratilor sa comita aceste doua infractiuni simultan”, spune Rodica Parvu, director general ORDA.
Pana acum, Centrul National al Cinematografiei (CNC), care prin Registrul Cinematografiei, autorizeaza centrele de inchirieri, nu a facut nici o sesizare la ORDA pentru incalcari ale drepturilor de autor prin inchirierea de CD-uri pirat.
Pentru CNC, rezolvarea problemei este foarte simpla. „Daca exista asemenea centre de inchiriere, trebuie anuntata Politia”, declara Constantin Vaeni, vicepresedintele CNC.

Pe Internet, volumul permite preturi mici

In complexul studentesc Regie din Bucuresti, pretul de achizitie al unui compact disc inscriptionat cu filme este de 35.000 lei, cu CD-ul cumparatorului si 60.000 de lei cu cel al vanzatorului. In primul caz, profitul este egal cu pretul de vanzare. In al doilea, tinand cont de faptul ca un CD neinscriptionat costa 15-20.000 de lei, profitul creste la 40-45.000 de lei la fiecare tranzactie. Inchirierile par a fi mai avantajoase. Pentru o zi, chiria este de 15.000 lei, adica exact costul unui CD. Dupa estimarile noastre, profitul zilnic al unui astfel de centru este de 1,5 milioane lei, la o medie de 50 de clienti. Cele mai mari profituri se obtin totusi pe Internet, unde oferta are mai multa vizibilitate si tranzactiile implica volume mari. De exemplu, pe www.adigsm.go.ro, comanda minima este de zece CD-uri, pretul/ copie fiind avantajos: 30.000 lei. Asta inseamna ca profitul este de doar 10-15.000 lei/ unitate vanduta, insa vinde minimum zece de-o data. Mentinerea unui pret sub nivelul pietei este posibila datorita volumelor mari de tranzactionare.