Interpretarea statisticilor privind piața românească de autoturisme devine tot mai dificilă. Cifrele aferente vânzărilor, prezente în raportul Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule din România (APIA), nu sunt aceleași cu numărul înmatriculărilor dat publicității de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), preluat și de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Conform APIA, în primul trimestru din 2012 au fost vândute în România 13.832 de autoturisme. DRPCIV susține că au fost înmatriculate 13.965 de astfel de mașini. Diferența dintre cele două valori este mică și poate fi determinată de înmatriculări întârziate de la o lună la alta. Surpriza apare însă atunci când încerci să afli ritmul de creștere al pieței din acest an.
În timp ce raportul importatorilor menționează o scădere cu 6,2% a vânzărilor față de primul trimestru din 2011, DRPCIV și ACEA vorbesc despre o creștere cu nu mai puțin de 44,28%. Pentru că între vânzările și înmatriculările din perioada ianuarie-martie 2011 a existat o diferență majoră și greu de explicat. Astfel, în primele trei luni din 2011 au fost comercializate, conform APIA, 14.752 de autoturisme, dar au fost înmatriculate numai 9.679. Unde au dispărut cele peste 5.000 de unități care reprezintă diferența a rămas, până astăzi, o necunoscută.

Învingători și învinși
Trecând însă peste neconcordanțele din statistici și revenind la piața autoturismelor din acest an, când valorile dintre vânzări și înmatriculări sunt aproape identice, este demn de luat în seamă faptul că, în timp ce grupul Dacia-Renault pierde teren, iar Skoda își menține constantă prezența în piață, mărcile Volkswagen și Ford înregistrează puternice majorări ale cotelor de piață. Și nu doar față de primele trei luni ale anului precedent, ci și față de trimestrul-etalon al pieței autohtone, T1 – 2008, când erau raportate vânzări de peste 67.400 de unități.
Astfel, dacă în perioada menționată din 2008 Dacia deținea, conform APIA, o cotă de piață de 29,1%, în primul trimestru din acest an nu mai acoperă decât 24,85%. Cu toate acestea, față de anul trecut, cota mărcii autohtone a crescut cu peste 1,5 puncte procentuale. Sora mai mare a Dacia, Renault, a pierdut și ea între T1 – 2008 și T1 – 2012, nu mai puțin de 1,69 puncte, deținând acum doar 5,66% din piață. În acest timp, cehii de la Skoda, după sincopa din 2010, au reușit să revină la peste 9% din piață, mai exact, 9,64%.
Învingătoarea absolută a ultimilor ani este însă Volkswagen. În primul trimestru din 2008, marca germană deținea doar 7,1% din piața autoturismelor, iar acum, după primele trei luni din 2012, a ajuns la 12,56%. Nici Ford nu a mers rău, reușind să își majoreze cota de la 6,72%, în 2008, la 8,75%.
Cifrele de mai sus reprezintă însă doar partea ocupată de fiecare marcă din Top 5 dintr-o piață tot mai mică. Dacia, de exemplu, comercializa în T1 din 2008 nu mai puțin de 19.619 mașini, iar acum abia a reușit să adune 3.437 de clienți. Și în cazul mărcilor aflate pe val în materie de cote de piață, situația este similară. Volkswagen vindea în perioada menționată din 2008 aproape 4.800 de autoturisme, pentru ca în T1 din 2012 să ajungă la doar 1.737 de unități.

Ce mai cumpără românii

Cel mai vândut model din acest an rămâne Dacia Logan. Asta dacă punem la un loc sedanul cu breakul MCV, pentru că separarea acestora poate propulsa pe prima poziție un alt model al mărcii autohtone: Duster. Poziția a treia în clasamentul modelelor este ocupată, conform raportului APIA, de Skoda Octavia, urmată de două modele Ford, Fiesta, respectiv, Focus.
Liderii vânzărilor pe clase de vehicule sunt Fiat 500 la clasa A, Ford Fiesta în segmentul B, Dacia Logan mutată de APIA, mai nou, în clasa compactă (C), Volkswagen Passat, în clasa D, BMW Seria 5 în segmentul E și Audi A8 în zona de lux (F). Peugeot 2008 este cel mai bine vândut model din clasa monovolumelor, iar Dacia Duster conduce în topul vânzărilor din segmentul SUV.
În privința evoluției viitoare a pieței autohtone, oficialii APIA menționează că „speră ca estimarea făcută la începutul anului să se realizeze (circa 117.000 unităţi, +6%). Dar realizarea sa depinde de evoluţia şi finanţarea Programului «Rabla», precum şi de evoluţia economiei (implicit, a eventualei majorări a salariilor)“.