Exista mai multe categorii de margarina: tartinabila – ambalata, de regula, i caserole de 250 si 500 grame , pentru uz casnic (utilizata la prajit, aluaturi, creme etc.) si margarina industriala (vrac). Consumatorii din Rominia nu acorda foarte mare atentie continutului de grasime, motiv pentru care nu se poate face o segmentare foarte clara a pietei i functie de aceasta coordonata. Mentionam doar ca margarinele tartinabile ajung la un continut de grasime de pina la 50%, iar cele pentru gatit depasesc 60%. Din punctul de vedere al preturilor, asa cum este de asteptat, volumul cel mai mare al vinzarilor se iregistreaza pe segmentul produselor cu preturi mici, segment i care sunt concentrate majoritatea marcilor.
Conform Institutului de Cercetare de Piata GfK Rominia, anul trecut, consumul casnic de margarina (ceea ce s-a cumparat pentru a fi consumat i casa) a totalizat 43.760 tone, cu 4% mai putin fata de 1999. Margarina comercializata i caserole de plastic detine 85% din piata, i timp ce brandurile ambalate i folie speciala, chiar daca reprezinta doar 15% din volumul vinzarilor, au iregistrat o usoara crestere i 2000 fata de anul precedent. Conform aceleiasi surse, 33% din gospodariile de romini au copii pina i 14 ani, iar acestea acopera 42% din consumul total de margarina.
„Nu sunt multe piete i Rominia atit de animate ca cea a margarinei”, afirma Andi Dumitrescu, director Departament Panel la GfK Rominia. „Este vorba de producatori puternici, care sunt nevoiti sa aloce bugete importante pentru sustinerea si cresterea marcilor proprii: Topway, lider de piata de ani buni, Unilever, una dintre cele mai mari forte mondiale pe piata de produse alimentare, Bruni, care a crescut semnificativ i anul 2000, Margarom si Romremia, care promoveaza marci foarte cunoscute i itreaga lume”, argumenteaza Andi Dumitrescu.
intr-adevar, oferta actuala de margarina este asigurata de un numar restrins de firme: Topway (cu brandurile Wiesana, Fruhstuck, Margarina de la Bunica, Ruhm Gold, Wiema si Vortella), Unilever (Rama si Delma), Bruni (Holland, Unirea si Matinal), Margarom (Linco).
Consumul este de cinci ori mai mic decit i UE
in anul 2000, cota de piata a companiei Topway a fost de 40% (conform rapoartelor GfK Rominia) – ceea ce iseamna o usoara scadere fata de sfirsitul anului 1999 -, din care Wiesana detine 24%.
„Este evident ca, i ultimii doi ani, puterea scazuta de cumparare a fost o bariera i dezvoltarea consumului, isa din pacate nu singura”, ne spune Ciprian Scrieciu, Marketing Manager la Topway Industries SA. „Sa nu uitam ca, icepind din anul 2000, TVA a crescut la produsele alimentare de la 11% la 19%, apoi a aparut TVA si la energia electrica, aceste lucruri facind ca din banii pe care o familie ii aloca pentru hrana sa nu isi mai permita sa cumpere aceleasi produse ca i 1999. Fata de o devalorizare de 42%, cresterea preturilor i valori absolute a fost de aproximativ 23%. Practic, producatorii si-au diminuat profitul pentru a putea mentine productia la acelasi nivel, scazind isa ponderea investitiilor”, explica interlocutorul nostru.
O alta cauza a stagnarii consumului o reprezinta si aparitia unor noi produse, cum sunt iaurturile si cremele de brinza, care au cistigat multi adepti si, respectiv, o parte a bugetului lor.
De patru ani, Margarom Food Production din Bucuresti, parte a grupului olandez Royal Brinkers, care beneficiaza de o traditie de peste 120 de ani i productia de margarina, fabrica pe plan local mai multe branduri. Unul dintre acestea, Linco – prezent i Rominia ica din 1993 sub forma de importuri -, s-a impus rapid pe piata. Un alt domeniu i care Margarom activeaza este cel al asa-numitelor marci private, domeniu aflat la iceput i Rominia. Este vorba de brandurile Corina (pentru Nordic International Co.) si Aro (pentru Metro Cash & Carry), care sunt sustinute si promovate i exclusivitate de lanturile de magazine respective.
Exista citeva neajunsuri i ceea ce priveste educatia consumatorilor de margarina, considera Florina Necula, Product Manager la Margarom. Astfel, pe linga faptul ca este mai ieftina si are un continut mai scazut de grasime decit untul, consumatorii nu sunt pe deplin informati de avantajele pe care le prezinta acest produs pentru sanatate.
„Unul dintre factorii care pot influenta vinzarile de margarina este structura comertului din Rominia, care este ica dezorganizata. Marile lanturi internationale de detailisti de-abia acum intra si se dezvolta pe plan local, situatie total diferita fata de structura comertului din tarile vestice”, apreciaza Florina Necula.
in curind, Unilever va produce la Tg. Mures brandurile Rama si Delma, ceea ce iseamna preturi mai bune pentru consumatori. Cert este faptul ca din concurenta din ce i ce mai puternica dintre Topway, Unilever, Bruni si Margarom, piata va avea de cistigat. Dezvoltarea ei va conduce nu numai dezvoltarea producatorilor, ci si la un consum mai ridicat de margarina decit cel prezent, care este de 2,2 – 2,5 kg/ an/persoana, adica de trei ori mai mic decit i tarile vecine si de cinci ori mai mic decit i tarile Uniunii Europene.