Sprijinirea creativitatii individuale si a inovarii ocupa ultimul loc in topul valorilor unei intreprinderi mici si mijlocii (IMM) , se arata intr-un sondaj realizat de Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania(CNIPMMR). Potrivit sondajului, pe primele trei locuri in acest top se afla atentia acordata calitatii produselor, respectiv serviciilor oferite, profesionalismul, si atentia acordata clientilor. 

“Studiul a fost realizat dintr-o perspectiva mai moderna, care vizeaza relatia salariat-management”, spune Ovidiu Nicolescu, presedintele CNIPMMR. 

Cercetarea desfasurata de Consiliu a urmarit sa ierarhizeze principalele categorii de stake-holderi (organisme sau persoane care sunt implicate si au interese in cadrul firmei) in functie de impactul pe care il au in cadrul firmei.  

“In Romania nu exista o cultura si o atitudine intreprenoriala dezvoltata. Daca ne luam dupa normele europene, pe primul plan ar trebui sa stea clientul, si nu managerul”, precizeaza Nicolescu. 

Pe primul loc sau clasat managerii (cu o medie de 5,92), considerati cea mai importanta categorie de stake-holderi. Pe locul doi ca importanta se situeaza salariatii (media 5,67), si imediat dupa salariati sunt plasati clientii (cu o medie de 5,38). Pe urmatoarele locuri se situeaza proprietarii, concurentii, furnizorii si bancile. Ultimele locuri sunt ocupate de autoritatile locale, comunicatea locala si sindicate.  

Totodata, sondajul si-a propus sa evalueze relatia manager-salariati din IMM-urile romanesti, care releva o autoritate sporita a managerilor in cadrul firmei. Potrivit presedintelui CNIPMMR, IMM-urile nu pot atinge performanta daca se lasa totul pe mana “sefilor”. Rezultatele sondajului evidentiaza ca in 40% din IMM-urile investigate autoritatea managerilor este foarte mare, deciziile fiind luate in exclusivitate de acestia. In 36,67% din IMM-uri, managerii manifesta un interes ridicat, atat pentru performantele salariatilor cat si pentru problemele sociale ale acestora, ceea ce in opinia CNIPMMR reprezinta o abordare echilibrata. 

Un alt aspect investigat se refera la modul cum se realizeaza motivarea personala in IMM-urile romanesti. Potrivit sondajului, 41,67% dintre respondenti apreciaza ca stimulentele materiale si cele spirituale sunt la fel de importante. In 28,33% din firme sunt diferente mari de recompensare, bazate pe performantele salariatilor. Aproximativ 23,33% din respondenti apreciaza ca oamenii au nevoie periodic de stimulente. Doar 1,67% dintre respondenti considera ca recompensarea trebuie acordata in mod egal pentru toti salariatii, deoarece fiecare isi aduce propria contributie la activitatile firmei. 

Un alt element investigat s-a referit la modul in care sunt percepute resursele umane in IMM-uri. Rezultatele sondajului evidentiaza importanta ridicata care se acorda lucrului in echipa (63,33% din firme) in timp ce in 36,67% din firme resursa umana este vazuta ca una foarte importanta, strategica.

 

Sursa: Capital 23 Februarie 2007