În incinta aeroportului internațional Henri Coandă se află cinci parcări publice, două pe termen scurt și trei pe termen lung, cu o capacitate totală de 1.959 locuri (1.180 pe termen scurt și 779 pe termen lung). Cea mai mare parte din aceste locuri de parcare se află în aer liber. Mai mult, parcările pe termen lung se află la o distanță mare față de intrarea sau ieșirea din aeroport. Cu toate acestea, în ultimii ani, cele mai ocupate locuri sunt cele pe termen lung, parcări unde tariful de parcare pe termen lung se calculează în funcţie de numărul de zile de utilizare. Dacă pentru locurile de parcare pe termen scurt se percepe o taxă de 3 lei/30 minute, un loc de parcare pe termen lung costă între 10 și 40 lei/zi, în funcție de numărul de zile de staționare.

Chiar dacă CNAB câștigă milioane euro anual din această activitate, bani suficienți pentru construirea unui tunel sau a unei pasarele, în următorii ani nu se investește niciun leu în modernizarea parcărilor. Rareș Măcinică este CEO-ul unei mari companii de logistică, așa că zboară des atât în țară, cât și în străinătate. Starea parcărilor de la aeroportul din București l-a pus de multe ori în situații penibile. „După ce las mașina, trebuie să parcurg între 500-1.000 metri pe jos până traversez toate parcările. Dacă ai ghinion să plouă, să ningă, să bată crivățul, este foarte complicat. Automatele de plată nu au opțiune de card. Dacă parcarea te costă 80 lei, ai o bancnotă 50 și trei de 10 lei, iar automatul refuză bancnotă de 50 de lei, ghici ce? Trebuie să te duci înapoi în aeorport, să scoți cash și să te întorci la automat. Mai mult, nu toate parcările au automate de plată, nu se alimentează cu fise automatele. Se afișează locuri libere, când ajungi nu sunt de fapt jetoane. Dacă ai și două mașini în spate, trebuie să ieși din mașină, să le explici de ce trebuie să dea înapoi să poți să ieși“, ne-a spus Rareș Măcinică.

Conform CNAB, pentru primele două zile de staţionare în parcarea pe termen lung, tariful este de 40 lei/ zi. Dacă staţionarea se prelungeşte până la 3-4 zile, se mai adaugă 20 lei/zi. Pentru o durată cuprinsă între 5 şi 30 de zile, fiecare zi de parcare costă 10 lei. Dacă lași mașina 7 zile în parcarea pe termen lung te costă 150 lei, iar pentru 30 de zile vei achita 380 de lei. Din datele prezentate de CNAB, durata maximă de utilizare a acestei parcări este de 30 de zile. Fiecare zi de parcare se achită integral, indiferent câte ore staționează autoturismul. Cine parchează în fața aeroportului, indiferent că este la Plecări sau Sosiri, trebuie să achite un tarif de 3 lei/30 minute. Pentru parcarea de la Plecări sunt disponibile doar două automate și un ghișeu, la orele de vârf fiind cozi mari. 

 

Pe lângă faptul că ești nevoit să stai la aceste cozi aflate în aer liber, lucru deloc plăcut dacă plouă sau ninge, timpul staționării curge în continuare. „Am stat la coada 10 minute. Am plătit 6 lei parcarea deoarece am stat la coada 10 minute și astfel am mai fost taxat cu încă 3 lei, deoarece am intrat în altă jumătate de oră“, ne-a spus cetățean care a însoțit pe cineva la terminalul Plecări. De multe ori, din cele două automate la Plecări, numai unul funcționează. Automatele pentru plata locului de parcare sunt instalate și întreținute de firma UTI, administrată de milionarul Tiberiu Urdăreanu.

Profituri frumoase din parcări

Conducerea Companiei Naționale Aeroporturi București spune că în anul 2017, profitul realizat din operarea parcărilor a fost de 13.752.326 lei (aproximativ 3 milioane de euro). „Veniturile din administrarea parcărilor, împreună cu celelalate tipuri de venituri non-aeronautice, precum și cele din activitatea de bază, formează cifra de afaceri a Companiei Naționale Aeroporturi Bucuresti. Din veniturile totale, CNAB efectuează cheltuielile necesare desfășurării activității operaționale și a altor activități, iar din rezultatul financiar se constituie sursa proprie de finanțare necesară CNAB pentru realizarea obiectivelor de investiții, printre care Programul strategic de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare, în care este inclusă și extinderea/suplimentarea cu 8.000 a locurilor de parcare pentru autoturisme aflate în Aeroportul Internațional Henri Coandă“, explică CNAB. 

Întrebați de ce ce nu se construieşte un tunel sau o pasarelă pentru călătorii care utilizează parcarea pe termen lung, oficialii CNAB ne-au explicat că în cadrul Programului Strategic de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare, CNAB are în vedere „o dezvoltare pe termen mediu și lung în care se dorește modernizarea și alinierea la cerințele traficului în creștere și la nevoile pasagerilor“, tocmai pentru a preîntâmpina orice blocaj și în același timp pentru a asigura o buna fluidizare și un bun management al spațiilor destinate acestora. „Totodată, proiectul de realizare a Magistralei 6 de metrou va afecta parcările pe termen lung, urmând ca, după terminarea lucrărilor, acestea să fie reamenajate. Cu această ocazie, CNAB va putea aduce modificări ce țin de dezvoltarea și îmbunătățirea parcărilor auto, avându-se în vedere inclusiv un pasaj care să asigure transferul pasagerilor în zona terminalului și a stației de metrou/tren“, susțin oficialii CNAB. Ultima extindere a parcărilor din cadrul aeroportului Henri Coandă a avut loc în anul 2001, când a fost inaugurată parcarea publică aferentă terminalului Sosiri, trei niveluri cu 900 locuri. 

Acest articol a fost publicat în numărul 29 al revistei Capital, disponibil la chioşcuri în săptămâna 23 – 29 iulie 2018.