Luni, Organizația Națiunilor Unite și-a exprimat îngrijorarea cu privire la absența sosirilor de nave în portul ucrainean Pivdennyi (Iuzhny) din data de 2 mai, în ciuda unui acord care permite exportul în siguranță de cereale și îngrășăminte pe timp de conflict.

Purtătorul de cuvânt al ONU, Stephane Dujarric, s-a abținut să atribuie vina pentru situația privind lipsa navelor care vizitează portul de lângă Odesa. Este demn de remarcat faptul că acest port a fost utilizat anterior de Rusia pentru a exporta până la 2,5 milioane de tone de amoniac anual printr-o conductă de la Togliati.

Federația Rusă asigura peste 4 milioane de tone de exporturi de amoniac anual

De la invadarea Ucrainei de către Rusia în februarie 2022, conducta menționată nu a mai fost operațională.

Înainte de conflict, Rusia asigura anual 4,4 milioane de tone de exporturi de amoniac, reprezentând aproximativ 20% din comerțul maritim global.

Acordul privind cerealele din Marea Neagră, negociat de ONU și Turcia în luna iulie a anului trecut, permite exportul de amoniac în siguranță. Rusia a pledat pentru reluarea conductei. Recent, Rusia a fost de acord să prelungească pactul de la Marea Neagră cu încă două luni.

Cu toate acestea, potrivit unui oficial guvernamental ucrainean care a vorbit vineri cu Reuters, Kievul și-a exprimat deschiderea față de posibilitatea de a permite amoniacului rusesc să tranziteze teritoriul său pentru export. Acest lucru ar fi luat în considerare cu condiția ca acordul privind cerealele din Marea Neagră să fie extins pentru a include porturi ucrainene suplimentare și o varietate mai mare de mărfuri.

JCC autorizează și inspectează navele atât la intrare, cât și la ieșire

Progresul acordului privind cerealele din Marea Neagră a fost oprit săptămâna trecută, deoarece Rusia a deliberat dacă își va continua sau nu implicarea. Acordul presupune înființarea unui Centru comun de coordonare (CCC) la Istanbul, care cuprinde oficiali din Ucraina, Rusia, Turcia și ONU. Rolul CCM este de a facilita autorizarea și inspectarea navelor care intră și ies din țară.

Potrivit lui Dujarric, de la prelungirea acordului, nouă nave au fost supuse inspecției și au primit autorizația de călătorie. În prezent, cinci dintre aceste nave sunt acostate în porturile ucrainene Odessa și Chornomorsk, unde sunt încărcate cu marfă.

Dujarric a mai menționat că JCC a primit 17 cereri de la nave care intenționează să călătorească în Ucraina, dintre care șapte au fost aprobate și așteaptă acum inspecția.

„Nicio navă care dorește să încarce produse alimentare în portul Yuzhny/Pivdennyi nu a fost aprobată pentru înregistrare”, a declarat el reporterilor. „Portul Yuzhny/Pivdennyi nu a primit nicio navă din 2 mai. Suntem îngrijorați de această restricție și solicităm din nou reluarea completă a operațiunilor”.

Peste 30 de tone de alimente au fost exportate în cadrul acordului

În cadrul acordului privind Marea Neagră, porturile ucrainene au facilitat exportul a peste 30 de milioane de tone de alimente. Dujarric a precizat că portul Pivdennyi (Yuzhny) a reprezentat mai mult de o treime din aceste transporturi. Cu toate acestea, niciun îngrășământ, inclusiv amoniac, nu a fost exportat, conform termenilor acordului de la Marea Neagră.

Rusia a emis o amenințare de a nu reînnoi acordul dacă nu sunt îndeplinite anumite cerințe privind propriile sale exporturi de alimente și îngrășăminte. Una dintre aceste cereri este reluarea conductei de amoniac, pe care ONU a încercat să o medieze.

O altă cerință semnificativă din partea Rusiei este reconectarea băncii sale agricole de stat, Rosselkhozbank, la rețeaua internațională de plăți SWIFT. În iunie, Uniunea Europeană a deconectat banca de la SWIFT din cauza invaziei din Ucraina.

Cum se poate rezolva problema SWIFT?

Potrivit Reuters, Peter Stano, purtătorul de cuvânt pentru afaceri externe al UE, a declarat că blocul comunitar nu are în prezent în vedere re-suspendarea băncilor rusești.

Pe de altă parte, Kremlinul a criticat refuzul UE de a restabili conectivitatea între banca agricolă de stat a Rusiei și SWIFT, susținând că acesta reflectă poziția necooperantă a blocului în ceea ce privește acordul privind cerealele din Marea Neagră.

Pentru a rezolva problema SWIFT, Națiunile Unite au sugerat posibilitatea de a utiliza alte bănci pentru a gestiona plățile. Reuters a relatat că JPMorgan a procesat deja plata inițială pentru Banca Agricolă Rusă și ar putea ajuta la numeroase tranzacții suplimentare.