din legile noastre sunt, in majoritate, efectul ignorantei sau al dezinteresului parlamentarilor si al celorlalti implicati in elaborarea si adoptarea al legilor. Ca multi concetateni, observasem ca anumite reglementari contin „portite” special proiectate ca sa poata profita de ele cei care trebuia sa profite. Insa nu la acestea ne referim cand spunem „ce lege proasta, ce norme aberante!”, ci la reglementari care complica in loc sa simplifice, restrictioneaza in loc sa liberalizeze, prelungesc termene in loc sa le scurteze. Despre cei care au conceput astfel de legi se crede mai degraba ca sunt incompetenti decat ca ar avea vreun interes ascuns.
Dar daca toate legile pe care le socotim proaste sunt, in realitate, „destepte”? Daca ceea ce majoritatea dintre noi consideram a fi niste greseli cauzate de deficitul de neuroni din anumite capete sau de lipsa vigilentei care se manifesta in timpul motaielii parlamentare constituie, de fapt, o politica de stat, deliberat impotriva cetateanului? Cand mi-a venit prima oara ideea asta, m-am suspectat de paranoia. Cu timpul, s-au inmultit exemplele care duceau la concluzia ca nu exista „prostii” in legi.
Cei care au cumparat sau au vandut o casa in ultimii ani au constatat cat de mult dureaza sa primesti incheierea de intabulare sau extrasul de carte funciara. In multe cazuri, cei care solicita aceste acte sunt constransi de obligatii contractuale sa respecte niste termene. Se ofera sa plateasca o taxa de urgenta pentru a nu astepta trei saptamani, termenul prevazut in lege. Singura taxa de urgenta pe care o pot plati pentru a obtine in cateva zile intabularea sau extrasul este spaga: 100, 120 sau 150 de dolari, depinde cu cine trateaza. Deci, daca dau mita, pot lua actele in doua-trei zile. Asta inseamna doua lucruri: termenul in care pot fi eliberate aceste acte este mult mai scurt decat cel prevazut de lege; pentru situatiile de graba maxima, ar putea fi introdusa o taxa de urgenta care sa alimenteze bugetul statului. De ce nu se face asa? Pentru ca scurtarea termenelor si instituirea taxei de urgenta ar elimina spaga care completeaza salariile mici ale angajatilor din Justitie.
La fel procedeaza statul si cu angajatii Fiscului: le da salarii mici, dar le ofera spaga (venit neimpozabil) prin lege. Iata unul din multele exemple care pot fi date: vrei sa-ti declari casa la fisc ca sa platesti impozitul aferent. Daca din nefericire ai nevoie de adeverinta ca ai fost introdus in baza de date ca platitor de impozit, trebuie sa astepti 15 zile. Asa-i legea. Daca te grabesti, rezolvi si pe loc. Te costa intre 300.000 si 700.000 de lei, in functie de cat de tare te grabesti, la cine te duci, daca ai trimitere sau mergi pe cont propriu. Administratorii firmelor private au constatat pe buzunarele lor ca multimea de avize de functionare pot fi mai rapid obtinute pe baza de spaga.
Au profesorii salarii mici? Nu-i nimic, Legea invatamantului ii ajuta sa-si completeze veniturile. Cum mediile anuale din clasele V – VIII conteaza in proportie de 50% in nota cu care elevul va concura pentru intrarea la liceu, s-ar putea ca unora sa le treaca prin cap sa dea note direct proportionale cu spaga incasata de la parinti.
Cautand, se gasesc si alte exemple. Legislatia este construita astfel incat coruptia sa nu fie reprimata, ci ocrotita. spaga inlocuieste salariul pe care statul ar trebui sa-l plateasca de la buget, si astfel raman destui bani pentru palmieri, construirea de muzee de arta contemporana, afaceri ca televiziunea MTC Constanta etc., etc.