Actul normativ, în forma sa finală, aduce multe motive de bucurie pentru brokeri și unitățile service însă complică semnificativ procedurile de plată a daunelor. Să le luăm pe rând. Service-urile auto vor avea un rol mult mai important în procedurile de plată a daunelor pe RCA, începând din 30 decembrie. Practic, orice tip de daună suferită de automobilul avariat va trebui evaluată și aprobată prin intermediul unităților reparatoare. Fiecare piesă avariată, în parte, va trebui evaluată de unitățile service. În același context, sistemele informatice și tehnologice utilizate în prezent pentru evaluarea costurilor de reparație (ex: Audatex) nu vor mai fii obligatorii și vor avea un caracter strict orientativ.

Norma ASF creează și cadrul legal pentru formarea unui corp independent de constatatori și evaluatori de daună, mai ales că păgubitul va avea posibilitatea de a refuza evaluarea făcută de asigurător și de a cere o nouă evaluare experților independenți. Nu în ultimul rând, personalul care va efectua constatarea daunelor va trebui să aibă statut de independent, iar activitatea de constatare a daunelor va putea fi, parţial sau total, externalizată de către asigurători. Aceştia vor fi înscrişi într-un registru al constatatorilor de daune ţinut de către ASF şi vor fi obligaţi ca până în luna iulie 2017 să urmeze cursurile necesare, să fie admişi la examenele organizate de către Institutul de Supraveghere Financiară (ISF).

De asemenea, limitele de despăgubire cresc cu aproximativ 20%, de la un milion de euro la 1,22 mil. euro pentru daune materiael, respective de la 5 mil. euro la 6,07 mil. euro în cazul vătămărilor corporale și deceselor.

Mai multă birocrație

Dacă brokerii și service-urile au motive să fie fericiți cu ultima formă a normei, firmele de asigurare nu au reușit să impună niciuna dintre propunerile făcute la ASF. Încă neoficial, asigurătorii avertizează chiar că este posibil un blocaj în zona despăgubirilor, dar și a vânzărilor.

“Norma vine și spune că, pentru a trece la evaluarea daunei va trebui să iau aviz și de la păgubit și de la deținătorul asigurării. Vă dați seama că asta înseamnă câteva zile în plus în procesul de achitare a daunei. Același act elimină, practic, posibilitatea plăților directe către păgubit, având în vedere că fiecare piesă în parte trebuie evaluată de service. Pe de altă parte, mă întreb ce se va întâmpla dacă este distrus, de exemplu, un laptop? Cum îi faci evaluarea? Până acum o făceau asigurătorii. Dar dacă este distrus un stâlp sau este omorât un animal? Va trebui să luăm specialiști pentru a evalua dauna. Cu siguranță procesul de plată a despăgubirilor va fi mult îngreunat. Sper să nu se ajungă chiar la un blocaj”, spune un director de daune.

Toate acestea se întâmplă în contextul în care companiile de asigurări vor fi obligate să facă evaluarea daunelor în termen de cinci zile de la constatarea evenimentului. Mai dificil va fi și procesul de emitere a poliței. Asigurătorii vor fi obligați să ceară completarea unui chestionar de către viitorul asigurat, dar și să verifice cu acuratețe documentele și caracteristicile automobilului.

Brokerii au scăpat de ce le era mai frică

Pe de altă parte, brokerii de asigurare au reușit să rezolve marile probleme din forma inițială a normei. Varianta publicată în MO nu mai include cele câteva mari modificări care afectau afacerile intermediarilor. Actul normativ nu mai obligă brokerii să vireze prima de la clienți în contul asigurătorilor, în maximum 5 zile de la încasare și nici nu mai plafonează comisioanele primite de intermediari. 

În plus, ASF a decis să renunțe și la una dintre prevederile care ar fi afectat direct clienții, nu numai intermediarii. Astfel, nu mai devine obligatorie plata primei, direct în contul asigurătorilor, cu Ordin de Plată. Noua normă nu mai plafonează nici comisioanele încasate de intermediari, așa cum era intenția inițială.