Prima mare afacere a anului s-a facut pe piata cafelei. Firma Kraft Foods International a icheiat „un acord pentru achizitionarea marcilor de cafea ale companiei Supreme Imex Rominia, cunoscuta mai bine sub numele de Nova Brazilia”. Specialistii spun ca aceasta miscare era previzibila. Un jucator mare de pe piata – Kraft – a dorit sa-si consolideze pozitia. De altfel, Kraft aduce i Rominia, din import, cafea premium. Adica ataca un segment al produselor de calitate.
Prin acordul icheiat cu Nova Brazilia, Kraft Foods Rominia cistiga un segment important care ii lipsea i Rominia, cel al produselor de masa. Adica, produse care se vind la un pret relativ scazut si au o calitate pe masura. Dar pe piata romineasca produsele ieftine se vind si cel mai bine. in felul acesta, Kraft Jacobs Suchard devine numarul doi pe piata romineasca si se afla foarte aproape de prima pozitie.
in orice caz, pe piata cafelei se anunta o concurenta dura. Totul seamana cu ceea ce s-a itimplat anul trecut pe piata berii. Aici, prin citeva achizitii sau fuziuni, s-au schimbat rapid ierarhiile. Toate aceste afaceri sunt un semn de bun augur. Pentru ca arata ca economia privata este i plina expansiune. Daca privatizarile firmelor de stat nasc, de multe ori, scandaluri, mediul de afaceri privat tace si face.
Din pacate, tranzactia Kraft Rominia -Nova Brazilia are si multe semne de itrebare. in cel mai pur stil rominesc, cele doua firme nu au mers cu transparenta pina la capat. Iata de ce: i primul rind, se vorbeste de un acord de preluare. Nu este deloc clar cum va functiona, de fapt, acest acord. Proprietarul companiei Nova Brazilia declara ca firma sa va continua sa produca si sa distribuie produsele companiei. Ce va face Kraft? Se itelege ca se va ocupa de marketing. Pai, toate acestea seamana cu un acord de colaborare, si nu cu unul de preluare. Enigmele din cafeaua Nova Brazilia nu le-ar putea dezlega nici adevarata Mama Omida. Asadar, nu este deloc clar daca firma Nova Brazilia va fi sau nu preluata de Kraft Rominia si, eventual, cind se va itimpla acest lucru.
in al doilea rind, este pastrata sub tacere suma afacerii. Desigur, fiind o afacere itre doua firme private, ele pot pastra confidentialitatea sumelor si clauzelor contractuale.
Dar nicaieri i lume nu se mai itimpla asa. Fuziunile sau achizitiile sunt facute publice chiar daca, de multe ori, cifrele au multe zerouri si se masoara i dolari. Este un semn imbucurator ca i mediul privat de afaceri au loc miscari de trupe. La fel de important este, isa, ca tranzactiile sa fie prezentate cit mai clar si transparent.