Televiziunile de folclor au apărut pe piaţa autohtonă ca răspuns la pasiunea românilor pentru muzica populară şi au devenit în scurt timp businessuri adevărate pentru cei care le-au lansat.

Dacă majoritatea posturilor de televiziune din România se susţin din publicitate, canalele de muzică populară s-au bazat o bună perioadă de timp pe „contribuţiile“ provenite de la artişti şi casele lor de producţie.
Primul post care a deschis nişa de folclor, Etno TV, a contat până în acest an pe veniturile încasate de la casele de producţie şi de la artişti, prin vânzarea spaţiului de emisie. „A fost foarte greu să îi convingem pe artişti să plătească pentru a apărea pe post. Ei trebuie să investească în imaginea lor pentru a ajunge cunoscuţi.

Dacă apari mai des, îţi creşte impactul pe piaţă şi lumea te cheamă la nunţi şi petreceri“, explică Manuela Dinu, directorul general al postului. Etno TV promovează în special artişti debutanţi. Şi pentru interpreţii consacraţi, de talia Irinei Loghin, casele de producţie trebuie să plătească apariţia pe post. Manuela Dinu susţine că în acest caz cântăreţii au un regim special şi beneficiază de mai multe apariţii TV.

Venituri suplimentare vin şi din taxa de retransmisie percepută firmelor mici şi medii de cablu. „Încasăm circa cinci cenţi pe abonat, uneori mai mult, depinde de numărul de clienţi ai firmei“, dezvăluie directorul general al postului.
De la începutul acestui an, canalul a apelat la serviciile regiei de vânzări Splendid Media şi s-a înscris în studiul de măsurare a audienţei realizat de TNS-AGB International. Astfel, publicitatea a devenit principala sursă de venituri. Urmarea a fost triplarea veniturilor din advertising. „În aprilie, am înregistrat circa 37.000 de euro din publicitate, iar în iunie, am avut circa 50.000 de euro. Suntem în continuă creştere la acest capitol“, afirmă Dinu.

55-4746-21media31.jpg

Pentru cel de-al doilea post de folclor, Favorit TV, publicitatea a jucat încă de la început rolul principal în bilanţul de încasări. Potrivit lui Dorin Grama Gîrba, directorul executiv al Favorit TV, publicitatea generează 80% din venituri, restul provenind de la casele de producţie care plătesc pentru difuzarea artiştilor pe post şi realizarea unor videoclipuri. Agenţia responsabilă pentru vânzarea spaţiului publicitar este Media Center, care se mai ocupă şi de Naţional TV şi N24, deţinute de aceeaşi grup de firme ca Favorit TV.

Reprezentanţii celor două posturi susţin că principalii advertiseri sunt din grupa bunurilor de larg consum, categoria value for money. Potrivit datelor TNS-AGB, clienţii de publicitate găsesc pe aceste canale telespectatori cu vârste de peste 45 de ani, venituri mici şi medii, în marea lor majoritate pensionari sau inactivi profesional. Posturile sunt urmărite cu regularitate de un public fidel.
Silvia Zbârcea, senior media planner la Universal McCann, spune că advertiserii aleg aceste staţii pentru a promova branduri cu rezonanţă  românească (Dero, Pate Ardealul, Noroc Pils). Totodată, ei au în vedere şi costurile mici de promovare. La Favorit TV, preţul mediu al unui punct de audienţă variază între 120 şi 130 de euro, în timp ce la Etno TV, este de circa 100 de euro. „Aceste staţii mai sunt numite şi de frecvenţă, datorită numărului mare de spoturi ce trebuie difuzate pentru a avea nivelul de vizibilitate dorit, deoarece audienţa medie pe programe este scăzută“, adaugă Zbârcea.

În prezent, nişa de folclor este rentabilă. Manuela Dinu susţine că Etno TV a intrat pe profit operaţional încă de la sfârşitul lui 2004, dar investiţia va fi recuperată în 2008-2009. Pentru acest an, Dinu estimează o cifră de afaceri de 1,72 milioane de euro şi un profit de aproape 360.000 de euro. De cealaltă parte, directorul executiv al Favorit TV preconizează recuperarea investiţiei în următorii şase ani, în condiţiile în care pentru 2007 este estimată o creştere de 40% a veniturilor. 

373.000 de euro
a fost profitul înregistrat de Etno TV anul trecut, la o cifră de afaceri de circa 1,22 milioane de euro

Doi concurenţi pe piaţa folclorului românesc

PROPRIETARI Licenţa postului este deţinută de SC Clas Media SRL, aflată în proprietatea fraţilor Micula. Ioan şi Viorel Micula deţin fiecare câte 50% din firmă.

Lansat în urmă cu doi ani, postul Favorit TV difuzează programe de muzică folclorică, etno pop, reportaje despre obiceiuri şi tradiţii româneşti şi chiar telenovele (circa două ore pe zi). Costurile de producţie sunt semnificative, programele fiind filmate în propriile studiouri şi pe teren, cu ajutorul unei redacţii specializată în folclor. În plus, postul organizează spectacole folclorice în ţară şi Republica Moldova.

CONŢINUT Postul a apărut pe piaţă în 2003 şi se axează pe programe de muzică populară, la care se adaugă teleshopping şi o emisiune medicală. Costurile de producţie reprezintă mai puţin de 10% din cheltuieli, multe filmări fiind realizate de casele de producţie ale artiştilor. Împreună cu companiile organizatoare, postul desfăşoară spectacole în ţară.

Postul este operat de societatea Etno Folclor Media SRL, deţinută de Eugen Progloff (20%), Gheorghe Minea (20%), Silviu Prigoană (20%), Rareş Gărduş (15%), Paul Opriş (15%), Camelia Bejinariu (10%).