Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Actualitate

EXCLUSIV INTERVIU Ministrul Transporturilor spune tot. Care este adevărata miză a grevei de la metrou

Autor: | | 0 Comentarii | 4214 Vizualizari

Ministrul Transporturilor, Lucian Sova, propus pentru remaniere, a oferit un interviu în exclusivitate revistei Capital în care vorbește despre remanierea guvernamentală, despre proiectele demarate și despre situația tensionată de la metrou. În plus, acesta oferă lămuriri despre problemele de la calea ferată, despre Tarom, precum și despre avertismentele privind absorbția fondurilor europene. Acesta atinge și un alt subiect sensibil, problemele în proiectele privind costrucția autostrăzilor.

Capital: Unde aţi greşit din moment ce astăzi discutăm despre o remaniere la Transporturi?

Lucian Șova: Ceea ce mi-am propus am realizat sau se realizează, toate proiectele pe care mi le-am propus sunt pe o direcţie ireversibilă în sensul că vor fi în implementare, sunt în implementare sau se realizează. Mă refer aici la cei 60 de km. de autostradă despre care am spus că vor fi deschişi circulaţiei anul acesta şi vor fi deschişi circulaţiei, chiar dacă din păcate pe toate aceste tronsoane lucrează nişte antreprenori leşinaţi. Până la sfârşitul anului se va circula şi pe autostrada Ploieşti- Bucureşti şi se va intra în Șoseaua Petricani şi pe cele două loturi dintre Câmpia Turzii şi Târgu Mureş care sunt gata şi sunt în proceduri de recepţie. Cu noroc şi vreme bună am putea avea şi mai mult de 60 km de autostradă şi mă refer la Lugoj-Deva lotul 4 şi o bucată din lotul 3.

Capital: Un pariu pe care l-aţi făcut a fost linia de tren spre Otopeni. E vreo şansă ca acest proiect să devină realitate până în 2020?

Lucian Șova: Proiectul legăturii feroviare între aeroportul Otopeni şi Gara de Nord este ireversibil. Este proiectul meu de suflet, foarte important pentru întreaga mea carieră, însă ştiu precis că acest tren poate circula începând cu 2020. S-au făcut licitaţii, deja la primul tronson, s-a terminat studiul de fezabilitate ştim cum arată proiectul, autorizările sunt luate, urmează să eliberăm autorizaţia de construire. Știu că în decembrie vom avea antreprenor şi pentru lucrările care vizează devierea de la linia veche către aeroport.

Este un proiect poate fi gata înainte de sfârşitul mandatului legislativ.   Mă bucur că am avut entuziasmul să mobilizez toate forţele ca acest proiect pe care nimeni nu-l ia în serios nici măcar astăzi să se concretizeze înainte de campionatul European de Fotbal, să circulam cu trenul de la Gara de Nord la Otopeni, pe o linie modernă, eficientă pe care toţi bucureştenii o aşteaptă.

De asemenea, ştiu că sunt pe o direcţie ireversibilă şi evaluările privind legătura Moldovei cu Ardealul pe autostradă şi aşa cum va ieşi din evaluări aşa se va face, cu sau fără legi în Parlament. Nevoia de dezvoltare a Moldovei este legată de construcţia unei autostrăzi şi, cu siguranţă, autostrada care se va construi mai repede şi mai ieftin, aceea va fi implementată.

 

Capital: Cum se rezolva situaţia de la metrou? Lumea se teme că nu va avea cu ce merge la serviciu, dacă se opreşte metroul în condiţiile în care la suprafaţă oraşul e sufocat.

Lucian Șova: La metrou ne confruntăm cu o situaţie dificilă, creată artificial. Practic, liderul Ioan Rădoi a luat ostatică această companie şi vrea să-i ia ostatici şi pe bucureşteni blocând activitatea Metrorex, deşi avem o soluţie în instanţă de declarare a grevei ilegală.

Ceea ce cere Ion Rădoi este nenegociabil. Mă refer aici la salarii crescute cu 42 %. După părerea mea, este o insultă la adresa tuturor oamenilor care muncesc în ţara asta, de la profesori universitari şi până la simpli muncitori. Dar, această solicitare imposibilă nu ascunde decât dorinţa de a-i pedepsi pe bucureşteni şi Ministerul Transporturilor, pentru că nu a mai cedat presiunilor făcute de-a lungul timpului să-şi păstreze spaţiile comerciale, să-şi păstreze beneficiile din contractele pe care le are de mai bine de 15 ani.

Mă străduiesc să ţin în echilibru această situaţie şi adresez o chemare către muncitorii cinstiţi din Metrorex să se gândească că ar putea să îşi condamne copiii, părinţii, bunicii să meargă pe jos prin frig prin Bucureşti, doar pentru ca Ion Rădoi să capete ceea ce oricum nu va mai putea căpăta niciodată altfel decât dacă va participa şi va câştiga o procedură competitivă de alocare a spaţiilor comerciale din staţiile de metrou. Nu se poate, în Bucureşti, în secolul XXI să plăteşti aproape 100 de euro pe an pe mp într-un asemenea vad comercial. Și un loc de parcare în ploaie la marginea Bucureştiului costă mai mult.

Capital: La Tarom lucrurile par să se fi îndreptat. Va reuşi compania să încheie anul pe plus?

Lucian Șova: Am speranţe cu privire la Tarom. Achiziţia de aeronave noi şi celelalte măsuri au dus la cresterea gradului de încărcare a aeronavelor. Și sper ca indicatorii de la sfârşitul anului să confirme opţiunile şi prognozele pe care le-am primit de la managerul Tarom, astfel încât să nu mai închidem pe pierdere şi să putem să relansăm activitatea companiei.

 

Aeroportul Otopeni este practic aşezat şi el pe o direcţie ascendentă. Încep exproprierile pentru construcţia noului terminal, au fost încheiate procedurile de intabulare a tuturor spaţiilor care trebuie expropriate, există bani pentru exproprieri, urmează construcţia, fiind deja o licitaţia adjudecată a unor noi locuri de parcare pentru avioane. Sunt în grafic lucrările de modernizare a terminalului oficial pentru primirea delegaţiilor care vor veni în România pe perioada preşedinţiei Consiliului UE.

Capital: Spuneati că aţi cerut bani mai mulţi pentru calea ferată. E nevoie de investiţii şi e nevoie de trenuri noi. În vară mulţi călători s-au plâns de condiţiile din trenuri.

Lucian Șova: Sunt cu gândul la miile de ceferişti care se confruntă fiecare cu probleme, din ce în ce mai greu îşi pot obţine banii de salarii. Sper să putem mobiliza resurse guvernamentale care să pună în valoare ceea ce avem şi este o avuţie naţională inestimabilă, atât resursa umană cât şi infrastructura de cale ferată care trebuie doar reparată, pe ici pe acolo modernizată şi poate să ne ofere satisfacţii mai mari decât infrastructura rutieră care şi din această cauză este supra-aglomerată.

Capital: Au fost multe avertismente în ceea ce priveşte absorbţia slabă a fondurilor europene la Ministerul Transporturilor. Care este de fapt situaţia la MT?

Lucian Șova: Anul îl vom închide în grafic şi cu absorbţia fondurilor europene. Organismul Intermediar a lucrat foarte bine. Culmea, că în acest an, din păcate, sumele absorbite la metrou, sunt mai mici decât ne aşteptam, dar asta, în primul rând din cauza ritmului slab pe care compania Astaldi, îl înregistrează în execuţia lucrărilor, motivat de gravele probleme financiare pe plan internaţional.

 

Azi, practic de la începutul mandatului meu, MT nu mai încurcă cu nimic niciun antreprenor care doreşte să lucreze, în sensul că sunt făcute exproprieri, sunt autorizaţii, sunt îndeplinite toate condiţiile administrative pentru ca antreprenorii să lucreze, banii îi avem, doar îi rugăm să lucreze, să facă facturi şi să vină să îşi ia banii pentru ceea ce au făcut. Din păcate, văd bine că în afară de un antreprenor care lucrează în aşa fel încât sper că va termina înainte de termen ceea ce are de făcut, toţi ceilalţi sunt la capătul puterilor şi lucrul acesta nu este bine deloc pentru viitorul României.

Capital: Ati spus ca veti da în circulatie 60 de km noi de autostradă până la finalul anului. Până acum au fost deschişi traficului 29 de km de autostradă.

Lucian Șova: În cele şase săptămâni câte mai sunt până la finalul anului, vom ajunge la cei 60 de km de autostradă, indubitabil. Este o chestiune de zile până când va fi gata bucata de autostradă (A3) de la intrarea în Bucuresti şi cele două loturi între Târgu Mureş-Ogra sunt în procedură de recepţie astfel încât această asumare responsabilă va putea fi catalogată ca îndeplinită înainte de sfârşitul acestui an.

Capital:V-am întrebat la începutul anului de ce merge atât de greu construcţia de autostrăzi. Vă adresez şi azi aceeaşi întrebare.

Lucian Șova: Nu mai merge atât de greu construcţia de autostrăzi. Din păcate, mergea greu pentru că nu se construia, în primul rând. Și nu se construia pentru că nici antreprenorii nu aveau chef de muncă si nici nu aveau cu cine munci. Și nici statul - ministerul sau compania nu le ofereau toate condiţiile care trebuiau îndeplinite pentru a lucra.

Astăzi însă putem spune că datorită eforturilor pe care le-am făcut de a schimba legislaţia în domeniu, legea 10, legea 50, de a elabora o hotărâre de guvern care să reglementeze modul de recepţionare a unor segmente de infrastructura naţionala de transport feroviară si rutieră, pe proceduri parţiale pot fi aplicate. Și, cred ca vor fi aplicate, primul caz fiind cel dintre loturile 3 şi 4 de pe Lugoj-Deva.

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.