Costel Alexe, a declarat că, din discuțiile care au loc în Capitală, este un proiect prost implementat, dar că este una dintre măsurile ce ar putea reduce valorile poluării din centrul orașului.

„Sunt și alte capitale din Europa care au implementat o astfel de taxă. Din păcate, dacă mă întrebați pe mine ca ministru, s-a ajuns în București mai târziu decât ar fi trebuit ea și înteleg, din discuțiile care au loc în Capitală, că este prost implementată. Va trebui ca Primăria, administrația publică locală să spună dacă își va atinge efectul sau nu. Este una dintre măsuri care, fie că vorbim de Bucurști, fie că vorbi de alte orașe din țară, dacă nu reușeti să vii cu alte măsuri – transport public mai eficient, mijloace de transport nepoluante, centuri verzi în jurul orașelor sau centuri ocolitoare, evident că este una dintre măsurile care, artificial, (…) pot reduce aceste valori în centrul orașelor”, a spus Alexe, la Digi 24.

 

În ceea ce privește lipsa unei centurii ocolitoare, Ministrul Mediului a adăugat că un alt oraș care se confruntă cu probleme este Iașul.

„Avem orașe în România care au 10,15 ani care nu au reușit să aibă centuri ocolitoare. Vă dau exemplul orașului meu, Iași, și prin orașul Iași traficul greu trece aproape prin centrul orașului”, a spus sursa citată.

 

Când se va aplica taxa Oxigen

 

Inițial, potrivit proiectului, taxa Oxigen trebuia aplicată din data de 1 ianuarie 2020, însă a fost amânată pentru data de 1 martie.

Astfel, de la 1 martie, mașinile sub Euro 4 vor plăti vinieta Oxigen, iar maşinile sub Euro 3 nu vor mai avea acces în centrul oraşului. Autoturismele Euro 4 vor plăti vinieta din 2021.

Mai mult, potrivit unui amendament al acestui proiect, maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2 nu vor mai avea voie deloc în Bucureşti de la 1 ianuarie 2022, iar pentru cele Euro 3 restricţia este valabilă din anul 2024. Potrivit aceluiasi amendament, sunt exceptate de la plata vinietei scuterele si motocicletele, dar si autovehiculele cu norma de poluare Euro 3 care funcționează cu GNL, GNC și GPL.

Potrivit proiectului de hotărâre adoptat începând cu data de 01 ianuarie 2020 și amânat pentru 1 martie, accesul autovehiculelor cu masa totală maximă autorizata mai mică de cinci tone pe arterele din Bucureşti este restricţionat zilnic, de luni pană vineri, cu exceptia sărbatorilor legale, în intervalul 07:00-22:00, după cum urmează:

– pentru cele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 şi Euro 2, accesul este interzis în Zona de Actiune pentru Calitatea Aerului (ZACA), fiind permis pentru restul arterelor din municipiul Bucureşti numai în urma achiziţionării unei viniete electronice Oxigen

– pentru cele cu norma de poluare Euro 3 şi Euro 4, accesul este pemis pe toate strazile municipiului Bucureşti numai în urma achiziţionării unei viniete electronice Oxigen; Restricţia pentru Euro 4 se aplica din 2021.

– mașinile electrice, hibride sau cu norma de poluare Euro 5 şi Euro 6, au acces fără restrictii pe toate arterele;

Pentru maşinile sub Euro 3 vinieta va fi de 15 lei pe zi, iar pentru cele Euro 3 şi 4 – 5 lei pe zi.


Te-ar putea interesa și: