Pe aproximativ 80 de kilometri de cale ferată de pe coridorul IV paneuropean se amplifică lucrările de modernizare a infrastructurii, după câteva luni în care constructorii au așteptat ultimele autorizații din partea Ministerului Transporturilor și CFR SA. În ultima lună, angajații asocierii Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL au extins lucrările de modernizare a secţiunilor feroviare km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y) (2b), dar nu au putut intra pe mare porțiune din cele două tronsoane.

„Nu putem intra pe terenurile oamenilor până nu se eliberează autorizaţia finală. Trebuie să primim ultima autorizaţie din patea Ministerului Transporturilor“, ne-au transmis reprezentanții asocierii Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL. Potrivit acestora, muncitorii au reușit în această primăvară să scoată şina de cale ferată între staţiile Ghioroc, Păuliș şi Bârzava. „Am început lucrările în alte patru stații pe secțiunile 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y)“, ne-au mai spus reprezentanții Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL.
Zilele trecute, oficialii CFR SA și reprezentanții asocierii de firme au programat graficul lucrărilor și cum va fi organizat șantierul așa încât lucrările să fie realizate în termenul estimat. Pentru acest proiect, exproprierile şi descărcarea arheologică de pe alinimentul căii ferate sunt în sarcina beneficiarului. Se efectuează săpături arheologice pe terenul situat pe traseul proiectat, pe raza judeţelor Hunedoara şi Arad, lucrări necesare realizării diagnosticului arheologic şi a elaborării unui raport de diagnostic arheologic. Anul trecut, oficialii CFR SA şi asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL, au semnat două contracte în valoare de circa 3,45 miliarde lei, fără TVA, privind reabilitarea secţiunilor feroviare km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y) (2b), tronsoane CF aflate între Simeria şi Arad.

CFR SA a cerut urgentarea lucrărilor între Sighişoara – Simeria

 

Pe lângă reprezentanții firmelor de construcții care se ocupă de modernizarea căii ferate între Simeria și Arad, conducerea CFR SA a purtat mai multe discuții cu reprezentanţii firmelor de construcţii şi de consultanţă despre stadiul proiectelor aflate în derulare pe traseul Sighişoara – Simeria-Gurasada-km 614. Ion Gavrilă, directorul general al CFR SA, le-a solicitat constructorilor care lucrează pe tronsonul Sighişoara – Coşlariu-Simeria o mobilizare mai bună pe şantiere pentru a se încadra în graficele asumate, respectiv finalizarea lucrărilor până la finele anului. Mai mult, oficialul CFR SA a dat ordin asocierii FCC Azvi ca podul feroviar în formă de arc, peste râul Târnava Mare, între Sighișoara și Ațel, să fie finalizat în luna iulie. 
Podul feroviar, în formă de arc cu o deschidere de 125 m, este situat între Sighişoara şi Aţel și  asigură legătura cu cele două tuneluri de cale ferată dublă nou-construite, tunelul Sighişoara (401 m) şi tunelul Daneş (969 m).
Tunelul Sighișoara este finalizat în proporţie de 95%, iar cel de la Daneș, cel mai lung tunel de cale ferată nou-construit în România după 1989, este finalizat în proporţie de 92%. Cele două tunele permit atingerea vitezei maxime de circulaţie de 160 km/h pe o lungime cât mai mare a traseului Sighişoara – Aţel. „Menţionăm faptul că, tunelurile artificiale s-au realizat la adăpostul unor incinte de piloţi de diametru mare, care au asigurat condiţii pentru realizarea portalelor de acces şi a structurii tunelului, până la racordarea cu tunelul natural, iar tunelurile naturale s-au executat prin excavare în subteran pe toată sectiunea tunelului, parţial sub protecţie de umbrele de micropiloţi şi/sau consolidarea frontului cu ancore de fibră de sticlă“, ne-au transmis oficialii CFR SA.


Ultimatum pentru podul Mureş – Coşlariu

 

La sfârșitul lunii aprilie, directorul general al CFR SA, Ion Gavrilă, împreună cu reprezentanţii firmelor de construcţii şi de consultanţă, au verificat stadiul lucrărilor de modernizare pe tronsonul de cale ferată Simeria – Sighişoara (173,47 km).
Oficialul CFR SA și repre­zen­tanții firmelor de construcţii au pus accent pe pe zonele unde au apărut probleme tehnice în timpul execuţiei lucrărilor. În prezent, stadiul de execuţie a lucrărilor la linii, stații, poduri, tuneluri sau substaţii de tracţiune pe traseu Sighişoara – Aţel – Micăsasa – Coşlariu – Vinţu de Jos – Simeria, este cuprins între 85% şi 98%. 
La sfârșitul lunii aprilie, conducerea CFR SA a cerut asocierii Aktor-Arcada să finalizeze, în patru luni, construcția podului Mureș Coșlariu, fiind singura porțiune rămasă de finalizat pe lotul Micăsasa-Coșlariu. Lucrările în această zonă au înregistrat întârzieri în execuţie din cauza problemelor apărute la terenul de fundare. „În această zonă s-au definit 6 tronsoane experimentale, s-au făcut deja expertize şi studii de fundare pentru stabilirea capacităţii tehnice de teren, deci din acest moment aveti la dispoziţie 4 luni pentru terminarea lucrărilor în zonă. Mă astept la o implicare proactivă în ceea ce priveşte calitatea lucrărilor şi respectarea termenelor de finalizare, iar orice problemă care poate afecta asigurarea unui front normal de lucru trebuie analizată pe viitor în mod direct între constructor, consultant şi reprezentanţii companiei“, le-a transmis Ion Gavrilă constructorilor. 

O nouă licitație, de peste 600 milioane euro 

Aproximativ 28 de kilometri de cale ferată între localitățile Cața si Apata, parte din secțiunea Brașov – Sighisoara de pe Coridorul IV, au fost scoase la licitatie pentru modernizare. La sfârșitul lunii aprilie, CFR SA anunța că sunt oferte pentru modernizarea subsecţiunii CF Apaţa-Caţa. Mai exact, asocierile de firme, Rail Works; Pizzarotti Spa, Pizzarotti SA, IC IÇTAȘ INȘAAT SANAYI VE TICARET A.Ș.; FCC Construcction S.A., Astaldi S.p.A., Activ Group Management SRL; Saipem S.P.A. , Dogus Insaat ve Ticaret AS; Strabag AG- Strabag SRL și Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret A.Ș. – Makiol Inșaat Sanayi Turizm ve Ticaret au depus documentaţii pentru licitaţia privind modernizarea liniei CF Apața-Cața. Valoarea totală estimată a contractului este de 2,867 miliarde fără TVA, (623 milioane euro), sursa de finanţare fiind asigurată de Comisia Europeană prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), în proporţie de 81,74%, iar cofinanțarea în proporţie de 18,26% de la Bugetul de Stat. În perioada următoare, comisia de evaluare va analiza documentele de calificare şi propunerile tehnice şi financiare.
Linia de cale ferată Apaţa – Caţa, parte a tronsonului feroviar Braşov – Sighişoara, este situată pe Axa prioritară TEN-T 22 (Coridorul Rin-Dunăre, ramura nordică) Nürnberg-Praga-Viena-Budapesta-Curtici-Simeria-Brașov-București-Constanța, iar modernizarea acestei subsecţiuni contribuie la dezvoltarea infrastructurii feroviare prin sporirea vitezei de circulaţie la 160 km/h pentru trenurile de călători şi la 120 km/h pentru trenurile de marfă.