Infractorii cibernetici s-au folosit din nou de Poșta Română

Infractorii cibernetici încearcă din nou să-i păcălească pe români. De această dată ei s-au folosit de identitatea Poștei Române pentru a trimite mesaje mai multor cetățeni.

În mesajul respectiv, oamenilor li se aducea la cunoștință că au primit un colet, însă aceasta nu poate ajunge la destinație din cauza informațiilor incomplete despre adresă.

Oamenilor li se mai cerea să confirme adresa de destinație prin intermediul unui link atașat mesajului, în termen de 12 ore.

Mesajul folosit de infractorii cibernetici nu este nou. Ei l-au mai folosit pe acesta și anul trecut.

„Poșta Română: Pachetul dumneavoastră a ajuns la depozit, dar este reținut din cauza informațiilor neclare despre adresă și nu poate fi livrat. Vă rugăm să confirmați adresa din link în termen de 12 ore.

Vă rugăm să răspundeți cu Y. Apoi, opriți mesajul text și redeschideți cu linkul de activare SMS sau copiați linkul către Safari și deschideți-l.

Echipa Poștei Române vă urează sărbători fericite!”, este mesajul primit de români.

În cazul în care primiți astfel de mesaje este mai bine să le ignorați. Poșta Română spunea, anterior, că cei care primesc astfel de mesaje trebuie:

  • să nu le deschidă și să le marcheze ca spam
  • să nu acceseze niciun link din mesaj

De asemenea, Poșta Română spunea anul trecut că există două adrese de email prin care instituția comunică cu publicul. Este vorba despre:

  • suportclienti@ropost.ro
  • noreply@posta-romana.ro.

Tot anul trecut, Poșta Română spunea că acțiunile de phishing s-au intensificat.

Phishing
Phishing/SURSA FOTO: Dreamstime

Ce este phishing-ul?

Phishing este o metodă de fraudă online care implică încercarea de a obține informații sensibile, cum ar fi:

  • parole
  • numere de card de credit
  • detalii de cont, prin aparența că provin de la o sursă de încredere.

Atacatorii de phishing își creează adesea site-uri web sau trimit mesaje electronice false, care par autentice și convin victimele să dezvăluie informațiile lor personale.

Aceste mesaje sau site-uri pot fi concepute pentru a imita organizații sau servicii cunoscute, cum ar fi bănci, site-uri de socializare, sau chiar agenții guvernamentale.

Victimele sunt adesea direcționate către link-uri false și li se solicită să furnizeze informații personale, care sunt ulterior utilizate în scopuri frauduloase, cum ar fi furtul de identitate sau fraudarea conturilor bancare.

Scam
Scam/SURSA FOTO: Dreamstime

Cum te protejezi de phishing?

Pentru a te proteja împotriva atacurilor de phishing, iată câteva recomandări:

1. Fi atent la e-mailuri suspecte

Verifică cu atenție adresa de e-mail a expeditorului. Fii sceptic în fața mesajelor de la adrese necunoscute sau cu caractere ciudate.

Analizează cu atenție conținutul mesajului și fii precaut în fața cererilor urgente sau a solicitărilor de informații personale.

2. Verifică site-urile web

Atunci când ești pe un site web, verifică adresa URL pentru a te asigura că este autentică. Site-urile false pot avea adrese URL similare, dar cu mici diferențe.

Asigură-te că site-urile web pe care le vizitezi utilizează conexiuni securizate (https://).

3. Nu da informații personale sensibile online

Evită să furnizezi informații personale, cum ar fi parolele sau numerele de card de credit, printr-un link primit într-un e-mail sau mesaj neașteptat.

4. Folosește autentificarea cu doi factori (2FA)

Activează autentificarea cu doi factori oriunde este posibil. Aceasta adaugă un strat suplimentar de securitate, cerând, de obicei, un cod suplimentar trimis pe telefonul tău mobil.

5. Actualizează software-ul și programele

Menține-ți sistemul de operare, browser-ul și software-ul de securitate actualizate pentru a beneficia de cele mai recente caracteristici de securitate.

6. Folosește un program de securitate robust

Instalează un software antivirus și antimalware de încredere și asigură-te că acesta este actualizat periodic.

7. Educă-te

Învață să recunoști semnele phishing-ului și împărtășește cunoștințele cu colegii sau membrii familiei.

8.Raportează tentativele de phishing

Dacă primești un e-mail sau mesaj suspect, raportează-l furnizorului de servicii de e-mail sau autorităților competente pentru a contribui la stoparea atacurilor.