Inspecția Tehnică Periodică (ITP) reprezintă un aspect crucial al menținerii siguranței rutiere pentru vehiculele în circulație. Intervalul acestei inspecții poate varia între 1 și 3 ani, în funcție de vechimea vehiculului, iar conform legislației, mașinile noi pot circula timp de 3 ani fără a fi necesară efectuarea ITP-ului.

Ce trebuie să știi despre Inspecția Tehnică Periodică?

Cu toate acestea, pentru vehiculele cu o vechime de peste 12 ani, ITP-ul este valabil doar timp de 12 luni, ceea ce implică necesitatea efectuării acestei inspecții în fiecare an.

Pentru restul autovehiculelor cu mai puțin de 8 locuri și motociclete, mopede, autovehicule cu 3 roți si cvadricicluri, ITP-ul trebuie făcut o dată la 2 ani.

Procedura de efectuare a inspecției nu diferă semnificativ de cea aplicată autovehiculelor mai noi. Există însă riscul apariției unor probleme suplimentare legate de emisiile de noxe, sistemul de direcție, sistemul de frânare sau iluminarea.

În cazul în care autovehiculul nu îndeplinește standardele minime impuse de lege, acesta nu va primi dreptul de circulație.

Înainte de a programa vehiculul pentru ITP, proprietarii ar trebui să efectueze verificări preliminare pentru a minimiza riscurile să pice ITP-ul. Aceste verificări includ, printre altele, discurile și plăcuțele de frână, verificarea conductelor de frână pentru a fi lipsite de rugină sau deteriorări, precum și asigurarea funcționării corecte a sistemului de iluminare.

De asemenea, suprafața parbrizului nu ar trebui să prezinte crăpături, iar vehiculele care nu au un claxon funcțional, nu trec de testele ITP.

Ce e recomandat să faci înainte de ITP?

În plus, este recomandat să se efectueze schimbul de filtre și de ulei înainte de ITP pentru a reduce emisiile de noxe la niveluri minime. De asemenea, este esențial ca vehiculul să fie echipat cu un kit de siguranță complet, care include trusă de prim ajutor, triunghiuri reflectorizante, stingător omologat și vestă reflectorizantă.

Defectele constatate la verificarea ITP sunt împărțite în trei categorii:

  • Defecte minore: zgârieturi, crăpături fine sau îndoituri mici.
  • Defecte majore: probleme cu sistemul de iluminare, frânare ineficientă sau semne evidente ale unui accident.
  • Defecte periculoase: probleme cu sistemul de direcție, sistemul de frânare sau sistemul de iluminare nefuncțional.

Dacă un vehicul este identificat cu defecte majore, acesta nu va primi dreptul de circulație. Defectele trebuie remediate și proprietarul va fi obligat să reprogrameze vehiculul pentru o nouă inspecție după 30 de zile.