Studiul Dataforce, citat de ANE, arată că 2012 ar putea fi primul an din istorie în care vânzările de mașini destinate parcurilor auto devin mai mari decât cele către persoane fizice. Luând ca studii de caz piețele din Germania, Marea Britanie, Franța și Italia, analiștii arată că, în timp ce acum trei ani procentul de achiziții destinate flotelor nu depășea 35,6%, anul trecut acesta a urcat până la 49,4%. Având în vedere că primele cinci luni din 2012 arată o menținele a acestui trend este de așteptat ca finalul anului să dezvăluie o piață formată din 50,1% vânzări pentru parcuri auto și doar 49,9% pentru persoane fizice.
„În acest an ne așteptăm ca vânzările pentru flote să le depășească pe cele «la bucată» consolidând un trend observat pe tot parcursul lui 2011”, a declarat pentru ANE, Marc Odinus, directorul Dataforce. Analistul se așteaptă chiar ca în 2013 procentul destinat flotelor – care include atât vânzările către companii cât și cele către autorități ale statelor sau chiar înnmatriculări în bloc ale dealerilor – să urce la 50,7%. Direcția către care se îndreaptă piața din Europa poate da naștere unor noi probleme pentru producători și comercianți pentru că întotdeauna vânzările «la bucată» au fost mai profitabile decât cele angro.
Anul trecut, piața care a depins cel mai mult de flote a fost Germania, cu 60% din totalul vânzărilor, în timp ce în Marea Britanie acestea au ajuns la 57%, iar în Franța la nu mai mult de 40%. În Italia maximul atins a fost de 34%.
Analiștii Dataforce susțin că principalul motiv care duce piața către o dominație a vânzărilor către flote este legat de înmatriculările în bloc făcute chiar de dealeri. Acestea, deși sunt extrem de păguboase pentru că nu aduc bani în conturile comercianților, sunt utilizate pentru a favoriza obținerea de bonificații din partea producătorilor. Citând surse din piață, analiștii ANE menționează că în prezent, „vânzările false” realizate de dealerii europeni reprezintă nu mai puțin de 5% din totalul pieței.
Culmea este că bonificațiile țintite de dealeri prin această metodă nu sunt decât câștiguri punctuale urmate de pierderi considerabile. Asta pentru că „autoînmatriculările” cresc artificial cotele de piață pentru ca apoi să le lase să se prăbușească brusc iar, în timp, duc la scăderea prețurilor din simplul motiv că mașinile utilizate temporar de dealeri ajung ulterior să inunde piața second-hand.