Recent, Forțele aeriene ale SUA au anunțat că au efectuat cu succes un al doilea test cu rachetă hipersonică, care a atins de cinci ori viteza sunetului.

Racheta hipersonică americană AGM-183 ARRW, denumită „concept de armă hipersonică cu aspirație de aer” (Hypersonic Air-breathing Weapon Concept – HAWC) a fost lansată de un bombardier strategic B-52 în largul coastei de vest a SUA. A fost al doilea test reuşit al unei astfel de arme realizate de compania Lockheed Martin.

Anterior, americanii au anunțat testarea cu succes a rachetei OpFires de la DARPA, potrivit site-ului 19fortyfive.

„Testul a demonstrat modul în care ne-am dezvoltat rapid tehnologia de tip Scramjet, la prețuri accesibile, care stă la baza armelor hipersonice, a declarat Colin Whelan, președintele Advanced Technology for Raytheon Missiles & Defense.

„Succesul celui de-al doilea test HAWC este o etapă importantă pentru națiunea noastră, pe măsură ce avansăm în dezvoltarea sistemelor hipersonice”, a continuat Colin Whelan.

Rachetele hipersonice moderne îmbină vitezele extreme cu manevrabilitatea

În ultimii ani, au existat numeroase dezbateri privind o ”cursă hipersonică a înarmărilor” între Rusia, China și Statele Unite. Rușii, chinezii și americanii au alocat sume considerabile și au depus eforturi pentru a dezvolta astfel de arme ale căror viteză şi manevrabilitate le fac dificil de urmărit şi de interceptat.

Dacă armele care ating viteze hipersonice (viteze de peste 5 Mach) nu sunt ceva nou, astfel de rachete hipersonice moderne îmbină vitezele extreme cu manevrabilitatea, făcându-le foarte greu de interceptat cu tehnologia existentă.

Rachetele hipsersonice pot fi de două categorii

Rachetele hipsersonice pot fi de două categorii: „planoare” și rachete hipersonice „de croazieră”. În prezent, principalele puteri militare ale lumii – Rusia, China, SUA, dar și Coreea de Nord – încearcă să facă stocuri din prima categorie: „planoare hipersonice”

Acestea sunt lansate cu ajutorul unei rachete clasice și transportate astfel până în straturile superioare ale atmosferei, de unde sunt apoi dirijate asupra țintei vizate.

„Planoarele” au motoare de tip Scramjet (”Supersonic Combustion Ramjet”) care folosesc oxigenul din aer pentru arderea în regim supersonic a combustibilului și să asigure apoi o propulsie la viteze hipersonice.

Testele SUA au inclus ambele tipuri de rachete hipersonice moderne

Testarea cu de succes ale rachetelor AGM-183 ARRW și OpFires de la DARPA se încadrează în ambele tipuri de rachete hipersonice moderne. Statele Unite au, în prezent, peste 70 de programe hipersonice diferite, care atrag fonduri direct de la Pentagon.

Deși lansarea cu succes a rachetei OpFires a fost anunțată săptămâna trecută, testul în sine a fost efectuat, de fapt, la sfârșitul lunii mai. Ceea ce face OpFires deosebit de specială sunt mijloacele sale de desfășurare – sistemul este proiectat pentru a fi lansat de la vehicule terestre, cum ar fi Marine Corps’ Logistics Vehicle System (LVS).

Pro și contra arme hipersonice

Armele hipersonice sunt extrem de costisitoare, iar posibila lor utilizare poate fi mai limitată decât alte tipuri de sisteme de rachete. În plus, și rachetele subsonice sunt imposibil de interceptat.

Mulți experți se întreabă ce mai poate face în plus o rachetă hipersonică, când o sută de rachete mai ieftine ar putea fi trase către aceeași țintă, exact cu aceleași costuri.