Katherine Heigl, Eva Longoria, Megan Fox, Maria Menounos, Jennifer Hudson, Terry Hatcher. Pare o trecere în revistă a distribuției unui film american bun. Dar e altceva: o listă scurtă cu vedete care au îmbrăcat ținute de lux cu etichetă românească. Poate că tonul este dictat în continuare de designeri celebri, precum Karl Lagerfeld, Vera Wang, Oscar de la Renta sau Emilio Pucci, dar pe covorul roșu se perindă acum cu fast și creații românești, semnate de designeri precum Ingrid Vlasov, Maria Lucia Hohan sau Aura Cercel, care a impus brandul „Eva Culture“ la Hollywood. Și lista mărcilor de lux din România nu se încheie aici, chiar dacă nu e foarte lungă. Însă atât de discretă a fost până acum această comunitate, încât nici nu a fost catalogată drept  „de lux“  în analizele de piață făcute de presa de business locală (exceptând, poate, cazul firmei de lenjerie I.D. Sarrieri, promovate intens după ce unul dintre corsetele Iuliei Dobrin a apărut pe coperta revistei „Vogue“). Să aibă luxul românesc o altă definiție decât luxul, în general?
„Afacerile care se adresează cumpărătorilor din segmentul de lux sunt la fel peste tot în lume“, stabilește de la bun început cadrul discuției Maria Lucia Hohan, creatoarea brandului MLH, mediatizat în țară în special după ce actrița și cântăreața Jennifer Hudson i-a cântat „La mulți ani!“ președintelui american  Barack Obama, într-o rochie din colecția româncei.
Ceea ce face însă lucrurile „mai dificile“ în România este percepția românilor vizavi de brandurile autohtone. „După zeci de ani de comunism – explică ea -, în care s-a imprimat în conștientul colectiv că tot ceea ce este bun și de calitate este de import, e greu să vii acum și să schimbi de unul singur o asemenea percepție“. Dar nu este imposibil. Dovadă că, în nouă ani de prezență pe piața internă și externă, brandul MLH a reușit să-și creeze o clientelă bine definită, formată, în principal, din vedete din showbiz, politicieni, sportivi, femei de afaceri și nu numai. În România, designerul își vinde creațiile prin magazinul online mlh-shop.com și showroomul deschis în Cotroceni, dar rochiile ei de ocazie şi de mireasă se găsesc și pe site-ul luisaviaroma.com și în magazine multibrand și buticuri din Franța (L’Eclaireur), SUA, Grecia, Hong Kong sau țările arabe și cele nordice. Deja vânzările pe alte piețe generează circa jumătate din cifra de afaceri, estimată la aproape un milion de euro, în 2012, mai mult cu  „cel puțin 30% comparativ cu 2011“, speră Maria Lucia.
Doar un click distanță de restul lumii
„2011 a fost pentru MLH cel mai bun an de până acum și, judecând după cererile pe care le avem deja de la stiliștii unor actrițe și cântărețe celebre, și în noul sezon vom aveam mult de lucru“, spune încântată creatoarea de modă. Nu uită să sublinieze că drumul spre starurile hollywoodiene a trecut prin mediul online: „Am investit în online pentru că ne oferea deschiderea internațională de care aveam nevoie. Businessurile de lux se adresează, prin natura lucrurilor, unui public de nișă, a cărui dimensiune nu este foarte mare în România“, explică designerul, cum după câțiva ani de prezență virtuală a ajuns pe lista unor stiliști personali renumiți din Paris și Los Angeles și, implicit, în garderoba vedetelor. Prețurile rochiile MLH variază de la 150 la 2.500 de euro. Este acesta lux?
Din perspectiva prețului, colec­țiile create de designeri români sunt încă mult mai ieftine decât mărcile internaționale. Mai exact, un produs unicat românesc de lux se adresează cumpărătorilor cu venituri medii spre mari, ceea ce, teoretic, nu corespunde definiției de „exclusiv“ valabilă pentru un produs similar din Occident sau din SUA. Chiar și susținute prin prețuri uneori modice, produsele de lux cu etichetă românească sunt comparabile creativ și calitativ cu cele internaționale. „Un brand tânăr nu are istoria de zeci și sute de ani a altor mărci internaționale. E greu să recuperezi anii de promovare și sumele colosale care s-au investit de-a lungul timpului în astfel de branduri“, punctează Maria  Lucia.
Dar dacă produsele de lux de marcă in­ter­na­țională sunt cumpărate de multe ori de către cei care vor să arate că au bani, Raluca Vasiliu, care a lansat Nalia Varam – un brand nou de încălțăminte pe piaţa românească -, susține că în magazinul ei clientele cumpără pur și simplu pentru că au găsit ce le place. „Ne-am săturat de uniforme. E important astăzi să porți ceva scump, însă nu atât de ușor de recunoscut ca o ținută din ultima prezentare Prada“, consideră Raluca Vasiliu.
Cu alte cuvinte, snobismul în varianta pură, al achiziției unui articol doar pentru că marca pe care o poartă semnifică automat o capacitate anume de a cheltui, deci un statut social aparte, este satisfăcut doar parţial în magazinele creatorilor și designerilor de la noi.
Două industrii de modă
Pentru un tablou complet, e nevoie de câteva detalii despre problemele pe care le au designerii români, care sunt ceva mai complicate decât cele ale retailerilor de fashion, în general: pe lângă faptul că targetul e mai îngust, producția creațiilor, unicat sau de serie mică, e și ea destul de costisitoare. Sigur, sunt creatori care se rezumă la a-și prezenta creațiile în show-uri. Dar sunt și alții care au învățat deja limba retailului: au rețele proprii de magazine, galerii cu vânzare și showroomuri. „Nu suntem niște aventurieri sau niște copii care se joacă cu niște cârpe și fac hăinuțe“, spunea designerul Irina Schrotter într-o discuție anterioară. „Suntem o breaslă serioasă, care își face treaba și care vinde în toată lumea“, adauga ea, făcând referire la acea componentă a muncii designerului căreia publicul îi acordă arareori atenție.
Concret, în România se vinde anual modă de 2 mld. euro, aici intrând deopotrivă îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii livrate de producători și retaileri, fie ei români sau străini. În această estimare nu sunt luați în calcul „lohniști“, cei care produc, sub contract, pentru branduri internaționale. În privința producătorilor români, se vorbește de două mari categorii. Prima, care e dominantă în termeni financiari, e cea a companiilor care produc sub brand propriu, dar care au ținut în umbră numele designerilor: e cazul Jolidon, Dada, TinaR, Guara sau ID Sarrieri. Iar a doua, mult mai redusă în termeni de business, e cea pentru care numele contează, fiind reprezentată de designerii care și-au promovat, de la bun început, colecțiile care le poartă numele: Irina Schrotter, Agnes Toma, Venera Arapu, Doina Levintza, Dan Coma, Mihai Albu, Ingrid Vlasov ori Cătălin Botezatu.
Iar luxul cu etichetă românescă se vinde nesperat de bine nu doar peste hotare, ci și în țară. De pildă, Galeria Designerilor Români – primul şi, deocamdată, singurul concept de retail care grupează designerii români sub acelaşi acoperiş – a avut vânzări de aproape un milion de euro în 2011; „estimările noastre inițiale au fost depășite cu aproximativ 15%“, punctează Mirela Mihăilescu, directorul comercial al magazinului Cocor. Mai exact, aproape 50 de designeri români – cunoscuți și mai puțini cunoscuți – îşi vând creaţiile prin cornere sau magazine monobrand găzduite de întregul etaj doi al Cocorului. Cât despre perspectivele mai largi ale designerilor români, acestea sunt tot mai aproape de „la vie en rose“.
La premiera peliculei „One for the Money“, actriţa Katherine Heigl a îmbrăcat o rochie MLH. O dovadă clară că vedetele sunt cucerite de creațiile Mariei Lucia Hohan e faptul că ele apar deja cu aceleași rochii la diferite evenimente. De exemplu, Rosario Dawson a purtat același model de rochie cu Nicole Scherzinger, dar în culori diferite.

Un alt designer român căruia i s-a dus vestea printre vedete e Corina Vlădescu (27 de ani), care a pregătit ţinutele de scenă pentru concertul Madonnei din 2009, de la Bucureşti. Roisin Murphy a impresionat şi ea la un festival de modă cu o rochie creată de casa de modă autohtonă Rozalb de Mura. Printre clientele Aurei Cercel se numără Jennifer Lopez, Jessica Biel și Rihanna, iar Lady Gaga s-a afișat în mai multe ținute semnate Ingrid Vlasov.
Monica Bârlădeanu (foto) este una dintre cele mai fidele cliente ale magazinului Nalia Varam, deschis în august, anul trecut, pe strada Roma nr. 5, în urma unei investiții de circa 60.000 de euro. Raluca Vasiliu vrea să intre, anul acesta, și pe piaţa de încălțăminte pentru fetiţe
Victoria Beckham a auzit și ea de România. Cel mai popular ziar din Anglia a provocat-o pe fosta Posh din Spice Girls să poarte pantofi cu etichetă românească: „Te provocăm, Posh!“ scria „Daily Mail“ apropo de cei 31 de cm ai tocurilor marca Mihai Al­bu. 2011 i-a adus „arhitectului pantofilor“ încasări de aproape jumătate de milion de euro
America este, de departe, cea mai dificilă piaţă în ceea ce priveşte accesul designerilor la vedetele A-list, dar şi impactul acestor apariţii, în vânzări și imagine, este pe măsură.
Maria Lucia Hohan, designer