Judecătorii au anulat, în cele mai multe cazuri, sancţiunile din procesele verbale ale Direcţiei Generale de Antifraudă Fiscală (DGAF), prin care au fost date amenzi de cel puţin 8.000 lei şi a fost închisă activitatea firmelor pentru nereguli în utilizarea caselor de marcat. Procesul-verbal de constatare şi sancționare a contravenţiilor al DGAF poate fi contestat, la finalizarea controlului, prin formularea de plângere contravenţională, pe calea instanţei, în termen de 15 zile.

Capital a analizat informaţiile postate pe portalul instanţelor de judecată şi a constatat că magistraţii au anulat integral sau în parte, cu puţine excepţii, procesele verbale împotriva cărora s-au depus plângeri. Foarte multe plângeri nu au încă un verdict, fiind de dată recentă şi având termene în mai şi iunie 2015.

Motivările judecătorilor arată că sancţiunile DGAF sunt disproporţionate faţă de fapte sau că au ca efect intrarea în insolvenţă a firmelor. Instanţele au decis să înlocuiască sancţiunile cu avertismente, cum, de altfel, prevede Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, în baza căreia sunt făcute plângerile.

Această ordonanţă stabileşte că pentru prima abatere se aplică avertisment şi că sancţiunile, cum ar fi închiderea activităţii, se suspendă până la pronunţarea instanţei. Însă guvernul şi-a dat derogare de la OG nr. 2/2012, stabilind, prin OUG nr. 91/2014, care a modificat legislaţia privind utilizarea caselor de marcat, că nu se dau avertismente şi că activitatea rămâne închisă chiar şi atunci când se fac plângeri. Aşa a ajuns legislaţia, respectiv OUG nr. 91/2014, sursa abuzurilor DGAF. Practic, aceste reglementări au obstrucţionat accesul la justiţie. Mulţi dintre cei care s-au considerat nedreptăţiţi nu au mai contestat în instanţă pentru că măsura DGAF îşi producea efectul până când judecătorului ajungea să se pronunţe. De exemplu, dacă activitatea era închisă o lună, instanţa nu reuşea să dea soluţie în timp util pentru a anula sancţiunea. Nemulţumirea mediului de afaceri, dar şi deciziile instanţelor au obligat guvernul să modifice, din nou,  legislaţia în domeniu, prin OUG nr. 8/2015. Acest act reintroduce avertismentul, prevede suspendarea activităţii doar de la a doua abatere şi amenzi graduale. Chiar şi aşa, specialiştii în fiscalitate şi drept consideră că amenzile continuă să fie disproporţionate faţă de fapte.

Anularea proceselor verbale ale DGAF emise pe vechea legislaţie şi împotriva cărora există plângeri are toate şansele, în noile condiţii, în care guvernul recunoaşte că a greşit prin decizia a de a schimba legislaţia, să devină o practică a instanţelor pentru procesele aflate încă pe rol.