În cadrul evenimentui, Ligia Deca a precizat că împreună cu sindicatele profesorilor se vor găsi „soluţiile necesare” pentru ca anul şcolar să fie încheiat „în condiţii bune”.

Ligia Deca promite că anul școlar se va încheia în condiții bune

„Eu am mare încredere că se vor găsi soluţiile necesare pentru ca anul şcolar să fie încheiat în condiţii bune. Am ţinut legătura constant cu liderii federaţiilor sindicale.

De asemenea, împreună cu ei, noi am elaborat o serie de propuneri de grile de salarizare în conformitate cu principiul ca salariul debutantului, baza salarizării, este salariul mediu pe economie. Le-am transmis către Ministerul Muncii, care este acum în proces de realizare a legii salarizării unice.

Considerăm că este esenţial, pentru a atrage cadre didactice calificate, performante şi pentru a motiva dascălii care sunt acum în şcoli să-şi desfăşoare activitatea cu succes”, a spus Ligia Deca.

Totodată, ministrul a menționat că sindicatele din Educaţie au demarat strângerea de semnături în vederea declanşării grevei generale, având în vedere că „solicitările lor au rămas fără rezolvare, iar Executivul intenţionează să ia decizii cu impact negativ suplimentar pentru angajaţii din învăţământ”.

Gradul de alfabetizare în România este scăzut

Mai mult, Ligia Deca, a mai declarat că este nevoie de o ”intervenţie sistemică” pentru creşterea nivelului de literaţie la elevii din România.

Potrivit raportului lansat vineri, gradul de alfabetizare pentru elevii români cu vârsta între 6-14 ani este scăzut, 42% dintre elevi plasându-se în zona „nefuncţional”, 47% în zona „minim funcţional” şi doar 11% în zona „funcţional”.

„Acesta al doilea raport privind literaţia face o constatare, aşa cum au făcut şi testele PISA, aşa cum avem o serie de alte dovezi care ne demonstrează nevoia unei intervenţii sistemice vizavi de creşterea nivelului de literaţie.

De aceea, în pachetul legislativ (Legile educaţiei – n.red.) avem introdus Programul Naţional pentru creşterea alfabetizării funcţionale care include o serie de măsuri finanţate (…) şi care presupune inclusiv testarea anuală a nivelului de literaţie şi intervenţii, astfel încât să nu ajungem la finalul ciclului gimnazial să avem rezultatele pe care le-am audiat împreună azi.

Încercăm să intervenim sistemic, la şcoală, în aşa fel încât să compensăm acolo unde copiii, nu din vina lor, nu au o serie de stimulente pentru a performa înainte ca ei să parcurgă sistemul şcolar.

Mai pe şleau spus, şcoala are rol de mobilitate socială. Şcoala trebuie să poată compensa – prin măsurile pe care le generăm la nivel naţional, prin măsurile pe care şcolile le implementează în comunităţi – factorii defavorizanţi, care, o spun din nou, nu ţin de potenţialul sau de şansele copilului”, a explicat ministrul Educației.

Programe speciale pentru copiii care au goluri din cauza învățământului online

De asemenea, Ligia Deca a arătat că în 1.400 de şcoli se desfăşoară Programul Naţional pentru reducerea abandonului şcolar, ce include programe remediale pentru copiii care au goluri în învăţare cauzate de pandemie.

„De asemenea, ceea ce se poate face cu uşurinţă, şi asta este o intervenţie care nu costă, este ca la toate disciplinele să existe porţiuni în oră în care se citesc enunţurile cu voce tare şi se explicitează, se discută cu elevii.

Pentru că aşa cum am văzut, lectura dublată de activităţi de fixare şi de sinteză a ceea ce s-a citit, practic, ne ajută să depăşim aceste carenţe în ceea ce priveşte literaţia”, a mai spus ministrul Educaţiei.