La două săptămâni după prima zi de școală a Ameliei, în martie 2020, școala s-a închis din cauza pandemiei de coronavirus.

Dar pentru clasa I din Uruguay, nu a fost o problemă așa de mare. Amelia a învățat alfabetul prin intermediul tutorialelor digitale și s-a distrat atât de mult la orele de matematică online, încât a făcut exerciții suplimentare, scrie Der Spiegel.

Jurnaliștii germani subliniază un lucru: Amelia nu este eleva unei școli private. Ci a unei școli publice din capitala Uruguayului, Montevideo. Și, ca toți ceilalți școlari din mica țară aflată între Argentina și Brazilia și-a primit tableta de la stat.

Uruguay investește de ani buni în educația digitală de ani de zile și o face accesibilă tuturor. Sistemul de învățământ al țării era mai bine pregătit pentru pandemie decât majoritatea celorlalte țări din regiune și chiar decât din Occident.

În timp ce unii profesori din Germania nu au avut contact cu elevii lor săptămâni la rând,în Uruhuay a existat un schimb constant între elevi și profesori. În loc de scanări neclare și link-uri greșite spre un conținut care nu putea fi găsit, Uruguay a reușit să ofere copiilor manuale școlare digitale.

Cu experimente științifice, teme sub formă de teste sau jocuri, conferințe video interactive, exerciții personalizate și chat-uri pentru a clarifica orice nelămuriri.

De zece ani, această țară a introdus politica privind un laptop pentru fiecare copil. În plus,autoritățile au instalat internet gratuit în piețele publice din țară, inclusiv în zonele rurale, și a fondat o agenție de stat pentru educație digitală, numită Plan Ceibal.

Toate acestea fac din Uruguay excepția într-o regiune în care cifrele privind educația sunt dezastruoase. UNICEF susține că 2020 a fost un an pierdut pentru milioane de școlari din America Latină. Aproximativ o treime dintre copii nu a învățat aproape deloc nimic, iar peste 3 milioane de elevi nu se vor întoarce niciodată la școală.

O situație care riscă să se agrabveze în 2021. Singurele excepții în această perioadă au fost școlile private și copiii bogaților, care și-au permis profesori privați.

Internet gratuit pentru elevi

În Uruguay, 85% dintre școlari frecventează școli publice. „Când școala s-a schimbat online în martie 2020, am reușit să reacționăm flexibil”, spune Haim, managerul Plan Ceibal.

Agenția oferă educație continuă profesorilor și, de asemenea, operează o platformă centralizată pentru manualele digitale. În plus, țara a început să ofere fiecărui școlar 50 gigaocteți de internet gratuit pe lună.

Experții sunt de acord însă că doar laptopurile nu sunt suficiente. Este necesar un concept coerent. „Vrem ca lecțiile digitale să fie distractive și motivaționale pentru copii”, spune dezvoltatorul Federico Bello. „Pentru a atinge acest obiectiv, lucrăm cu experți psihologi”.

Alături de colegii săi, Bello dezvoltă o aplicație menită să îi ajute pe elevi să facă față mai bine problemelor emoționale precum stresul și frica. Produsele create de el au fost deja exportate în Peru, Chile și Mexic.

Bello nu înțelege de ce există copii în țări bogate, precum Germania, fără acces la computer și internet. Într-o lume digitală,consideră aceasta un drept al copiilor.

Un președinte de țară vizionar

Cu cele 3,5 milioane de locuitori, Uruguay este o țară mult mai mică decât majoritatea celorlalte țări din regiune. Și este departe de a fi o țară bogată – în clasamentul global aflându-se sub medie.

„Fostul președinte al țării, Tabaré Vázquez Rosas, a avut o viziune grozavă. El a dorit ca fiecare copil să poată face orice”, spune Bello.

Așa a apărut Planulul Ceibal, care costă 100 de dolari pe copil în fiecare an, inclusiv laptopul, materialul pentru profesori, formarea profesorilor și internetul în școli. Părinții pot chiar să economisească bani pentru că astfel cumpără mai puține cărți și materiale didactice.

Consilierul regional UNICEF pentru America Latină crede că un alt motiv pentru care Uruguay este un model atât de reușit este că și-a redeschis școlile la începutul crizei. Pentru că nu există nici un substitut pentru predarea în clasă și contactul elevi- profesori.

Iar „închiderea școlilor nu afectează doar învățarea, ci și sănătatea și siguranța copiilor”.

Primele școli care s-au redeschis în Uruguay au fost cele cu mai puțini elevi din zonele rurale. O strategie menită să ajungă la cei mai vulnerabili școlari.

Faptul că multe țări din întreaga lume au ținut școlile închise, forțând copiii să suporte mare parte din povara crizei, este ceva ce o înfurie pe Margarete Sachs-Israel. „Acum știm din studii că există concepte de igienă viabile pentru școli”, spune ea.