ale Televiziunii Romane si solidarizarea celor sase colegi ai sai au confirmat ceea ce un telespectator lucid a putut observa de multa vreme in prestatia Jurnalului TVR: obedienta fata de PSD, manipulare, propaganda si dezinformare prin omisiune. Apogeul acestor practici s-a inregistrat in editiile Jurnalului TVR din 29-30 noiembrie. Sa faci din bietul Ogica si al sau bilet de loterie un personaj de stire, ignorand conferinta de presa a lui Traian Basescu, nu este o dovada de prostie sau neprofesionalism, ci, probabil, un act premeditat.Raluca Stroe, producator TVR, a declarat in conferinta de presa de saptamana trecuta ca, pe 30 noiembrie, sumarul Jurnalului de la ora 19 a fost schimbat de trei ori in intervalul 18-18:30, in functie de telefoanele primite de conducerea Departamentului de Stiri, astfel incat, pana la urma, s-a anulat intrarea in direct a lui Basescu. Valentin Nicolau, presedintele TVR, considera ca Jurnalele din acele zile au respectat pluralismul politic si nu are ce reprosa programului. Despre modul cum se lucreaza in Departamentul de Stiri, iata ce a declarat Raluca Stroe: „Reporterilor li se rescriu textele politice. De multe ori, producatorii nici nu stiu despre ce este vorba in acele texte. Se aduc invitati in Jurnale despre care producatorii nu stiu despre ce subiecte vor vorbi acele persoane. Totul este decis la un cu totul alt nivel.” La randul sau, Anca Lazarescu, producator TVR, a declarat: „In Televiziunea Romana, autocenzura functioneaza la toate nivelele: la nivelul reporterilor, producatorilor si al sefilor mei. Sunt situatii in care reporterul vine de la filmare si nici macar nu mai povesteste ce s-a intamplat acolo, pentru ca isi spune: bine, dar noi putem sa dam chestia asta pe post?” Capital l-a intrebat pe Valentin Nicolau de ce nu a intervenit de-a lungul timpului pentru a asigura independenta Jurnalului fata de presiunile descrise de jurnalistii protestatari. „Simplu, pentru ca ei nu au facut niciodata nimic in sensul ca aceste situatii sa ajunga la cunostiinta mea sau a altor membrii ai Consiliului de Administratie”, a raspuns presedintele TVR. El a mai spus ca a primit in ultimii ani numeroase sesizari pe teme profesionale, dar nici una de la vreo persoana care a semnat apelul de sustinere a lui Alexandru Costache. Si chiar daca i s-ar fi adus la cunostinta situatiile prezentate de cei trei angajati, Nicolau nu ar fi putut actiona, pentru ca acestia nu au probe: „Nu pun sub semnul intrebarii buna-credinta a reporterului si a producatoarelor care si-au declarat sustinerea fata de el, dar multe dintre acuzatiile lor sunt exprimate in termeni generali. Reporterul insusi a declarat ca nu i s-au dat lui, personal, telefoane. Producatoarele, la fel. Atunci de unde stiu ca se dau si la ce se referau acele telefoane?”Valentin Nicolau are indoieli fata de onestitatea acestor proteste: „De ce au aparut aceste acuzatii tocmai intre cele doua tururi de scrutin? De ce in momentul cel mai tensionat al campaniei electorale? Cui folosea aceasta tema care a fost preluata si in disputa politica? Coincidente stranii…” Alexandru Costache a spus, cu ocazia aceleiasi conferinte de presa, ca sefii TVR „incearca sa politizeze protestul nostru si sa ne acuze de diferite lucruri. Eu am auzit trei variante: ca as fi manipulat politic, am in spate oameni tari, ca as fi primit bani de la acei oameni tari si ca as fi, nici mai mult nici mai putin, decat om al serviciilor speciale… Va asigur ca nu este nimic adevarat!” Protestul ziaristilor din TVR are si o alta semnificatie: mult trambitata rebrandare a televiziunii publice nu a fost decat o operatiune de cosmetizare. Se dovedeste acum, la sase luni de la aceasta operatiune pentru care s-au cheltuit peste 300.000 de euro, ca nu a fost decat doar o schimbare de sigle, promo-uri, slogan si o vehiculare a unor termeni pomposi: „arhitectura de brand”, „corporatie”, „repozitionare”. Vorbe goale! In fond, Jurnalele TVR au ramas aceleasi, pentru ca mentalitatea oamenilor care decid continutul programelor de stiri nu poate fi „rebrandata”, iar standardele jurnalistice profesioniste pe care Valentin Nicolau le invoca in vara acestui an, intr-un interviul din Capital, ca esenta a rebrandarii, nu exista.

Valentin Nicolau: „Nu am ce reprosa Jurnalului”
Capital: Intr-un interviu pentru Capital despre rebrandarea SRTV ati declarat ca acest proces inseamna si stabilirea unor criterii de profesionalism in producerea emisiunilor. Cum calificati prestatia Jurnalului din zilele de 29-30 noiembrie din aceasta perspectiva?
Valentin Nicolau: Potrivit CNA, care a analizat editia din 30 noiembrie a Jurnalului TVR, la sesizarea Aliantei D.A., emisiunea informativa nu a incalcat prevederile Deciziei nr. 40/2004 privind pluralismul politic. Nu este nimic surprinzator, daca ne uitam la monitorizarile CNA din ultima vreme, care au prezentat Jurnalul TVR drept una dintre cele mai echilibrate emisiuni informative. Repet, sub aspectul respectarii principiului pluralismului politic, nu am ce reprosa Jurnalului. Au existat, insa, si unele aspecte ce au lasat de dorit din perspectiva respectului fata de valorile brandului Jurnalul TVR. De exemplu, la acea data, atat conferinta de presa a domnului Adrian Nastase, cat si cea a domnului Traian Basescu au intrat mai tarziu decat momentul inceperii lor. Din pacate, nici despre reactiile reporterului Alexandru Costache si ale colegilor ce i s-au alaturat n-as putea spune ca sunt tocmai o mostra de profesionalism si o dovada de punere in miscare a valorilor asumate prin rebranding. Dar, asa cum spuneam si in iunie, nu toti angajatii TVR sunt dispusi sa inteleaga si sa actioneze la fel, atunci cand vine vorba de valorile ce decurg din noul brand.