Peste 50% dintre firmele româneşti cu mai mult de 50 salariaţi au apelat în acest an la disponibilizări pentru a reduce cheltuielile din cauza crizei, procentajul fiind la jumătate în cazul întreprinderilor mici şi mijlocii, potrivit unei analize a firmei Mercury Research.

Analiza a fost realizată în luna aprilie, pe un eşantion de 200 de firme. La studiu au participat persoane din managementul companiilor, interviurile fiind realizate online şi telefonic. Firmele au fost împărţite în trei categorii, respectiv firme mari, cu peste 50 de angajaţi, medii, cu 10-49 angajaţi, şi mici, cu mai puţin de 10 angajaţi.

„Organizaţiile, în funcţie de mărimea acestora, au adoptat strategii diferite pentru a face faţă situaţiei economice actuale. Cu cât este mai mică organizaţia, cu atât strategia companiei este mai orientată pe stoparea investiţiilor. Pe de altă parte, cu cât este mai mare compania, cu atât aceasta este mai îndreptată către reducerea de personal”, se arată într-un comunicat al firmei de cercetare de piaţă.

Autorii studiului arată că printre măsurile luate de firme pentru a face faţă crizei se numără disponibilizarea de personal, îngheţarea salariilor, reducerea sau blocarea bugetelor de investiţii, pentru team building-uri sau pentru bonusuri.

Firmele mai mici, mai puţin predispuse la disponibilizări

Studiul relevă că 52% dintre companiile mari au făcut disponibilizări în 2009, în timp ce numai 24% dintre firmele cu 10-49 angajaţi şi 23% cu 3-9 angajaţi au redus numărul de salariaţi.

În schimb, 20% dintre companiile cu mai mult de 50 de angajaţi şi 40% dintre cele medii nu au acţionat în niciuna dintre aceste direcţii. Cele mai pasive s-au dovedit firmele foarte mici, cu 1-2 angajaţi, 62% dintre acestea preferând să nu aplice nicio măsură anticriză.

Pentru acest an, aproape trei sferturi dintre companii, respectiv 72%, estimează că numărul de angajaţi va rămâne la fel ca în 2008, iar 16% sunt optimiste şi aşteaptă o creştere a personalului.

21% dintre firme au arătat că au îngheţat bugetele pentru salarii

Totodată, 13% din totalul firmelor participante la studiu se aşteaptă la o scădere a numărului de angajaţi.

„Prin comparaţie, în cazul companiilor mari, 50% consideră ca nu va fi nicio schimbare în termeni de angajaţi, 9% că numărul acestora va creşte, iar 41% că va scădea”, se mai spune în studiu.

În ceea ce priveşte salariile, 21% dintre firme au arătat că au îngheţat bugetele pentru salarii.

„Numărul organizaţiilor care au blocat orice creştere salarială diferă în funcţie de mărimea acestora, astfel că 33% dintre companiile mari au îngheţat salariile pentru acest an, 23% dintre cele cu 10-49 de angajaţi şi 42% dintre cele cu 3-9 angajaţi”, potrivit analizei.

De asemenea, 20% dintre firme au îngheţat sau au redus bugetele de investiţii, procentajul fiind egal şi în cazul celor care au tăiat din cheltuielile destinate organizării de team building-uri sau cele pentru bonusuri.
Mercury Research, companie independentă de cercetare de piaţă din România, îşi desfăşoară activitatea de 17 ani pe piaţa locală.

SURSA: Mediafax

Te-ar putea interesa și: