Anul acesta ar fi trebuit să funcţioneze 108 malluri pe piaţa internă, potrivit unui studiu Eurelia. De fapt, sunt sub 40, iar situaţia lor e delicată din cauza scăderii consumului.

Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul a scăzut cu 14 % în septembrie faţă de luna corespunzătoare a anului precedent, potrivit ultimelor raportări ale Institutului Naţional de Statistică (INS). Astfel, după creşterea masivă din 2008, consumul a intrat în declin imediat ce efectele crizei economice au început să se simtă şi în România. Cifra de afaceri din comerţ a coborât la nivelul celei înregistrate în iunie 2007, ceea ce înseamnă o scădere totală de circa 40%. Retailerii, în special cei de electrocasnice, nu sunt singurii care au avut de suferit. Dezvoltatorii şi proprietarii de centre comerciale au fost lipsiţi de aportul financiar al chiriaşilor, care şi-au văzut afacerile scăzând. În plus, au fost afectaţi de răcirea relaţiilor cu băncile, care şi-au retras disponibilitatea de a finanţa proiectele anunţate.

În aceste condiţii, primul efect a fost apariţia spaţiilor neocupate, majoritatea în cazul proiectelor mai periferice, dar şi scăderea chiriilor cu 25%-30%, potrivit unei analize a consultantului imobiliar DTZ Echinox. Acelaşi studiu precizează şi faptul că în zonele periferice ale Capitalei, dar şi în provincie, chiriile s-au redus şi cu 50%.

„Flexibilitatea dezvoltatorilor este cuantificată, în special, prin oferirea de pachete financiare atractive, dar şi prin crearea unui cadru contractual flexibil, care include opţiuni pentru denunţarea unilaterală sau bilaterală a contractului în cazul unei performanţe scăzute a unităţii comerciale“, spune Aura Voiculescu, head of retail department al DTZ Echinox.

Planuri mari

Un studiu al Federaţiei Europene a Retailerilor Internaţionali, Eurelia, arată că anul acesta ar fi trebuit să existe pe piaţa internă circa 108 centre comerciale, cu o suprafaţă totală de peste trei milioane de metri pătraţi. Criza a tăiat avântul dezvoltatorilor, mallurile sau proiectele de acest tip fiind acum în număr de 35, cu o suprafaţă totală de doar 1,2 milioane mp, deci abia jumătate din ceea ce era anunţat.

„Centrele comerciale, galeriile comerciale, mallurile au fost finanţate în proporţie de peste 95% din surse externe, mai ales din Austria, Germania şi Israel. Ei bine, această finanţare s-a realizat pe baza unui plan de afaceri care avea ca prim-suport încasarea unor venituri din chirii, ce erau considerate ca stabile şi în viitor“, susţine analistul Dan Ionaşcu. „Problema principală este că acel viitor este acum şi se pare că i-a lovit brutal şi pe neaşteptate cu venituri mai mici şi cu 50%“, continuă acesta.

Linia între ce ar fi trebuit să fie şi ce este de fapt se trage simplu. Din 108 proiecte de retail au rămas doar 35 şi încă maximum 20 aflate acum în diverse stadii de construcţie. De altfel, încă de la începutul anului trecut, când dezvoltatorii se lăudau cu numeroase proiecte, o parte dintre analişti se îndoia că piaţa internă, cu tot boomul perioadei, va putea înghiţi atâtea spaţii de consum.

189-43888-capital_25.jpg

Realizări modeste

Deşi situaţia din piaţă nu este chiar roz, anul acesta au fost livrate pe piaţă cinci centre comerciale, cu o suprafaţă totală de aproximativ 160.000 mp, la care se adaugă şi extinderea Plaza România, cu încă 6.000 mp. Până la sfârşitul lui 2010, ar mai putea apărea pe piaţă Sun Plaza, în Capitală, West Gate Craiova, Atrium Center Arad şi extinderea de 33.000 mp a Iulius Mall Timişoara, aşadar încă alţi circa 180.000 mp de spaţii de retail, destinate unui consum care scade continuu.

Chiar dacă în 2009-2010 se vor adăuga în total circa 400.000 mp, aducând suprafaţa totală la 1,6 milioane mp, reprezentanţii Eurelia susţin că un procentaj important din proiectele existente deocamdată doar pe hârtie vor fi în cel mai bun caz amânate, dacă nu se va renunţa la dezvoltarea lor.

Până la urmă, indiferent de numărul de malluri finalizate de pe piaţă, evoluţia acestora depinde de retaileri, care, la rândul lor, depind de evoluţia consumului, iar acesta se diminuează sau creşte odată cu veniturile românilor şi cu rata şomajului.

Evoluţii
Dintre cele 1,6 milioane mp de spaţii comerciale disponibile  în 2010, circa 1,2 milioane sunt dezvoltate în perioada 2006-2010, odată cu apariţia ­bo­omului din piaţa imobiliară