Muharrem Mavisu, directorul general al Fibula Air Travel România, a explicat în cadrul celei mai recente ediții a podcastului „Picătura de business” care sunt soluțiile adoptate pentru a face față provocărilor cu care se confruntă industria turismului la nivel global.
Compania a demarat recent o extindere rapidă pe zona vânzărilor directe către clienții finali. Este o schimbare importantă de strategie, după ce Fibula a activat ani la rând ca tour-operator în zona B2B. Transformarea a fost posibilă odată cu lansarea noii platforme, care deservește toate subsidiarele companiei.
„Investițiile în noua platformă au fost de aproape 8 milioane de euro. Pentru că, dacă vrei să faci lucrurile așa cum trebuie, serverele sunt foarte importante. Numai hostingul lor ne costă lunar aproape 200.000 de euro.
Pe lângă asta, lucrăm cu cele mai mari firme de tehnologie pentru turism. Iar rezultatele încep să se vadă. Fibula are cel mai bun timp de așteptare din România. Platforma noastră livrează în sub o secundă 6 miliarde de rezultate”, a declarat Muharrem Mavisu.
Potrivit acestuia, proiectul a început încă din perioada pandemiei, dar s-a lansat de anul trecut, în Bosnia, prima dată. Iar de anul acesta, platforma este disponibilă și în România. Pentru a susține dezvoltarea, Fibula a creat în Turcia propria echipă de dezvoltatori. Aceasta a ajuns în prezent la peste 300 de programatori.
Diaspora, o piață cu numeroase oportunități
O altă inovație dezvoltată de Fibula Air Travel sunt pachetele turistice dedicate diasporei.
„În diaspora se nasc acum mai mulți copii decât în România. În Europa, diaspora românească a ajuns la 3,8 milioane de persoane. Iar în total sunt peste 5 milioane. Turcii au și ei o diaspora de 7 milioane. Bosnia, Serbia, Kosovo, Macedonia au și ele. (…) Vorbim de aproape 20 de milioane de persoane. Este o piață imensă pentru noi.
Iar asta a fost și ideea, să găsim o soluție tehnică astfel încât un român din Anglia, de exemplu, să călătorească în același timp cu vărul lui din Cluj, cu pachete dinamice, în Antalya. Și nu trebuie să cheltuiască alte 300-400 de euro să ajungă în România”, a specificat Muharrem Mavisu.
Platforma dezvoltată oferă conexiuni directe cu toți operatorii aerieni importanți.
„Sistemul propriu, care furnizează informații în timp real, este singura platformă full dynamic ce oferă astfel de rezultate. Calculează totul și la trei click-uri se poate face rezervarea”, a mai spus directorul companiei.
Programul este lansat din 2025 și în România. Și deja anul acesta vor fi, conform estimărilor, aproape 25.000 de clienți.
Echipă dedicată de 40 de experți
Tehnologia și inteligența artificială reprezintă direcții importante de investiții pentru Fibula Air Travel. Dar nu sunt singurele domenii-cheie care sunt prioritizate de către companie.
Experții pot să lucreze de oriunde pentru a livra informații de specialitate. Programul este flexibil, iar platforma permite alocarea automată a apelurilor în funcție de istoricul interacțiunilor, disponibilitatea specialiștilor sau destinațiile de interes. Tehnologia AI va funcționa complementar pentru a furniza informațiile dorite despre destinații, hoteluri etc.„Acum o să devenim Uber-ul turismului. O să vină inteligența artificială, dar în turism nu o să dispară niciodată «human touch». Asta este foarte important. Suntem, cred, singurul tour operator care are un Call Center 7/24 nu cu agenți, ci cu experți.
Ce înseamnă asta? După pandemie, mulți oameni au plecat din turism. Oameni valoroși, care au lucrat mulți ani în domeniu. O să dăm oportunitatea acestor oameni să lucreze de oriunde. Este vorba de experți. (…)
Cine poate fi un mai bun expert decât un ghid turistic, care stă într-o destinație 6-7 luni. Dar, când vine iarna, stă acasă sau merge într-o altă destinație”, a detaliat Muharrem Mavisu.
„Sistemul funcționează deja. Există 40 de experți numai în România. Iar numărul lor crește în funcție de cerere”, a mai precizat Muharrem Mavisu.
Ediția integrală a podcastului moderat de redactorul-șef al revistei Capital, Sorin Andreiana, poate fi vizionată aici.