Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Piaţa de capital

Impozitul pe cifra de afaceri - dezavantaje şi… alte dezavantaje

Autor: | | 3 Comentarii | 4571 Vizualizari

Pe lângă multele argumente de ordin economic împotriva acestui impozit pe cifra de afaceri - şi anume faptul că, în mod evident, descurajează investițiile, situează România într-o oază fiscală negativă raportat atât la ţările vecine, cât şi la restul statelor membre -, există şi puternice argumente de ordin fiscal care poziționează un astfel de impozit în afara sistemului fiscal european.

Specialist în domeniul fis­ca­lităţii sau nu, când auzi sintagma „impozit general pe cifra de afaceri“ te gândeşti invariabil la TVA. Veţi spune, pai atunci ce mai este impozitul pe veniturile microîntreprinderilor? Că doar nu-i TVA. Nu e TVA, este exact ceea ce-i spune denumirea - adică un impozit aplicat veniturilor unei categorii clar delimitate de contribuabili, şi anume aceea a microîntreprinderilor - aşadar contribuabili cu venituri mici - lansat, în principal, din motive de simplificare legate atât de calculul impozitului, cât şi de îndeplinirea obligaţiilor declarative. 

Revenind însă la domeniul TVA, cu privire la noua măsură propusă în planul de guvernare actualizat, care se referă la înlocuirea impozitului pe profit/ venit cu aşa-numitul impozit pe cifra de afaceri, cred ca sunt oportune următoarele precizări, mai degrabă de natură tehnică: 

Ce înţelegem că se doreşte 

(Potenţial) nu vor mai exista, ca în prezent, plătitori de impozit pe veniturile întreprinderilor şi plătitori de impozit pe profit. Indiferent de statutul fiscal (contribuabil mic, mijlociu sau mare), indiferent de natura activităţii (producţie, retail, servicii etc), indiferent de mărimea marjei de adaos aplicată si de profitabilitate, mai mică sau mai mare, specifice anumitor sectoare de activitate, impozitul pe cifra de afaceri face o unică diferenţiere - procentul progresiv aplicat, dictat doar de plafonul cifrei de afaceri. 

Ce impact va avea asupra contribuabililor 

Impactul pozitiv este simplitatea calculului impozitului. Formula matematică de calcul este trivial de simplă: aplicam procentul la o sumă. Atât. Înainte să ne bucurăm prea tare trebuie să spunem că acesta este singurul „avantaj“. 

La capitolul dezavantaje - din păcate, lista este mult mai lungă: denaturarea condiţiilor concu­renţiale, atât pe plan intern (denaturare importantă a concurenţei dintre companiile care realizează cifre de afaceri ridicate şi cele care realizează cifre de afaceri reduse - astfel, în funcţie de nivelul cifrei de afaceri, dat fiind caracterul progresiv al ratei de impozitare, rezultă că vânzarea unor produse identice este supusă unei sarcini fiscale diferite), cât şi raportat la exteriorul ţării, prin povara fiscală nejustificată impusă în Romania comparativ cu cea din alte ţări. Aceste costuri suplimentare, în final, se vor reflecta în creşterea preţurilor către consumatori. Evident, vorbim şi de o lipsă generală de predictibilitate fiscală şi de o iminentă descurajare a investitorilor curenţi şi a celor potenţiali etc. 

 

Ce spune jurisprudenţa europeană 

Întrebarea pe care ne-o putem este dacă un astfel de impozit este sau nu compatibil cu legislaţia europeană - mai exact cu Directiva TVA. În esenţă, potrivit articolului 401 al acestei directive, aceasta nu împiedică statele membre să colecteze impozite care nu pot fi caracterizate ca fiind taxe pe cifra de afaceri. Altfel spus, statelor membre le este interzis să colecteze impozite care pot fi caracterizate drept taxe pe cifra de afaceri. 

E drept că jurisprudenţa constantă a ECJ analizează compatibilitatea unor astfel de impozite cu cadrul european, pornind de la compararea impozitului pe cifra de afaceri cu TVA din perspectiva celor patru caracteristici esenţiale ale TVA: (i) colectarea generală a taxei, (ii) stabilirea cuantumului acesteia proporţional cu preţul, (iii) perceperea acestei taxe în fiecare etapă a procesului de producţie şi de distribuţie, precum şi (iv) acordarea dreptului de deducere, astfel încât taxa să fie aplicată în fiecare etapă numai în privinţa valorii adăugate, iar sarcina finală a taxei să revină în cele din urmă consumatorului. 

În acest context, există şi ju­risprudenţa care in­dică in­com­pa­tibilitatea unei taxe naţionale cu Directiva TVA (ca­zul danez C-200/ 90), dar şi juris­pru­denţa care confirmă compatibilitatea (cazul italian C-475/ 03).

Cauzele care indică compatibilitatea au un numitor comun - taxele supuse analizei în contextul acelor cauze erau aplicabile în ju­ris­dicţiile naţionale doar în anumite sectoare, clar delimitate, în niciun caz generale. 

Potrivit unei jurisprudenţe constante a Curţii, răspunsul privind o încălcare a articolului 401 din Directiva TVA era negativ chiar şi in cazul în care taxei naţionale îi lipsea una dintre cele patru caracteristici esenţiale ale TVA-ului. 

În plus, există şi câteva întrebări parlamentare adresate Comisiei Europene, în care se pune problema legitimităţii unor taxe pe cifra de afaceri, la care serviciile Comisiei au răspuns că respectivele taxe sunt in linie cu legislaţia europeană - însă marea diferenţă a acelor taxe vs ce se doreşte a se implementa în România, este ca ele vizau sectoare clar definite, restrânse şi deci, sub nicio formă, nu reprezentau taxe generale, aplicabile fără nicio diferenţiere tuturor companiilor, din toate sectoarele de activitate. 

 

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Ziare.com

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.