Tot mai multe melodii româneşti ajung în topurile internaţionale. Este doar una din cheile care deschid uşa către veniturile adevărate.

În ultimul an, single-ul „Hot“, interpretat de Inna, a avut peste 60.000 de download-uri numai în Spania, Morandi a vândut 2 milioane de single-uri pe suport digital în Rusia cu piesa „Angels“, iar hitul „Stereo Love“, lansat de Edward Maya, ocupă primul loc în materie de vânzări pe Itunes în Franţa.

„Exportăm muzică, înregistrăm multe semnale pozitive, însă nu este încă timpul bilanţurilor“, crede Radu Bolfea, membru al trupei Play&Win. Artiştii spun că, pentru a avea succes, colaborarea cu o casă de producţie este esenţială.

„Te simţi extraordinar când afli că piesa ta e difuzată în toată lumea, iar atunci când devine hit internaţional, veniturile din drepturile de autor cresc considerabil“, spune compozitorul Silviu Păduraru. „Chiar dacă media veniturilor obţinute este mulţumitoare, ea este inferioară celor câştigate de compozitori din ţările vestice“, a adăugat el.

Viitorul sună digital

De cealaltă parte, audienţa este importantă pentru casele de producţie, iar poziţiile în topurile radio, numărul de vizualizări pe internet şi premiile sunt parametri de măsurare a audienţei. „Drepturile de autor se calculează ulterior atingerii acestor parametri şi abia atunci putem vorbi de venit, care, de fapt, este o măsură a aprecierii publicului. În momentul în care un spectacol, o înregistrare sunt plătite înseamnă că avem un feedback pozitiv“, spune Cătălin Muraru, A&R manager al casei de discuri Roton. Olivia Stoica, PR coordinator Media Pro Music, adaugă că „licenţierea pieselor în alte ţări aduce un plus de valoare atât artiştilor, cât şi celor care îi reprezintă“. „Licenţierea unui album în afară  nu influenţează într-un mod covârşitor vânzările de unităţi din retail, ci mai mult pe cele din download pe reţele internaţionale“, a mai explicat ea.

Marius Galan, PR&promotion Universal Music Romania, spune că este flatant pentru o casă de discuri să aibă în portofoliu artişti locali care au succes şi în afara ţării, dar vânzările pentru produsul fizic nu sunt semnificative. „Artiştii români câştigă cel mai bine din concerte, şi apoi din exploatarea materialului în suport di­gital“, a explicat el. Cât priveşte planurile de viitor ale investitorilor în muzică, managerul Roton a subliniat că strategia generală este impusă de piaţă: orientarea către sectorul digital. „Ne aşteptam ca vânzările să fie mai afectate, dar n-a fost aşa. Consumul de discuri a fost, în continuare, o componentă principa­lă a activităţii, dar investim mult în platforme digitale“, a încheiat el.

Dave Pryce
Acesta este numele de scenă al compozitorului Silviu Păduraru, cel care a compus piesele de top „Beautifull Days“ (alături de Deepside Deejays), Geo Da Silva – „I’ll Do You Like a Truck“.

189-43914-35_residencedeejaysfrissco_50.jpgFrissco & Residence Deejays
Piesa interpretată de ei, „Sexy Love“, a depăşit 50 de milioane de vizualizări pe internet. Ionuţ Untaru are propriul său studio de înregistrări, Frissco Music Group.

Pe val

50.000 euro reprezintă venitul mediu lunar pentru un artist român de succes pe piaţa muzicii electronice, dacă este şi coautor sau producător al piesei respective. În zona pop, veniturile sunt mult mai mari pe piaţa internaţională.

Studiile arată care este reţeta unui hit

O piesă devine hit naţional sau internaţional atunci când este difuzată la radio în „heavy rotation“.„Publicul apreciază o linie melodică şi o temă muzicală simple, uşor de reţinut, un sound fresh şi un ritm alert, pe care să poată dansa“, a explicat Ionuţ Untaru (alias Frissco).
 
Avem un public pretenţios

„Ascultătorii din România decid dacă o melodie poate fi hit şi în străinătate, avem un public mai critic decât cel din afară, şi asta nu e rău“, este de părere Cătălin Muraru, A&R manager Roton. Totuşi, „piaţa locală reprezintă doar platforma; dacă ar fi să ne bazăm numai pe veniturile pe care le obţinem din România, cred că ar fi o afacere destinată falimentului“, a adăugat el.

Disc de platină în Spania

189-43915-35_inna_50.jpgSingle-ul„Hot“ a de­­­­­păşit cu mult atât aşteptările compozitorilor de la Play&Win, cât şi pe ale casei de discuri Roton. Melodia a ocupat prima poziţie în topurile oficiale din 35 de ţări, fiind licenţiat în toate statele lumii, mai puţin Japonia cu ai cărei reprezentanţi Roton se află în negocieri. „Cred că cea mai notabilă realizare din toată activitatea Innei şi a băieţilor de la Play&Win este licenţierea în SUA, întrucât e vorba de o distribuţie la nivel naţional“, a spus Cătălin Muraru, manager A&R Roton.