ca Gardianul si Independent, cu tiraje modeste si neauditate de Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT). Pe de alta parte, cateva agentii de publicitate au fost abonate la conturile guvernamentale, obtinute fie prin incredintare directa, fie prin licitatii discutabile. Astfel, in perioada 2002-2004, agentiile Grey Worldwide, grupul Ogilvy si McCann Erickson au administrat in total bugete publice in valoare de aproximativ 12 milioane de euro, in conditiile in care, potrivit premierului Calin Popescu Tariceanu, publicitatea de stat s-a ridicat la 65 de milioane de dolari in anii 2001-2004. Semnalele dinspre Executiv arata ca se va renunta la „favoriti”. Agentia pentru Strategii Guvernamentale a inceput sa lucreze pe criterii apropiate de cele din industria privata de comunicare, iar premierul a anuntat formarea unei comisii tripartite, formate din reprezentanti ai Guvernului, ai societatii civile si ai presei, care sa elaboreze un sistem eficient de utilizare a banilor publici. Centrul pentru Jurnalism Independent are propuneri clare privind transparenta procesului.Primele semne de „dezghet” au venit cand Agentia pentru Strategii Guvernamentale a demarat doua proiecte de comunicare: promovarea cotei unice si combaterea evaziunii fiscale si promovarea primei de casare. Printre agentiile invitate: Leo Burnett, Tempo Advertising, Next/Cap, Scala Thompson, nume total absente din publicitatea guvernamentala a ultimilor patru ani. „Mai toate agentiile au fost uimite de faxurile primite de la noi. Unele au fost de-a dreptul socate si au crezut ca este o gluma, altele au crezut ca e vorba de vreun aranjament”, a declarat Valeriu Turcan, presedintele Agentiei pentru Strategii Guvernamentale. McCann a castigat licitatia de promovare a cotei unice, dar s-a retras, astfel ca urmatorul clasat, Next/Cap, va semna contractul, spune Turcan. Licitatia privind prima de casare a fost castigata de Scala Thompson si va avea doua componente – radio si presa scrisa. Criteriile au fost calitatea creatiei si pretul. „Nu am facut referire la vreun canal anume, ci am cerut planuri media pentru primele posturi TV nationale in functie de audienta AGB-TNS International si primele sase publicatii de informare generala, conform auditului BRAT”, justifica Turcan. In premiera, industria de publicitate va avea un cuvant de spus in ce priveste contractele de publicitate. „M-am vazut cu Mihai Ghyka (presedintele Asociatiei Internationale a Publicitatii – IAA, filiala Romania) si i-am explicat ca am avea nevoie de ajutorul lor. Ar urma sa elaboram impreuna, in viitor, un indrumar de bune practici in ce priveste contractele de publicitate guvernamentala”, spune Turcan.Centrul pentru Jurnalism Independent are deja propuneri de modificari legislative privind „asigurarea transparentei procedurilor de atribuire a contractelor de publicitate finantate din fonduri publice”. CJI va fi unul din actorii principali in grupul de lucru tripartit anuntat de Tariceanu. Dupa un proces inceput anul trecut, CJI a obtinut accesul la documentele privind publicitatea din bani publici. Propunerile CJI vorbesc despre justificarea fiecarei campanii guvernamentale, dar si despre transparenta proceselor de atribuire a bugetelor publice. „Insistam asupra transparentei si nu a unor criterii sau modele de distribuire ale contractelor impuse prin lege”, declara Ioana Avadani, presedintele CJI. „Trebuie sa existe criterii clare, dar care sa se constituie intr-un set de „bune practici”, nu sa fie impuse prin lege”, continua ea.Pentru prima data, premierul Romaniei a vorbit in Parlament despre controlul presei prin bugetele guvernamentale. Pentru prima data s-a avansat cifra exacta din ultimii patru ani – 65 de milioane de dolari. Pentru prima data s-a vorbit de transparenta si criterii profesioniste, ca in piata privata. A ramas insa un punct ocolit de premier: cat de legale au fost campaniile guvernamentale? Asteptam, tot pentru prima data, sa vedem in ce masura contractele din ultimii ani vor fi luate „la puricat”.

Ce propune CJI?

• Autoritatea contractanta are obligatia sa transmita spre publicare in Monitorul Oficial anuntul de participare pentru toate contractele de publicitate a caror valoare ce depaseste 2000 de euro.
• Publicare unui „referat de oportunitate”, prin care se justifica ratiunea campaniei de publicitate, impactul estimat al acesteia si un set de criterii de evaluare a rezultatului obtinut.
• O definitie clara a institutiilor publice, incluzand societatile nationale si regiile autonome, care pana in prezent refuzau sa ofere date despre campaniile de comunicare.