Noua etichetă UE pentru anvelope este proiectată ca un sistem de notare care să direcţioneze consumatorii să cumpere anvelope care sunt mai prietenoase cu mediul şi mai sigure prin afişarea în mod clar a trei criterii de performanţă pentru anvelope – rezistenţa la rulare, aderenţa pe carosabil umed şi nivelul zgomotului exterior. Începând de astăzi, toate anvelopele pentru maşini de pasageri, camioane şi camionete trebuie să fie puse în vânzare cu aceste informaţii furnizate prin intermediul acestei etichete în punctele de distribuţie.

Producătorul de anvelope Goodyear salută această iniţiativă, dar subliniază faptul că noua etichetă UE pentru anvelope reflectă doar câțiva din factorii importanţi care au impact asupra performanţei.

Jean-Pierre Jeusette, director general al Centrului pentru Inovare din Luxemburg, spune: “Eticheta are un uriaş potenţial de impact din punct de vedere financiar, al mediului şi al siguranţei de-a lungul întregii Europe. Analiştii noştri arată că dacă toate maşinile europene ar rula cu anvelope cu grad A, ar putea fi economisite 27 de miliarde de dolari din carburant în fiecare an.

 Aceasta ar putea însemna o reducere de a emisiilor de CO2 cu până la 20 milioane de tone.”

“Alegerea unei anvelope pentru maşini de pasageri cu grad A la aderenţa pe carosabil umed în locul unei anvelope cu grad G, ar putea însemna o reducere cu 30% a distanţei de frânare pe suprafeţele de drum umede – adică oprirea cu până la 18 metri mai devreme. Aceasta însemnă trei sau chiar patru lungimi de maşină.”

“Cu toate acestea, eticheta poate servi doar ca punct de plecare pentru consumatori şi managerii de flote, care ar trebui să caute dincolo de etichetă alte criterii care afectează performanţa per ansamblu a unei anvelope. Pentru o perspectivă mai largă, Goodyear testează peste 50 de factori diferiţi în timpul procesului de dezvoltare al unei anvelope, printre aceştia numărându-se manevrabilitatea anvelopei în condiţii de drum uscat şi umed, stabilitatea laterală şi stabilitatea la viteză mare. Un element crucial pentru siguranţă, performanţa nivelului rezistenţei la acvaplanare în curbe nu este reflectat pe noua etichetă UE pentru anvelope.”

Organizaţia independentă de testare TÜV a pus de asemenea în lumină limita informaţiilor afişate pe noua etichetă UE pentru anvelope.

Michael Staude, directorul unei linii de produs – anvelope şi roţi la TÜV SÜD Automotive, a precizat: “Noua etichetă UE pentru anvelope este ca un fel de lumânare; aruncă un strop de lumină pe factorii care afectează performanţa unei anvelope, dar nu se compară cu o torţă. Multe aspecte specifice ale performanţei pur şi simplu nu sunt reflectate prin informaţiile expuse pe noua etichetă. Anvelopele de iarnă sunt un exemplu foarte bun. Este o limită de care cumpărătorii trebuie să fie conştienţi. Trebuie să puneţi mai multe întrebări distribuitorului de anvelope la care apelaţi şi nu trebuie să vă aşteptaţi ca noua etichetă să vă spună tot ceea ce aveţi nevoie să ştiţi.”

“Succesul acestei scheme va fi de asemenea influenţat de punerea ei în aplicare, fiecare din cele 27 de state membre ale UE fiind direct responsabile de aplicarea noii legislaţii în ţara lor. Trebuie de asemenea să fie implementat un sistem de penalităţi eficient pentru a putea impune noua lege, ca sprijin în creşterea credibilităţii noii etichete pentru anvelope. Executarea efectivă va face o concurenţă echitabilă pentru toate companiile din piaţă şi se va asigura că publicul, distribuitorii de anvelope şi toţi cei implicaţi în această industrie nu sunt îndreptaţi în mod greşit către achiziţionarea unor anvelope inferioare care au fost incorect etichetate fie accidental fie în mod deliberat,” a explicat Staude.

Cele mai mari economii vor fi realizate de flotele comerciale, a explicat Emmanuel Robinet, director pentru evaluarea anvelopelor la Goodyear: “Rezistenţa la rulare contribuie cu aproximativ 30% la consumul de carburant al unui camion, astfel alegerea corectă a anvelopelor poate reduce considerabil consumul de carburant al unui vehicul.

“Impactul potenţial asupra mediului poate fi enorm şi poate fi estimat în termeni de costuri financiare la echivalentul a 7.000 de euro pe toată durata de viaţa a anvelopelor – suficient pentru un manager de flote care cumpăra un set nou de anvelope.”  

Goodyear este una din cele mai mari companii producătoare de anvelope din lume. Are aproximativ 71.000 de angajaţi şi îşi fabrică produsele în 53 de unităţi de producţie din 22 de ţări peste tot în lume. Cele două centre ale sale pentru inovare din Akron, Ohio şi Colmar-Berg, Luxemburg dezvoltă produse şi servicii de ultimă generaţie care stabilesc standardul pentru tehnologie şi performanţă în această industrie.