Fotbalul este o uriașă afacere. Numai Champions League, cea mai importantă competiție a cluburilor, a avut pentru sezonul 2018 – 2019 un buget de peste 2 miliarde de euro care să fie distribuit participanților, în funcție de performanțel. Iar cel mai valoros jucător active este francezul Kylian Mbappé, estimat în piață la amețitoarea cotă de 200 de milioane euro.
În România, cifrele care se rostogolesc în fotbal sunt mari pentru românul de rând, dar nu ajung nici măcar în apropierea bugetelor pe care le afișează cluburile mari din Europa. Drepturile de televizare ale Premiere League pe ultimii patru ani (2016 – 2019) s-au ridicat la 5,14 miliarde de euro, în timp ce în România, pentru următorii cinci ani, drepturile de televizare au fost vândute pentru un total de 140 de milioane de euro. Asta înseamnă că – din acest punct de vedere – valoarea principalei competiții din fotbalul românesc se situează la sub 1% din valoarea principalei competiții din Marea Britanie.
Lucrurile nu stau prea bine nici atunci când comparăm industria transferurilor din fotbal. Cel mai scump transfer al unui roman de la o echipă din România datează din 2013, când Chiricheș a fost cumpărat de Tottenham cu 9,5 milioane de euro. Pentru comparație, Neymar Jr. a fost transferat de la Barcelona la PSG pentru 250 milioane de dolari.
Totuși, o rază de lumină pentru fotbalul românesc ca afacere vine de la Viitorul lui Gică Hagi. Această echipă aproape că și-a dublat încasările în ultimii cinci ani și a reușit în 2018 să obțină o marjă de profit de 13%, după ce reușise break-evenul cu numai un an înainte.
Prezent la emisiunea CapitalTV, analistul economic Iancu Guda, CEO al COFACE, a prezentat o radiografie extrem de relevantă a performanțelor economice din fotbalul românesc. Datele folosite sunt publice, conform raportărilor oficiale ale cluburilor. Concluzia sa este una singură: Gheorghe Hagi este cel mai performant antreprenor din businessul fotbalistic.