Potrivit OUG. nr. 29 privind reglementarea acordării eșalonării la plată, publicată în Monitorul Oficial în data de 22 martie 2011, contribuabilii persoane fizice și juridice își pot eșalona datoriile pe o perioadă de maximum cinci ani, una dintre condiții fiind depunerea unor garanții între 10 și 40% din valoarea datoriei.
„S-a făcut o analiză cu datornicii, am studiat care sunt contribuabilii care pot dispune de acele garanții“, declară pentru Capital Dan Lazăr, secretar de stat în Ministerul Finanțelor. Potrivit acestuia, circa 20.000-25.000 de contribuabili pot fi potențiali beneficiari ai prevederilor actului normativ.
„Sunt deja câteva cereri de eșalonare. Durează însă până la completarea cererii și depunerea documentației necesare“, adaugă Lazăr. Mai precis, depunerea actelor poate dura și o lună. În primă instanță, se depun cererea de eșalonare și documentele care atestă incapacitatea de plată. În termen de cinci – zece zile lucrătoare, se eliberează certificatul de atestare fiscală. Potrivit experților contabili, în majoritatea cazurilor, se va cere un document de punere de acord care face referire la diferențele dintre sumele solicitate de către contribuabil și cele înscrise în certificatul de atestare fiscală.
„Rămâne de văzut cum vor aprecia inspectorii dacă un contribuabil poate beneficia de eșalonare sau nu. Aici pot exista interpretări“, declară Sorin Istrate, managing partner Contexpert. Potrivit acestuia, OUG nr. 29 este benefică contribuabililor în cazul cărora s-a instituit procedura de executare silită pentru că astfel primesc o gură de oxigen, dar și firmelor mici care nu au datorii mari și nu fac obiectul unei garanții cu bunuri. 
Sprijin, dar nu ajutor de stat
Camera de Comerț Americană în Româ­nia (AmCham România) a atras atenția Ministerului de Finanțe că nivelul ga­ranțiilor prevăzut în ordonanța cu pricina limitează numărul beneficiarilor.
„Este o inițiativă bună, însă are problema cu depunerea unui echivalent de 10-40% din datorii drept garanție. Garanțiile suplimentare sunt împovărătoare“, a arătat Alexandra Gâtej, președintele AmCham România. Ministerul Finanțelor este însă de altă părere.
„Să nu transformăm o facilitate într-o țeapă. Noi trebuie să ne asigurăm că-l ajutăm pe contribuabil, dar să ne asigurăm că nu este nici ajutor de stat și nici pierdere pentru buget“, punctează Dan Lazăr. Potrivit oficialului, OUG nr. 29 are la bază un principiu spaniol.
„Suntem ca o bancă comercială. Ne interesează să-i ajutăm pe cei de bună credință și să ne asigurăm că nu se produc dezavantaje statului“ adaugă secretarul de stat, men­ționând că nivelul garanțiilor nu trebuie să difere de cel al băncii. De reținut că sub incidența vechii ordonanțe, care permitea eșalonarea pe o perioadă de șase luni, au intrat circa 7.000 de firme.