Potrivit Reuters, această cifră este "micul secret urât" al Facebook, nedezvăluit nicăieri în documentaţia voluminoasă prin care compania a fost listată la bursă, şi doar vag combătut de oficialii ei.

Facebook şi multe alte site-uri interzic accesul copiilor sub 13 ani, protejaţi printr-o lege specială, COPPA. Scopul acesteia este să-i împiedice pe comercianţi să caute informaţii personale despre copii sau să le folosească pentru a-şi face publicitate. Site-rile trebuie să primească acordul părinţilor înainte de a permite accesul copiilor, de aceea trebuie să ia măsuri pentru a proteja intimitatea. Facebook refuză însă să admită că multe dintre eforturile sale în această direcţie nu dau rezultate.

Problema este cu atât mai relevantă acum, când Comisia federală pentru comerţ finalizează noi reglementări de restricţionare a companiilor şi site-urilor ce au drept ţintă publicul tânăr.

Cea mai mare reţea de socializare online, cu 955 milioane de utilizatori, a declarat că legea nu i se aplică, pentru că, oricum, Facebook restrânge explicit utilizarea sa la persoanele de 13 ani şi peste. Cei de la Facebook au înregistrat unele progresele în identificarea şi excluderea copiilor sub 13 ani, 800.000 de astfel de utilizatori fiind eliminaţi din reţea într-un an, printr-un proces de monitorizare pe care compania refuză să-l descrie.

Un test efectuat de Reuters a arătat că, pentru a-şi deschide cont, un copil poate evita cu relativă uşurinţă elementele de monitorizare ale site-ului. Cei care nu sunt suficient de pricepuţi pentru a le scurtcircuita primesc adesea ajutorul părinţilor. Conform unui studiu din 2011 al Microsoft Research, 55% dintre părinţii copiilor de 12 ani afirmă că băiatul sau fetiţa lor este pe Facebook, iar 76% dintre ei spun că şi-au ajutat copilul să îşi deschidă cont.
Senatorul Richard Blumenthal, un apărător înfocat al vieţii private, spune că vulnerabilitatea copiilor faţă de potenţialii prădători sexuali şi faţă de reclame sunt motivele pentru a-i ţine pe cei sub 13 ani departe de majoritatea website-urilor.

Pe Facebook, copiii sunt expuşi publicităţii la dulciuri, produse cu conţinut mare de grăsimi, exact cele retrase tot mai mult din show-urile de televiziune adresate celor mici. Potrivit unui raport guvernamental din 2011, aproape 20% dintre copiii americani între 6 şi 17 ani sunt obezi.

Copiii şi adolescenţii dezvăluie adesea pe internet date sensibile, explică şi Kathryn Montgomery, care predă la American University şi a fost un promotor al legii COPPA din 1998.

Facebook se laudă cu 158 milioane de utilizatori în SUA, conform cifrelor din luna mai, iar dacă ar aplica eficient restricţia referitoare la copii, ar pierde circa 3,5% din piaţa americană, conchide Reuters.