Ca document international de asigurare, Cartea verde face parte din categoria asigurarilor de raspundere civila auto. Ignorarea specificului acestui tip de polita genereaza, din pacate, dese confuzii. Ca asigurare de raspundere civila, Cartea verde nu ofera despagubiri detinatorului politei. Protectia oferita acestuia este indirecta si se refera la preluarea de catre asigurator a raspunderii asiguratului pentru pagubele produse tertilor in urma unui accident rutier. Pentru avariile produse in aceasta situatie automobilului propriu, Cartea verde este inoperanta. Astfel ca, pentru a avea garantia ca nu veti plati nimic in cazul in care ati produs un accident de circulatie in strainatate, este necesar ca, pe langa Cartea verde, sa aveti incheiata si o asigurare facultativa, de tip Casco, valabila, in general, pe teritoriul Romaniei, dar a carei arie de protectie poate fi extinsa, contra unei prime suplimentare, si asupra calatoriilor in strainatate. Tarifele de prima percepute pentru Cartea verde nu difera foarte mult ca valoare intre societatile de asigurari autorizate sa emita acest tip de polita.
Pentru tarile vecine
se acorda reduceri
Exista reduceri de prime in cazul calatoriilor in una dintre tarile limitrofe, considerandu-se ca in aceste tari tarifele pentru reparatii in domeniul auto sunt mai mici decat in vestul Europei. Totusi si aici exista diferente semnificative. „Daca in Bulgaria sau Ucraina reparatia unei masini costa cam ca la noi, in ultimul timp, Ungaria s-a aliniat tarifelor Occidentale”, opineaza Cristian Botez, director adjunct Astra, sucursala Bucuresti. Primele pentru Cartea verde se stabilesc, in general, avand ca baza de calcul un tarif minim recomandat de BAAR (Biroul Asiguratorilor Auto din Romania). Cum insa prin modul sau de organizare BAAR nu poate impune aceste tarife asiguratorilor (pentru ca ar incalca legea concurentei), au fost destule perioade in care societatile au scazut primele sub nivelul celor recomandate de organismul coordonator. Cel mai recent exemplu in acest sens este din perioada embargoului impus Iugoslaviei. Afluenta de „benzinari” care traversau Dunarea (in general pentru o singura zi) cu masinile incarcate cu canistre a insemnat o adevarata mana cereasca pentru societatile de asigurare. Motivul este simplu. Pentru fiecare transport facut, ei aveau nevoie de o asigurare Carte verde pentru a putea intra pe teritoriul tarii vecine .
Drept urmare, pentru a nu pierde clienti si tinand cont de perioada scurta a deplasarilor, asiguratorii au redus tarifele cu mult sub recomandarile BAAR, ajungandu-se ca o asigurare pe perioada minima de 15 zile sa coste 17-18 dolari, desi minimum recomandat era de 35 dolari. In Occident, accidentele de circulatie fara vatamari corporale se rezolva, de obicei, amiabil intre parti, nefiind necesara deplasarea la un organ de politie pentru stabilirea vinovatiei. Partile implicate completeaza un formular in care sunt trecute datele de identitate ale masinii si soferului, imprejurarile in care s-a produs accidentul, schita accidentului, precum si datele contractului de asigurare. Urmatorii pasi sunt prezentarea formularelor la societatile de asigurari care au emis politele, verificarea de catre acestea a corectitudinii datelor, repararea masinilor
intr-un service si decontarea cheltuielilor aferente. In legislatia romaneasca, pentru orice accident (chiar unul in care, de exemplu, masinile sunt doar usor zgariate) este obligatorie deplasarea la sectia de politie, unde are loc intocmirea constatarii si a unui proces-verbal, amendarea vinovatului si, adesea, suspendarea permisului de conducere al celui care a produs accidentul. Tinand cont de diferentele legislative, pentru a fi familiarizati cu procedurile occidentale in cazul producerii unui accident, unele societati de asigurare ofera o data cu eliberarea Cartii verzi si cate un formular de „intelegere intre parti” (Constat amiable d’accident automobile) tradus in limba romana. „Fiind un formular standardizat tip grila, turistul roman il poate completa cu usurinta, chiar daca nu cunoaste limba tarii respective”, este de parere Daniela Grigore, director Asirom, una dintre societatile care ofera aceasta facilitate. Introducerea acestei practici si in Romania, desi dorita de Politie, nu poate fi facuta din cauza numarului mic de detinatori de polite Casco, ceea ce face practic imposibila o intelegere amiabila. In Romania, din cele peste 60 de societati de asigurare inregistrate, doar noua sunt autorizate de BAAR (Biroul Asiguratorilor Auto din Romania) sa emita Carte verde. Acestea sunt Asirom, Astra, Asit, Ardaf, Grup As, Asigurarea Populara Romana, Omniasig, Metropol si Unita. Dintre conditiile de autorizare, cele mai importante sunt legate de obligativitatea companiilor solicitante de a avea un capital social de minimum 6 miliarde lei, de a practica de cel putin doi ani asigurari de autovehicule si de a avea contracte solide de reasigurare. Conform ultimelor raportari oficiale ale OSSAR, lider pe piata asigurarilor Carte verde este societatea ASTRA, cu un profit net realizat de 24.208 milioane lei, urmatorii clasati fiind, in ordine, Asirom (15.287 milioane) si Asit (5.355 milioane).