83% din această sumă reprezintă cheltuieli pentru  serviciile de colectare, transport şi sortare a deşeurilor de ambalaje realizate de companiile de management – colectori şi operatori de salubritate.

„ Numărul de agenţi economici responsabili din portofoliul nostru, care pun pe piaţă produse ambalate a crescut cu 27%, ajungând la 2.301 companii la finalul lui 2011. În ciuda creşterii portofoliului de companii, cantităţile de ambalaje introduse pe piaţa naţională au înregistrat anul trecut o uşoară scădere, ca urmare a situaţiei economice dificile, a scăderii puterii de cumpărare şi, implicit, a reducerii consumului”, a constatat Sorin Popescu, Director General Eco-Rom Ambalaje.

Astfel, în 2011, au fost puse pe piaţă 613.178 tone de ambalaje, comparativ cu 617.103 tone de ambalaje puse pe piaţă în 2010, cantităţile de ambalaje situîndu-se, în continuare, sub nivelul anilor 2006-2007.

În schimb, cantităţile reciclate au înregistrat, în 2011, o creştere cu 7% faţă de anul anterior, datorită obligaţiilor de reciclare mai mari faţă de 2010. Obligaţiile au crescut cu precădere pentru deşeurile de ambalaje generate în gospodării, şi anume pentru ambalajele de sticlă, ajungând la  54%, pentru cele de aluminiu, la 17%, şi pentru cele de tip PET, la 42%.

„Pentru îndeplinirea obligaţiilor crescute a trebuit să investim foarte mult în colectarea selectivă a deşeurilor de ambalaje de la populaţie. Nivelul acestor investiţii cumulate a crescut cu 65% în 2011 faţă de 2010”, adaugă Sorin Popescu.

Responsabile pentru amplasarea pe străzi a tomberoanelor speciale sunt autorităţile locale, în parteneriat cu societăţile de salubrizare şi cu firmele special autorizate pentru gestionarea deşeurilor, cum este Eco-Rom Ambalaje, care deţine aproape 75% din piaţă.
Cum funcţionează, în fapt, acest sistem de transfer de responsabilitate? De exemplu, Eco-Rom, care realizează peste 85% din obligaţia naţională de reciclare, funcţionează ca o „interfaţă“ între producători şi retaileri – care sunt clienţii de la care firma a preluat obligaţia de a colecta şi valorifica în contul lor ambalajele -, şi colectorii de deşeuri, firmele de salubrizare şi autorităţile centrale şi locale.
Toate firmele care au externalizat activitatea obligatorie de reciclare a unor cantităţi din deşeurile produse sau importate puse pe piaţă plătesc o taxă prin care li se garantează că, odată devenite deşeuri, ambalajele sunt colectate şi reciclate de agenţi autorizaţi. La rândul lor, firmele ca Eco-Rom plătesc un anumit tarif către societăţile de salubritate şi de colectare a deşeurilor care trimit spre reciclare deşeurile, în contul clienţilor lor.
În paralel, compania cu afaceri de circa aproape 10 mil. euro în 2011, care deţine şi licenţa în România a modelului de colectare Der Grüne Punkt (Punctul Verde), şi-a asumat şi rolul de pionier în procesul de implementare a sistemului de colectare selectivă în rândul populaţiei. Rezultatul: creşterea cu 40% a cantităţilor colectate de la populaţie, ajungând la 34.416 de tone în 2011 faţă de anul precedent.

În prezent, Eco-Rom Ambalaje are acorduri încheiate cu 240 de localităţi, în creştere cu 60% faţă de 2010, ceea ce înseamnă o acoperire cu servicii de colectare selectivă a deşeurilor de ambalaje pentru peste 5 milioane de locuitori, cu precădere din zonele urbane.
Anul acesta, obiectivul general de valorificare negociat cu Bruxelles-ul ajunge la 60%.
Eco-Rom Ambalaje este o organizaţie înfiinţată la sfârşitul lui 2003 de un grup de companii care activează în România şi care au luat iniţiativa implementării sistemului ”Der Grüne Punkt” în ţara noastră. Membrii fondatori sunt: Argus, Ball Packaging Europe, Chipita Romania, Coca-Cola HBC România, Heineken, Mars România, Munplast, Pepsi Americas, Romaqua Group Borsec, Tetrapak, Unilever, Titan, cărora s-au alăturat în anul 2011 Bergenbier, Tymbark şi Ursus.