Noul pod peste Dunăre, între Calafat şi Vidin, va fi inaugurat la 14 iunie, informează biroul de presă al administraţiei prezidenţiale a Bulgariei. La acest acord au ajuns miercuri preşedintele Bulgariei, Rosen Plevneliev, premierul României, Victor Ponta, şi comisarul european pentru politică regională, Johannes Hahn, care s-au întâlnit miercuri la Bruxelles.

Podul Calafat-Vidin este cel mai important proiect de infrastructură realizat între România şi Bulgaria în ultimele decenii. Acesta are o lungime de aproximativ doi kilometri, fiind cel mai lung pod pe Dunăre, şi este dotat cu două benzi rutiere pe fiecare sens, o linie de cale ferată, două trotuare şi o pistă pentru biciclişti. Costurile construcţiei, care până în anul 2011 erau estimate la circa 225 de milioane de euro, vor depăşi cel mai probabil 250 milioane de euro până la finalizarea proiectului.

Tot miercuri, preşedintele Traian Băsescu a promulgat Legea de ratificare a Acordului dintre Guvernul României şi cel al Bulgariei referitor la constituirea unei societăţi româno-bulgare pentru exploatarea podului Calafat-Vidin. Potrivit unui comunicat al Administraţiei Prezidenţiale remis AGERPRES, şeful statului a semnat miercuri ‘decretul privind promulgarea Legii pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României şi Guvernul Republicii Bulgaria privind constituirea unei entităţi comerciale mixte pentru exploatarea noului pod mixt (rutier şi feroviar) peste fluviul Dunărea, între oraşele Calafat (România) şi Vidin (Republica Bulgaria), semnat la Sofia la 28 februarie 2013’.

Podul Calafat-Vidin, al doilea care leagă malurile bulgăresc şi românesc ale Dunării, va avea o lungime de aproximativ doi kilometri, două benzi rutiere pe fiecare sens, o linie de cale ferată, două trotuare şi o pistă pentru biciclişti. Podul are o lungime de 1.971 de metri şi o lăţime de 31 de metri. Se estimează un trafic zilnic de 8.400 de vehicule şi 30 de trenuri. Costurile construcţiei, care până în anul 2011 erau estimate la circa 225 de milioane de euro, vor depăşi cel mai probabil 250 milioane de euro până la finalizarea proiectului. În acest moment, între România şi Bulgaria există un singur pod peste Dunăre, cel care leagă oraşele Giurgiu şi Ruse.

Chiar dacă proiectul de construire a unui pod în zona Calafat-Vidin datează din anul 1925, abia în anul 2000 s-a semnat un acord între România şi Bulgaria pe această temă. Au mai trebuit încă şapte ani ca lucrarea să fie începută. În 30 ianuarie 2007, proiectul i-a fost atribuit constructorului spaniol FCC Construccion, într-un contract în valoare de aproape 100 mil. euro.

Iniţial, construcţiile la pod trebuiau finalizate în 2010, ulterior termenul a fost prelungit până în toamna lui 2012 şi din nou amânat până în primăvara anului 2013.

Podul dintre Calafat şi Vidin este al doilea care face legătura peste Dunăre între România şi Bulgaria. Proiectul este parte a coridorului paneuropean de transport care leagă orașul german Dresda de orașul Istanbul din Turcia.

Te-ar putea interesa și: