Capital: Cum aţi pornit această afacere?

Andreea Bădală: Cumva parcursul meu a fost foarte clar de mic copil. Am absolvit liceul de arte plastice Nicolae Tonitza, iar ulterior m-am înscris la Universitatea Națională de Arte din București. Am lucrat încă din primul an de facultate, pentru că am simțit că-mi lipsește practica. Dacă la început formarea mea a fost mai boemă, pentru că asta este formarea în școala românească, am vrut să mi-o completez. Motiv pentru care mi-am propus să urmez o școală care era mai practică și am mers în Londra, unde am absolvit London College of Fashion. Domeniul pe care mi l-am ales, este unul în care poți deveni pasional sau poți să cazi în patimă. Ca studentă în Londra am început să fiu mai deschisă pe studiul pieței. Mai precis să văd ce se întâmplă cu brandurile pe o anumită zonă, cum funcționează un brand start-up, în fine, am început să fiu mai deschisă. Perspectiva unui om de creație, este diferită de cea a unui om de business. De pildă, sunt foarte mulți oameni de business care pornesc un brand de haine pentru că ei văd o lipsă în piață pe care vor să o exploateze. Își fac un plan de afaceri și pornesc la drum. Pe de altă parte, mintea creativă are două componente, una mai puternică decât cealaltă. Prima trebuie să răspundă la întrebarea „ce fac eu care să fie original, parte din mine și totuși să se vândă“, iar cea de-a doua: „cine sunt eu vis a vis de tot ce s-a construit până acum, ce relevanță am eu?“. La cifre va ajunge mult mai repede cel care vine din prima cu întrebarea: „pe ce fel de produs pot să-mi construiesc un business“. Spre norocul meu, funcționez într-o ramură creativă aplicată. După ultima experiență de lucru în străinătate, la Alexander McQueen, m-am întors în țară și timp de 9-10 luni am lucrat doar să dezvolt Murmur, în 2010.

Capital: Știm că celebrități precum Madonna, Beyonce, Britney Spears sau Lady Gaga au purtat piese din colecțiile Murmur. Cum ați reușit să faceți brandul atât de cunoscut la nivel internațional?

Andreea Bădală: Dacă în martie 2010, îmi făceam planul să înființez Murmur, în luna septembrie a acelu­iași an, deja expuneam brand-ul într-o expoziție la Paris, prin programul de fianțare derulat de Ministerul Economiei. Acolo veneau clienții și presa internațională. Atunci am luat primele comenzi externe. La acea vreme, aveam un angajat part time, un atelier improvizat în casa părinților și atât. Au fost trei comenzi, din care prima am făcut-o imediat și a fost pentru un magazin excepțional din Liban, situat în zona investitorilor din luxury. O comandă pe care am livrat-o repede și o alta care s-a dovedit a fi „a total failure“. Clienții erau din China, îmi cereau mostre de material fără să le plătească, cereau marfa fără să dea vreun mail înainte și comunicarea a fost zero. Dar a fost o perioadă amuzantă. Și acum îmi amintesc cum am lucrat la prima livrare: mi-am făcut trei adrese de mail, pe care lucram eu cu încă două nume. Era o companie foarte mare, vorbeam cu „head buyer“ de pe o adresă de mail, apoi cu domnul care se ocupa de vamă, de pe alta, apoi cu tipa de PR care-mi cerea imagini pe care să le posteze pe social media. Și nu era tocmai potrivit să pară că le fac eu pe toate. În aprilie 2011 am lansat practic brandul. Atunci mi-am spus că mă simt pregătită. Am lansat un eveniment, cu un film de prezentare, aveam site, aveam tot ce ne trebuie. Tot cu prilejul expoziției din Paris, ne-am întâlnit cu diverși oameni. Am fost descoperiți, am început să contractăm buticuri foarte bune din străinătate, printre care unul în Manhattan. Un butic nou, cool și vizitat de oameni high end din industrie. În același timp, în Marea Britanie am fost descoperitți de presă. Faptul că un brand no name este chemat să apară în pictorialul principal al Vogue UK, un nume cu sonoritate, a însemnat că tot trustul de presă crede în acest brand. Așa au venit și primele colaborări cu Beyonce, în 2013, pentru un videoclip. Apoi, a fost colaborarea cu Madonna pentru Grammy Awards, ea a purtat pe scenă un costum făcut special pentru ea. A urmat colaborarea cu Britney Spears, după care iar cu Madonna pentru turneul mondial. Iar în luna iulie 2016, va ieși o nouă colaborare cu o vedetă top.  

Capital: Cum caracterizați piața în care activați și ce credeți că ar trebui îmbunătățit la nivel de piață în România? 

Andreea Bădală: Cred că avem de-a face cu un consumator foarte deschis. Mai precis, femeile la noi sunt pregătite să experimenteze, sunt deschise să cumpere un brand pentru că e unic, original și nu-l mai poartă alte femei. Acum, noi, femeile românce, am ajuns să consumăm atât de curajos, adaptat, la propria personalitate și cred este un salt excepțional. Atunci când investesc, româncele investesc în imaginea lor. Vorbim despre o extensie a personalității acestora. Felul în care ele se prezintă în lume, în care feminitatea devine „a power weapon“. Sunt românce care sunt foarte deschise să-și găsească stilul și sunt și cele care și l-au găsit deja. Româncele cheltuiesc mult mai mult pe imagine decât vesticile. Este un interes în sine pentru noi să arătăm bine, să avem o prestanță în imagine. În România, femeile își alocă un buget mai mare imaginii lor fie că înseamnă haine, accesorii, beauty sau întreținere față de o vestică.