Cercetatorul stiintific Elena Cremenescu a pus pe picioare, in 1992, compania Elmi Prodfarm, firma cu capital integral romanesc, cunoscuta prin numele produselor cosmetice – Elmiplant. „Dupa 1990, multi necunoscatori au infiintat diverse firme si au iesit pe piata cu produse cosmetice, uneori de calitate indoielnica”, spune Elena Cremenescu, adaugand ca acest lucru a constituit o provocare pentru a intra in afaceri. Dupa doi ani de la debutul pe piata, celor trei creme Elmiplant li s-au alaturat si altele, compania comercializand in acest moment peste 65 de produse.
Dezvoltarea companiei si dublarea in fiecare an a numarului de produse comercializate se datoreaza, conform spuselor managerului, retelei de distributie din Bucuresti si din tara. In anul 2000, Elmi Prodfarm a inregistrat o cifra de afaceri de un milion de dolari, profitul fiind integral reinvestit. Elena Cremenescu sustine ca legislatia in vigoare nu permite dezvoltarea unei companii cu capital autohton iar producatorii nu pot ridica nivelul de trai al angajatilor. „Numai in prima jumatate a acestui an, compania Elmi Prodfarm a platit statului peste un miliard de lei”, afirma directorul general. Din 2001, Elena Cremenescu este presedintele Organizatiei Patronale a Industriei Cosmeticelor, institutie ce urmareste respectarea normelor europene in materie.
Elmiplant este primul producator roman de cosmetice certificat ISO 9001. „Am capatat acest certificat datorita calitatii produselor care sunt realizate dupa retete proprii si care au corespuns cerintelor internationale”, sustine Elena Cremenescu.
Conditiile de lucru in cazul producatorilor de cosmetice sunt impuse de Agentia Nationala a Medicamentului, iar produsele contin extracte naturale din plante si principii active, conform cerintelor Legii cosmeticelor si a reglemetarilor COLIPA (organism din cadrul Comunitatii Europene ce reglementeaza produsele cosmetice). „Cosmeticele comercializate sub sigla Elmiplant au la baza produse 100% naturale, insa nu se poate vorbi despre un produs finit 100% natural, pentru conservarea acestuia, intervenind procesul chimic”, spune Elena Cremenescu. Preturile produselor Elmiplant variaza intre 30.000 si 100.000 de lei si sunt, asa cum afirma Elena Cremenescu, „pentru cei care au salarii ca in Romania. „In urma recunoasterii calitatii produselor Elmiplant am inceput sa exportam cosmetice in mai multe tari”, afirma directorul companiei. Elmi Prodfarm exporta, la cerere, o gama de 15 produse in Canada, cinci produse in Venezuela, trei sferturi din gama Elmiplant fiind exportata in Republica Moldova. Produsele Elmiplant mai iau drumul Suediei, Africii de Sud, Arabiei Saudite, Australiei si sunt prezente si la Singapore si Hong Kong.
1.900 de magazine
in 50 de tari
Fondata in 1976 in Marea Britanie de Anita Roddik, The Body Shop International actioneaza pe pietele a 50 de tari, cu peste 1.900 de magazine. Directorul general The Body Shop Romania, Dana Tudorache, sustine ca specialistii companiei estimeaza ca un produs ce poarta marca firmei este vandut la fiecare 0,4 secunde si „are in prezent peste 86 de milioane de clienti pentru cele peste 1.000 de produse si 600 de accesorii”.
Primul magazin The Body Shop din Romania a fost deschis in luna octombrie a anului 1999. „Compania a carei activitate o coordonez a fost infiintata pe baza francizei din Grecia”, afirma Dana Tudorache, completand ca suma investita initial de greci s-a ridicat la 400.000 de dolari. „Tot ceea ce se gaseste in cele doua magazine din Bucuresti, inclusiv aranjamentele si rafturile, sunt intocmai ca cele din toate magazinele The Body Shop din lume”, mai spune directorul general. Ea arata ca ingredientele folosite la fabricarea produselor The Body Shop sunt naturale si realizate dupa retete vechi. Dana Tudorache afirma ca produsele companiei pe care o conduce sunt folosite de persoane care fac parte din segmentul de mijloc al pietei, sumele platite de clienti pentru produsele The Body Shop situandu-se intre 5.000 de lei (pentru un accesoriu de par) si 560.000 de lei o apa de toaleta barbateasca.
Cifra de afaceri a companiei The Body Shop Romania pentru anul fiscal 2000 s-a ridicat la suma de 12 miliarde de lei, cea planificata pentru 2001 fiind de 21 de miliarde. „Suma preconizata pentru acest an va fi depasita cu siguranta, pentru ca vanzarile primelor luni au intrecut masura asteptarilor noastre”, spune directorul general. Planurile companiei The Body Shop Romania pentru urmatorii ani vizeaza deschiderea de magazine in toate orasele tarii cu peste 200.000 de locuitori. „Sistemul aplicat pentru deschiderea de noi magazine in tara va fi in regim propriu, dar si in franciza”, explica Dana Tudorache.
De asemenea, firma mama, The Body Shop International, preconizeaza pentru anul 2001 deschiderea a inca 150 de magazine in intreaga lume, in prezent, zonele cele mai dens ocupate fiind SUA, Grecia, Japonia, Italia si Canada. The Body Shop a dezvoltat un program, Community Trade, care creeaza relatii comerciale cu comunitatile sarace din intreaga lume. Dana Tudorache spune ca scopul acestui program este de a realiza noi mijloace de trai si de a sustine din punct de vedere economic si social dezvoltarea comunitatilor marginalizate, prin cumpararea unor ingrediente si accesorii de la acestea. „Compania lucreaza in prezent cu peste 30 de furnizori Community Trade din 19 tari, cele mai apreciate ingrediente fiind boabele de cacao din Gahana, uleiul de susan din Nicaragua, porumbul albastru din Mexic, mierea si ceara de albine din Zambia, uleiul de pergamuta din Calabria-Italia sau accesorii pentru masaj din India si Honduras, cosuri de rachita din Filipine, ambalaje de hartie din Nepal”, spune Dana Tudorache.    

Alexandra Ionescu