‘Ceea ce s-a publicat în presă până acum nu este, în niciun caz, în formă finală. Ministrul Laszlo Borbely nu a declarat niciodată că taxa va fi micşorată cu un procent fix. Tot timpul a spus că diminuarea va fi cuprinsă între 20 şi 30%. Din discuţiile care au loc, a reieşit faptul că taxa auto va scădea cu maxim 20%, mai puţin pentru maşinile cu motorizările Euro 5’, au precizat sursele citate.

Guvernul a amânat, săptămâna trecută, adoptarea modificărilor la taxa auto, urmând ca modificările propuse să fie adoptate în şedinţa de miercuri.

Potrivit unor surse oficiale, Ministerul Justiţiei s-a opus adoptării ordonanţei de urgenţă de modificare a taxei auto, din cauza unor probleme legate de posibilitatea despăgubirii persoanelor care au fost taxate deja în baza OUG 50/2008, în condiţiile în care forma de act normativ propusă în Guvern se referă doar la situaţiile viitoare.

Ministrul Mediului a propus extinderea taxei auto şi la maşinile înmatriculate în România înainte de 1 ianuarie 2007, precum şi reducerea taxei auto cu 20-30%. Astfel, la tranzacţionarea unei maşini înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007, cumpărătorul ar urma să achite taxa auto.

Taxa de poluare auto a crescut, de la 1 ianuarie 2011, în medie, cu 45-50%, în funcţie de vechime şi puterea maşinii.

Modificările taxei auto prevăd aplicarea acesteia de la începutul acestui an şi pentru maşinile Euro 5, cuantumul taxei fiind între 40 de euro, pentru o maşină cu motor de 1.100 cmc şi o vechime de doi ani, şi 1.867 euro, în cazul unei maşini noi de 4.200 cmc.

Pentru autoturismele cu motorizări de 2.000 cmc, taxa variază între 342 şi 413 euro, în funcţie de vechime, pentru 2.200 cmc – între 604 şi 765 euro, pentru 3.000 de euro – între 895 de euro şi 1.133 euro, iar pentru 3.200 cmc taxa se situează între 953 şi 1.152 euro.

În cazul motorizărilor Euro 5, maşinile noi de 1.100 cmc sunt taxate cu 116 euro, iar pentru cele mai vechi de doi ani cu 91 de euro.

Pentru o maşină Euro 5 de 2.000 de cmc veche de doi ani este achitată o taxă de 507 euro, iar înregistrarea unei maşini Euro 5 de 3.000 cmc veche de doi ani impune plata unei taxe de 1.541 euro. Un autovehicul nou cu motor Euro 5 de 3.000 cmc, taxa ajunge la 1.950 euro.

În urmă cu o lună, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a decis că taxa pe poluare instituită prin reglementarea română şi care se aplică vehiculelor la prima înmatriculare, contravine dreptului comunitar.

Ministerul Mediului a susţinut, însă, că hotărârea instanţei europene nu se pronunţă asupra legalităţii întregului act normativ, ci dă numai o interpretare a unor prevederi.