Direcția Taxe și Impozite Locale a Sectorului 5 a accelerat revoluția digitală, demarată de acum peste un an de zile, și ideile se materializează într-un flux continuu de procesare a documentelor și plătilor electronic.

Până de curând plățile în numerar erau în proporție covârșitoare dominante în multe domenii de activitate, administrația publică nefăcând diferența. Contribuabilii plăteau, stând la cozi interminabile, de neuitat pentru orele pierdute aiurea, la ghișeul  CEC-ului sau la Poșta Română: taxe și impozite, amenzi, locuri de parcare, etc. Dar în ultimul an, a început un fel de „revoluție”.

 

Șapte metode electronice de paltă deja disponibile și alte două în pregătire

„Astăzi, nu mai puțin de șapte metode electronice de plată funcționează în sectorul 5, de la primul nivel de sofisticare, terminalele electronice de plată în toate hypermarket-urile și magazinele de proximitate – Selfpay, Qiwi, centrul de plăți un-doi, Westaco în benzinăriile OMV și Petrom, continuând cu posibilitatea plăților pe platforme digitale naționale – ghișeul.ro  – și soluții digitale integrate oferite de băncile comerciale, de tip Internet banking, sau soluții de tip «direct debit» accesibile de pe telefoanele mobile”, spune Iulian Manea inspector în cadrul DITL sector 5. Dar ce va urma? Inspectorul dă noi amăunte foarte importante: „În sectorul 5 este deja în implementare introducerea «portofelului electronic» și automatele Paypoint”.

Interacțiunea cu funcționarul de la ghișeu este din ce în ce mai mică la DITL Sector 5

Mai mult decât atât, astăzi digitalizarea fluxurilor de documente vitale de genul: certificatul de atestare fiscală, înregistrarea imobilelor la rolul fiscal personal, transferul rolurilor fiscale de la un sector la altul al Bucureștiului, petiții electronice, înregistrarea autovehiculelor, și alte angarale sunt și devin realitate imediată, în cascadă. „Dacă până mai alaltăieri toate aceste operațiuni păreau de neconceput, iar interacțiunea fizică directă cu funcționarul public de la ghișeu era o constantă de nezdruncinat în mentalul colectiv, astăzi tăvălugul pare de neoprit. Iar DITL sector 5 este în fruntea clasamentului”, e mîndru de aceste realizări Iulian Manea.

În sectorul 5 semnătura elctronică a învins iscălitura de pe hârtie

COVID-19 a aruncat practic în aer cursa digitalizării în sectorul public și a forțat practic apariția Ordonanței de Urgență nr 38/2020 privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităților și instituțiilor publice. Lucru tardiv pentru DITL sector 5, unde semnătura electronică era deja o realitate în relația cu persoanele juridice de mai multă vreme. Nu-i vorba de nicio laudă, ci de o constatare simplă.

 

O provocare fiscal aproape câștigată

Transformarea digitală se propagă ca o undă de șoc în administrația publică din România. Procesele însă au luat-o cu mult înaintea schimbării paradigmei „contribuabil vs funcționar public”. Resursa umană în sine și în majoritatea ei, indiferent de titulatură sau poziție socială, încă nu s-a dezmeticit si este surprinsă de ceea ce i se întâmplă. Și aici vorbim de o provocare infinit mai complicată decat „digitalizarea ca nouă formă de viață”.

 

”Digitalizarea este un domeniu în care toți trebuie să facem eforturi mari pentru ca este nevoie de foarte multă voință pentru a se implementa astfel de programe. La noi nu există în acest moment necesitatea de a interacționa fizic cu lucrătorii de la impozite și taxe locale și cu cei de la evidența populației. Doar vii și iți ridici actele” a explicat Daniel Florea, primarul Sectorului 5, cel care a impulsionat introducerea deigitalizării la nivelul instituției.