De la 1 martie 2025, toate județele vor fi obligate să folosească un sistem electronic pentru actele de stare civilă
Începând cu 1 martie 2025, toate județele din România vor fi obligate să folosească un sistem electronic pentru actele de stare civilă, cum ar fi certificatele de naștere, căsătorie și deces. Aceste acte vor fi tipărite pe formulare standard și înregistrate digital.
Conform unei ordonanțe din 2024, de la 31 martie 2025, ofițerii de stare civilă vor completa primul exemplar al registrului pe calculator, dar vor păstra și o variantă pe hârtie. Al doilea exemplar va fi doar electronic.
Românii din străinătate vor avea acces la acest sistem digitalizat din 24 septembrie 2025. Până atunci, actele eliberate la ambasade și consulate vor fi completate manual.
Proiectul de digitalizare a actelor de stare civilă este realizat de MAI
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a testat formatul digital al certificatelor de naștere și deces încă din luna mai în orașele Cluj-Napoca, Constanța, Slobozia, Iași, Deva, Sibiu, Timișoara și în județul Ilfov. În aceste locuri, oamenii puteau solicita aceste acte și în format digital.

Proiectul de digitalizare a actelor de stare civilă, realizat de MAI, a fost finanțat în mare parte din fonduri europene. Valoarea totală a proiectului este de aproximativ 185 de milioane de lei, din care aproape 156 de milioane au fost finanțare nerambursabilă.
Scopul proiectului este să permită depunerea online a cererilor pentru acte și să dezvolte servicii electronice legate de cele mai importante evenimente din viață: naștere, căsătorie, divorț și deces.