Reforma curriculară, oficial lansată. Daniel David anunță primii pași concreți în modernizarea liceului

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a semnat ordinul pentru aprobarea planurilor-cadru de liceu, document care urmează să fie publicat în Monitorul Oficial.

Anunțul vine după o ședință finală de avizare la care au participat sindicatele din educație, dar și reprezentanți ai elevilor și părinților. Este vorba despre prima schimbare structurală a curriculumului de liceu din ultimii 20 de ani, cu aplicabilitate din anul 2026.

Oficialul a declarat pentru Edupedu.ro că această reformă vine să repare ruptura dintre gimnaziu și liceu, cauzată de faptul că ultimul nu a fost adaptat noilor cerințe curriculare introduse la nivel gimnazial începând cu 2016.

Ce aduc noile planuri-cadru?

Daniel David a explicat că reforma este rezultatul unui proces început la sfârșitul lunii ianuarie 2025, când Ministerul a lansat o primă variantă a planurilor-cadru în consultare publică.

După integrarea a numeroase sugestii, documentul final reflectă trei direcții principale:

  • Clarificarea profilurilor și specializărilor: Față de forma anterioară, noul cadru pune un accent mai mare pe diferențierea clară a profilurilor teoretice, tehnologice și vocaționale.

  • Mai multă descentralizare: Se oferă liceelor posibilitatea de a decide, în parte, cum alocă anumite ore, în funcție de specificul local și de preferințele elevilor. Aceste ore nu au fost tăiate, subliniază ministrul, ci doar redistribuite.

  • Deschiderea către reforma conținutului: Acesta este doar un prim pas. Urmează elaborarea noilor programe școlare, unde vor colabora specialiști din învățământul preuniversitar, universitar și din Academia Română.

elevi, școală
SURSA FOTO: Dreamstime

Obiectivul principal este combaterea analfabetismului funcțional

Daniel David a subliniat că reforma nu se oprește la stabilirea listelor de materii și a numărului de ore pe săptămână. Următoarele etape includ:

  • Elaborarea noilor programe școlare, care să facă legătura între conținuturile predate la liceu și cele din învățământul superior.

  • Editarea noilor manuale, adaptate la noile cerințe.

  • Formarea cadrelor didactice, astfel încât acestea să poată implementa noile abordări curriculare.

Ministrul a propus ca noile programe să dedice 25% din timp activităților esențiale: consolidare, sprijin remedial și aplicabilitate practică. Acest lucru ar putea contribui la reducerea analfabetismului funcțional și la creșterea numărului de elevi care promovează Bacalaureatul.

Totodată, Daniel David și-a exprimat speranța că noile măsuri vor conduce la o participare mai mare la examenul de Bacalaureat.

„Pariul meu este – știu că risc aici – dar dacă facem această schimbare curriculară și o implementăm din 2026, peste 4-5 ani ar trebui să vedem o modificare semnificativă a ratelor de analfabetism funcțional la nivel de liceu, inclusiv o participare mai mare la Bacalaureat. Cam acesta, sincer spus, sunt așteptările mele”, a precizat oficialul, pentru edupedu.ro.