Reforma curriculară, oficial lansată. Daniel David anunță primii pași concreți în modernizarea liceului
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a semnat ordinul pentru aprobarea planurilor-cadru de liceu, document care urmează să fie publicat în Monitorul Oficial.
Anunțul vine după o ședință finală de avizare la care au participat sindicatele din educație, dar și reprezentanți ai elevilor și părinților. Este vorba despre prima schimbare structurală a curriculumului de liceu din ultimii 20 de ani, cu aplicabilitate din anul 2026.
Oficialul a declarat pentru Edupedu.ro că această reformă vine să repare ruptura dintre gimnaziu și liceu, cauzată de faptul că ultimul nu a fost adaptat noilor cerințe curriculare introduse la nivel gimnazial începând cu 2016.
Ce aduc noile planuri-cadru?
Daniel David a explicat că reforma este rezultatul unui proces început la sfârșitul lunii ianuarie 2025, când Ministerul a lansat o primă variantă a planurilor-cadru în consultare publică.
După integrarea a numeroase sugestii, documentul final reflectă trei direcții principale:
-
Clarificarea profilurilor și specializărilor: Față de forma anterioară, noul cadru pune un accent mai mare pe diferențierea clară a profilurilor teoretice, tehnologice și vocaționale.
-
Mai multă descentralizare: Se oferă liceelor posibilitatea de a decide, în parte, cum alocă anumite ore, în funcție de specificul local și de preferințele elevilor. Aceste ore nu au fost tăiate, subliniază ministrul, ci doar redistribuite.
-
Deschiderea către reforma conținutului: Acesta este doar un prim pas. Urmează elaborarea noilor programe școlare, unde vor colabora specialiști din învățământul preuniversitar, universitar și din Academia Română.

Obiectivul principal este combaterea analfabetismului funcțional
Daniel David a subliniat că reforma nu se oprește la stabilirea listelor de materii și a numărului de ore pe săptămână. Următoarele etape includ:
-
Elaborarea noilor programe școlare, care să facă legătura între conținuturile predate la liceu și cele din învățământul superior.
-
Editarea noilor manuale, adaptate la noile cerințe.
-
Formarea cadrelor didactice, astfel încât acestea să poată implementa noile abordări curriculare.
Ministrul a propus ca noile programe să dedice 25% din timp activităților esențiale: consolidare, sprijin remedial și aplicabilitate practică. Acest lucru ar putea contribui la reducerea analfabetismului funcțional și la creșterea numărului de elevi care promovează Bacalaureatul.
Totodată, Daniel David și-a exprimat speranța că noile măsuri vor conduce la o participare mai mare la examenul de Bacalaureat.
„Pariul meu este – știu că risc aici – dar dacă facem această schimbare curriculară și o implementăm din 2026, peste 4-5 ani ar trebui să vedem o modificare semnificativă a ratelor de analfabetism funcțional la nivel de liceu, inclusiv o participare mai mare la Bacalaureat. Cam acesta, sincer spus, sunt așteptările mele”, a precizat oficialul, pentru edupedu.ro.