Atât Daimler, care pune la dispoziția șoferilor interesați mașini smart, cât și BMW, cu flota sa de Mini, încearcă să obțină o poziție fruntașă în capitala Germaniei. Miza pare a fi în acest moment mai mult imaginea decât câștigurile însă, pe termen lung, învingătorul ăși va putea lua partea leului dintr-o afacere care, la nivel european, va crește, conform Frost&Sullivan, de la 700.000 de clienți la circa 15 milioane în 2020. Pe lângă această țintă, Daimler încearcă să își asigure simpatia șoferilor eurpeni în încercarea de a detrona BMW de pe poziția de lider al segmentului premium.
„Sistemul car-sharing este un fel de test-drive plătit. Deschide ușa mașinilor unor șoferi care până atunci poate nici nu se gândeau să cumpere o mașină. Și ajută imaginea”, a declarat pentru ANE, Stefan Bratzel, director al „Center of Automotive Management” de la Universitatea Științelor Aplicate din Bergisch Gladbach. Atât programul Car2go cât și DriveNow sunt copii la o altă scară ale deja cunoscutului sistem de închiriere cu ora al bicicletelor din Paris, Velib. Numai că, în loc să plătească 1,2 sau 3 euro pentru fiecare jumătate de oră, clienții care închiriază mașini cu ora trebuie să plătească 29 de cenți pentru fiecare minut petrecut la volanul unui Mini sau al unui smart.
În viziunea celor de la Frost&Sullivan, toți producătorii auto care încearcă astfel de sisteme au o șansă enormă de a își construi o piață puternică în special în țările unde vânzările de mașini merg prost pentru că majoritatea cetățenilor au deja una sau mai multe mașini iar ambuteiajele îi fac pe posesori să piardă timp și bani. De altfel, potențialul acestui sistem este deja vizibil în Berlin, sau Ulm. ANE o dă ca exemplu pe Julia Zabel, care, după ce s-a mutat cu familia într- suburbie a Berlinului a renunțat la Audi-ul A4 deținut motivând că transportul în comun este mult mai rapid și mai rentabil. Inginerul de 43 de ani s-a înscris în programul celor de la BMW, DriveNow, în special pentru a putea face piața cu mașina sau pentru a ăși putea transporta fiul în zilele friguroase de iarnă.
Ca și Julia Zabel, Jan Preiss, un doctor berlinez se declară gata de a își vinde Mercedes-Benz-ul Clasa E după ce s-a înscris în Car2go. Asta pentru că, atât în opinia lui cât și a soției, dimensiunile mașinii o fac extrem de greu de parcat pe străzile înguste din Berlin. „În fiecare zi ne gândim să vindem Mercedes-ul și să utilizăm doar Car2go. Sunt o mulțime de stații cu astfel de mașini în apropiere”, a declarat pentru ANE, Kim Preiss.
Berlin, doar o bătălie
Războiul dintre Daimler și BMW nu a început cu Berlinul. După ce producătorul Mini a demarat, în 2008, sistemul său de car-sharing, Car2go în orașul Ulm, BMW s-a grăbit să încheie un parteneriat cu firma de închirieiri auto Sixt. În urma acestui parteneriat, anul trecut a fost implementat programul DriveNow. Deși a „ocupat” orașele Munchen și Dusseldorf, BMW are însă mult de recuperat. Asta pentru că sistemul Car2go al rivalilor de la Daimler include deja 12 orașe majore printre care Amsterdam (Olanda) li San Diego (SUA). În plus, cei de la Daimler intenționează să ajungă la 20 de orașe până la finalul anului și chiar la 50 de aglomerări urbane europene și alte 30 nord-americane până în 2016.
Jurnaliștii ANE estimează că, în prezent, sistemul Car2go are, în întreaga lume, circa 85.000 de clienți, iar DriveNow doar 27.000. Importanta bătălie pentru Berlin se dă între 1.000 de vehicule smart și circa 500 de modele Mini și BMW Seria1. Cei de la BMW mizează însă pe spațiul mai generos pus la dispoziția pasagerilor de modelele sale prin comparație cu înghesuiala din smart. Producătorul speră că DriveNow va avea, în 2020,  peste 1 milion de clienți.
Citește și: Car-sharing: economii anuale de 3.000 € pentru fiecare automobilist Car-sharingul ia avânt în Europa