La trei ani de la momentul lansării pe piață, Duster a beneficiat de un face-lift menit să îl facă mai atractiv în ochii clienților care sunt pe cale să îl transforme în cel mai vândut vehicul de acest fel din Europa. Conform prognozelor IHS – discutabile, ce-i drept -, la finalul acestui an modelul produs la Mioveni îl va depăși în vânzări pe rivalul său japonez Nissan Juke. În clasamentul vânzărilor de SUV-uri de segment B din 2013, Dacia Duster ar trebui să se poziționeze în fotoliul de lider, cu 92.136 de unități vândute, urmat de Nissan Juke (86.151 unități) și Opel Mokka (58.699 unități). În același timp însă, raportul JATO Dynamics privind înmatriculările din Europa din primul semestru al anului în curs arată că Nissan Juke are un avans de peste 10.000 de unități în fața Daciei Duster. Conform JATO, în perioada ianuarie – iunie 2013 au fost înmatriculate 57.926 de unități Nissan Juke și doar 47.227 de vehicule Dacia Duster. Având în vedere că face-liftul modelului românesc prezentat la Frankfurt – care ar trebui să revigoreze vânzările – va intra pe piețele din Europa abia către sfârșitul acestui an, este destul de greu de înțeles ce date au luat în calcul analiștii IHS.

Sclipitor

Cu sau fără poziția de lider al înmatriculărilor din Europa, Dacia Duster rămâne, fără doar și poate, un succes al cuplului Renault-Dacia. Iar face-liftul prezentat în această toamnă la Frankfurt poate avea darul de a îl face mai atractiv pentru clienții de pe bătrânul continent. În primul rând grație dotării vehiculului cu sisteme considerate astăzi indispensabile pentru un SUV. Față de varianta anterioară, noul Duster oferă clienților, în versiunea standard, sistemul de control dinamic al traiectoriei ASR-ESP și patru airbaguri. La acestea se adaugă, opțional, lăudatul Dacia MediaNAV care, deși prost poziționat, în opinia noastră, reprezintă un important pas înainte. În plus, inginerii par să fi înţeles în sfârşit importanţa unui detaliu reclamat, de ani buni, atât de o parte dintre clienţi, cât şi de presa de specialitate: modul de amplasare al butoanelor pentru acţionarea electrică a geamurilor. Acestea sunt acum poziţionate pe uşi, și nu pe consola centrală și între scaune.

Și la capitolul propusie, Dacia Duster are o noutate importantă. Este vorba despre motorul TCe 125 împrumutat de la Renault. Cel mai puternic propulsor care a echipat vreodată un model Dacia de serie are 4 cilindri, injecție directă și dezvoltă 90% din cuplul maxim încă de la 1.500 de rotații pe minut. Pe lângă forță, acest agregat este și avantajos în momentul exploatării.

În primul rând pentru că are un consum mediu de circa 6 l / 100 km, dar și pentru că sistemul de distribuție are lanț, și nu curea. Desigur, pentru a achiziționa un Duster cu acest motor suma plătită va fi ceva mai mare decât cea pentru variantele actuale, însă, în timp, atât performanțele superioare, cât și costurile de utilizare ar putea reprezenta un avantaj. În rest, aceleași propulsoare deja cunoscute, sistem de tracțiune integrală disponibil pe anumite variante și un interior ascetic.

Despre exteriorul „noului“ Duster nu sunt multe de spus. Dotat cu multe echipamente sclipitoare care frizează kitsch-ul, precum grila radiatorului, pragurile, eşapamentul sau barele de pavilion longitudinale, modelul poate fi pe gustul unei anumite categorii de clienți. Nu rebuie uitat însă faptul că noile blocuri optice includ acum lumini de zi.
Odată cu lansarea de la București care a avut loc miercuri, 16 ctombrie, cei de la Dacia au făcut publie și prețurile pentru România. Acestea încep de la 10.900 euro, – Acces 4X2 cu motorul 1.6 16V de 105 CP -, și urcă până la 17.000 de euro – Laureate 4×4, cu motorul 1.5 dCi de 110 CP. Pe lângă prețul extrem de competitiv, Dacia a anunțat că, „în mod excepţional, clienţii care vor comanda până la sfârşitul anului 2013 noul model Duster vor beneficia de o ofertă specială care include sistemul MediaNav gratuit”.
Noua gamă Dacia Duster cuprinde trei nivele de echipare – Acces, Ambiance şi Laureate, şi patru motorizări. Alături de noul propulsor 1.2 TCe, se poate opta și pentru 1.6 16V, de 105 CP. Pentru diesel, un singur motor, 1.5 dCi, cu două versiuni de putere: 90 şi 110 CP.