Firmele de software autohtone revoluţionează modul în care învaţă copiii români. În ultimii ani, acestea au lansat numeroase programe de calculator care transformă procesul educaţional clasic într-unul dinamic şi intuitiv.

Costin a trecut în clasa a IV-a. Părinţii încă nu şi-au luat concedii. Muncesc zi-lumină. Aşa încât, Costin îşi petrece vacanţa acasă. S-ar spune că are toate şansele să se „urce pe pereţi“ de plictiseală. Dar, în fiecare dimineaţă, după ce închide uşa în urma părinţilor, Costin deschide calculatorul şi porneşte jocul primit cadou de la tatăl său. Nu este StarCraft sau Counter-Strike, ci un joc „capcană“: o culegere ce conţine circa 1.500 de exerciţii şi probleme din toate capitolele matematicii de clasa a III-a. Pe monitor îi apare o interfaţă frumoasă cu Sistemul Solar. Calculatorul îi explică cum trebuie să cucerească Universul şi că poate face acest lucru dacă rezolvă corect un anumit număr de probleme de matematică.

Costin alege una dintre cele zece planete existente. Acolo i se dau aleator cinci exerciţii sau probleme din capitolul de matematică asociat planetei respective. În funcţie de câte rezolvă corect, obţine tot atâtea „vieţi“ pentru a intra într-un joc în care se luptă cu nişte personaje imaginare. Dacă reuşeşte să ajungă la capătul traseului, înseamnă că a cucerit planeta. Dacă nu, trebuie să mai rezolve un set de probleme din acelaşi capitol ca să poată intra din nou în joc. După ce cucereşte toate planetele, puştiul devine stăpânul Universului (deja este stăpânul casei!)

Aşa arată un soft educaţional realizat de firma românească Infomedia Pro. „Absolut tot ceea ce facem este multimedia interactiv şi ne bazăm pe un mic truc: mascăm interesele didactice sub o aparenţă de joc. Copilul nu va percepe programul ca pe o lecţie. Îl lăsaţi să folosească programul ore sau zile şi, dacă după aceea îl întrebaţi ce a făcut, vă va răspunde invariabil: m-am jucat“, spune Valeriu Giurgiulescu, directorul general al Infomedia Pro.

În ultimii ani, tot mai mulţi părinţi înţeleg că un calculator trebuie să fie pentru copiii lor mai mult decât o sursă de divertisment. Acesta trebuie să reprezinte un suport în educaţie. De acest trend au început să beneficieze şi marile firme autohtone care produc software educaţional. „Noi am dezvoltat lecţiile multimedia interactive AeL, care au obţinut în anul 2005 premiul pentru cel mai bun conţinut educaţional din lume, în cadrul World Summit Award, proiectul românesc concurând direct cu soluţii educaţionale propuse de alte 168 de ţări“, spune Radu Jugureanu, AeL eContent Manager la Siveco România. „Lecţiile AeL se adresează elevilor din învăţământul preuniversitar. În prezent, prin intermediul Programului SEI –Sistem Educaţional Informatizat, elevii români au acces la peste 1.700 de lecţii multimedia interactive“, adaugă Jugureanu.
Fie că vor să înveţe matematica sau fizica de liceu, fie numai să socotească, în cazul preşcolarilor, acum există soluţii după bugetul fiecăruia. Programele de soft educaţional pot fi folosite de către elevi acasă, dar şi în şcoli în timpul orelor de curs.

Firma românească Softwin şi-a înfiinţat un departament de eLearning, Intuitext, care are ca scop introducerea instrumentelor interactive de învăţare în toate domeniile educaţionale şi de instruire. „Anul trecut, am lansat seria «Geometrie: între joc şi nota 10», care a adus în premieră noi concepte, printre care acelea de învăţare ghidată susţinută de sisteme de inteligenţă artificială. Copiii sunt supervizaţi în aventura cunoaşterii de marele Euclid, care se adaptează stilului lor de învăţare şi îi ajută pas cu pas să pătrundă tainele geometriei“ spune Sorin Guleac, director comercial Intuitext Educational, parte a grupului Softwin. Un alt produs revoluţionar al acestei firme este ediţia electronică a Gazetei Matematice, program ce conţine întreaga colecţie de 111 ani a prestigioasei publicaţii.

„Cel mai recent produs al nostru apărut în acest an este «Geografika – România Interactivă». Este primul software educaţional prin care elevii învaţă geografia României cu ajutorul hărţilor interactive, jocurilor şi testelor“, spune Sorin Guleac.
În vara aceasta, Siveco România a lansat, în colaborare cu firma AltFactor, suita de lecţii interactive eduCreativ, care se adresează elevilor din clasele I-IV. „Lecţiile eduCreativ sunt realizate ca nişte povestiri interactive, cu personaje aparte şi grafică plină de culoare, prin intermediul cărora micuţii se lasă atraşi în aventura cunoaşterii. Astfel, tinerii elevi învaţă jucându-se, în loc să se «joace de-a învăţatul»“, conchide Radu Jugureanu. 

56-4998-34_giurgiulescu.jpgNu înlocuieşte profesorul
«În nici un caz softul nu înlătură profesorul, nu se substituie manualelor sau caietele de exerciţii. Programele vin în completarea acestora. Noi promovăm ideea de a le folosi în paralel cu cărţile şi metodele tradiţionale.»
Valeriu Giurgiulescu, director general Infomedia Pro

Programe educative româneşti

www.educreativ.ro Programul „Operaţiunea Mate: Cum a salvat Alex Matematica“ are un preţ de 34,9 lei. În aceeaşi colecţie urmează să apară în curând „Hocus – Pocus – Literatus! – Alex şi cuvintele vrăjite“.

www.intuitext.ro Lecţiile interactive de fizică, biologie, chimie şi geografie de la Intuitex costă 59,5 lei pe volum. „Geografika – România Interactivă“ costă 99 de lei, iar un volum din „Geometrie, între joc şi nota 10“ costă 83,3 lei.

Gazeta Matematică de la Intuitext costă 390 lei şi are 60.000 de pagini care conţin 90.000 de probleme.

www.infomediapro.ro Programul „Matix 3 – Învăţăm rapid înmulţirea“, de la Infomedia Pro, costă 24,7 lei. Acelaşi preţ îl are şi programul „Frumoasa din pădurea adormită“, care conţine o poveste interactivă.