Evenimente Mica publicitate Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Retail

Cum schimbă China modul în care se fac cumpărăturile

Autor: | | 0 Comentarii | 540 Vizualizari

China este un uriaș laborator de inovații, spun expertul în retail Angela Wang, și în acest laborator, totul se desfășoară prin telefonul personal. Cinci sute de milioane de consumatori chinezi - echivalentul populațiilor reunite ale SUA, Marii Britanii și Germaniei - fac de obicei cumpărături prin platforme mobile, chiar și din magazine adevărate. Ce va însemna această transformare pentru viitorul cumpărăturilor?

“Trebuie să avem în minte un lucru, şi anume că suntem abia la începutul unei transformări uriaşe. Cu acest comerţ care se ridică la nivelul nevoilor consumatorului, împreună cu evoluţia ecosistemului, sunt multe oportunităţi şi de asemenea multe provocări. Am văzut deja semne timpurii că ecosistemele îşi schimbă ţinta, fiind mai atente la rezolvarea acestor provocări. De exemplu, acordând mai multă atenţie sustenabilităţii alături de viteză, şi de asemenea calităţii faţă de cantitate. Dar nu există răspunsuri simple la aceste întrebări. Exact de aceea sunt aici, să spun tuturor că trebuie să privim, să studiem, şi să jucăm un rol în această evoluţie”, a menţionat Angela Wang, la conferinţele TED.

Vă prezentăm mai jos discursul integral susţinut de Angeka Wang.

Acesta este nepotul meu, Yuan Yuan. Are cinci ani, super adorabil. L-am întrebat mai deunăzi: „Ce-ţi doreşti de ziua ta anul acesta?” Mi-a spus: „Vreau o mască-oglindă Spider-Man.” Nu aveam nicio idee despre ce vorbea, aşa că am spus: „Asta e super, dar cum faci să o primeşti?” Mi-a spus, fără să clipească: „O să-i spun mamei şi îmi pun o dorinţă înainte de culcare. Mama o să ia telefonul mobil. A doua zi de dimineaţă, nenea curier o să mi-o dea când mă trezesc.” Era să-l tachinez, dar deodată am realizat că pur şi simplu spunea adevărul, adevărul a ceea ce înseamnă cumpărăturile pentru această generaţie.

Dacă vă gândiţi la asta, pentru un copil ca Yuan Yuan, a face cumpărături e ceva foarte diferit faţă de ce avea în minte generaţia mea. Cumpărăturile se fac întotdeauna pe mobil, şi toate plăţile sunt virtuale.

O uriaşă revoluţie a cumpărăturilor are loc în China chiar acum. Comportamentul cumpărătorilor şi platformele tehnologice de asemenea, au evoluat altfel decât oriunde în lume. De exemplu, comerţul electronic a luat avânt în China. A crescut cu o viteză dublă faţă de Statele Unite şi o mare parte a creşterii provine de la mobile. În fiecare lună, 500 de milioane de consumatori cumpără de pe telefoanele mobile, şi, ca să punem în context, asta înseamnă întreaga populaţie a Statelor Unite,Marii Britanii şi Germaniei la un loc. Dar nu e vorba doar de amploarea comerţului electronic, ci despre viteza de adoptare şi de agregare a ecosistemelor. Chinei i-au trebuit mai puţin de cinci ani să devină o ţară a comerţului mobil, şi asta datorită celor două platforme tehnologice, Alibaba şi Tencent. Ele deţin 90% din comerţul electronic - aproape întreaga piaţă - 85% din social media, 85% din plăţile pe internet. Și deţin de asemenea volume mari de conţinut digital video, filme online,literatură, informaţii de călătorie, jocuri. Când această imensă bază de cumpărători mobili intră în contact cu ecosistemele agregate, au loc reacţii chimice. Azi, China este ca un laborator uriaş care generează tot felul de experimente. Ar trebui să veniţi în China, fiindcă aici veţi arunca o privire spre viitor.

 

Una din tendinţele pe care le-am văzut este spontaneitatea de a cumpăra. Acum cinci ani, într-un studiu despre modă, am constatat că, în medie, un consumator chinez ar fi cumpărat cinci până la opt perechi de pantofi. Acest număr s-a triplat până la circa 25 de perechi pe an. Cine are nevoie de atâtea perechi de pantofi? Aşa că i-am întrebat: „Din ce motiv faceţi cumpărături?” Mi-au dat o listă de motive: bloguri, ştiri despre celebrităţi, informaţii despre modă. Dar, de fapt, pentru mulţi dintre ei nu exista un motiv anume să cumpere. Navigau pur şi simplu pe mobil şi apoi cumpărau tot ce vedeau. Am observat acelaşi nivel de spontaneitate în orice, de la cumpărarea de alimente până la produse de asigurări. Dar nu e foarte dificil de înţeles dacă te gândeşti la asta. Mulţi consumatori chinezi au pătruns recent în clasa medie sau puţin peste medie ca stil de viaţă, cu o dorinţă puternică de a cumpăra tot ce e nou, produse noi, servicii noi. Și cu acest ecosistem integrat, este aşa de uşor pentru ei să cumpere, un click după altul. Totuşi, acest nou comportament de cumpărător creează multe provocări pentru afacerile care dominau cândva. Proprietarul unei companii de modă mi-a spus că este atât de frustrat deoarece clienţii lui se plâng că produsele lui nu sunt destul de noi. Pentru o companie de modă este chiar un comentariu rău. Și el deja a mărit numărul de produse din fiecare colecţie. Nu pare să meargă. Aşa că i-am spus că există ceva mai important decât asta. Trebuie să le dai clienţilor exact ce-şi doresc când încă îşi doresc. Și el poate învăţa ceva de la jucătorii vestimentari online din China. Companiile colectează recenzii reale de la consumatori de pe site-uri mobile, din social media, şi apoi proiectanţii lor traduc această informaţie în idei de produse, şi apoi le trimit către microstudiouri pentru producţie. Microstudiourile sunt de fapt cheia în acest ecosistem global, fiindcă acceptă comenzi mici, 30 de articole o dată, şi pot face de asemenea articole personalizate parţial. Faptul că toate aceste proiecte de produse sunt făcute local, întregul proces, de la transportul produsului pe raft sau online, uneori durează doar trei-patru zile. Este super rapid, şi este extrem de receptiv la ce este în vogă în piaţă. Și asta le dă mari dureri de cap retailerilor tradiţionali care se gândesc doar la câteva colecţii pe an.

Apoi este nevoia consumatorului de ultra-comoditate. Acum două luni, eram cu un prieten la cumpărături în Tokyo. Eram în magazin, şi în faţa noastră stăteau trei sau patru persoane la ghişeul de plată. Ceva obişnuit, nu-i aşa? Dar amândoi am renunţat la ce alesesem şi am plecat. Aşa de nerăbdători am devenit. Livrarea ultra-comodităţii nu e doar ceva ce e bine să ai. Este crucial să te asiguri că clientul tău chiar cumpără. Și în China am învăţat că această comoditate e liantul care face cumpărăturile online un comportament şi un obicei care durează. Este uneori mai eficient decât un simplu program de loialitate. Să luăm de exemplu Hema. Este un concept de băcănie retail dezvoltat de Alibaba. Ei livrează un coş plin cu produse de la 4.000 SKU la uşa ta în 30 de minute. Ceea ce este uimitor e că livrează absolut orice: fructe, legume, desigur. Livrează de asemenea peşte viu şi crab uriaş de Alaska. Cum mi-a spus un prieten cândva: „Este visul meu devenit realitate. În sfârşit, îmi pot impresiona soacra când vine în vizită la cină pe neaşteptate.”

 

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Ziare.com

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.