Facultatii de Metalurgie pentru afaceri, multi au considerat ca este un gest hazardat. O vreme a incercat sa faca ambele lucruri in paralel, dar si-a dat seama ca nu este posibil. „Nici facultatea nu o faceam cum trebuie, nici de afaceri nu ma puteam ocupa asa cum vroiam eu. Exista prejudecata ca trebuie sa obtii o diploma pentru ca va fi buna la ceva. Eu am crezut ca afacerile sunt mai importante”, spune Cosmin Neagu. A inceput, bineinteles, cu comertul. Avea nevoie de capital pentru a porni afaceri mai serioase, iar comertul era considerat cartea castigatoare. „Cumparam orice cerea piata si vindeam mai departe”, explica Neagu. In anul 1992, a infiintat compania Nestone si vreme de cativa ani s-a ocupat numai de comert. Lucra mai ales cu cantinele fabricilor, care la nivelul acelor ani erau inca destul de mari. Cu toate ca afacerile ii mergeau din plin, Cosmin Neagu si-a dat seama ca va trebui sa se diversifice si sa gaseasca un domeniu de viitor in care sa investeasca. Ratele de crestere obtinute din comert la inceputul anilor ‘90 incepeau sa fie din ce in ce mai mici si tot mai multi oameni de afaceri care stransesera capital se gandeau acum la activitati de productie. In anul 1994, Cosmin Neagu a observat ca existau foarte multe baruri si restaurante care ofereau clientilor cafea. Prezenta pliculetelor de zahar servite alaturi de cestile de cafea era de fiecare data obligatorie, insa Neagu a observat o oportunitate: pliculetele nu erau personalizate. „M-am gandit ca orice patron de restaurant ar considera drept o reclama cat se poate de eficienta trecerea numelui localului pe pliculetele de zahar. In momentul respectiv nu era nimeni pe piata care sa faca asa ceva”, povesteste Cosmin Neagu. Omul de afaceri a investit circa 10.000 de dolari in masinile de ambalat. Diferenta de cost intre pliculetele personalizate si cele fara nici o inscriptionare era foarte mica, iar patronii localurilor au inceput sa apeleze din ce in ce mai mult la serviciile companiei lui Cosmin Neagu. La nivelul anului 1995, cifra de afaceri inregistrata de Nestone era de aproximativ 100.000 de dolari pe an, iar business-ul se dezvolta in continuare, „boom-ul” urmand sa aiba loc o data cu intrarea pe piata a marilor lanturi de hipermarket-uri. In acea perioada firma avea mai mult de 100 de clienti pentru pliculete, iar afacerea mergea de minune. Business-ul avea insa o problema: cu toate ca avea foarte multe comenzi, pretul unui pliculet de zahar era foarte mic, iar castigul efectiv nu era impresionant. La 200 de lei cu cat se vindea un astfel de pliculet, costurile de productie si distributie erau foarte mari. „In acesti 200 de lei trebuie sa cuprinzi transport, salarii, dobanzi bancare etc. Ramai cu foarte putin”, explica Neagu. Cu alte cuvinte, pliculetele de zahar nu erau produse cu o valoare adaugata mare. Omul de afaceri a avut ideea de a incerca sa ambaleze si alte produse, a caror vanzare sa ii asigure o rata a profitului mai mare. „Ideea era sa vindem produse mai scumpe, pentru a creste rata profitului”, spune Cosmin Neagu. Acesta s-a oprit asupra condimentelor. Orice gospodina foloseste condimente, asa ca s-a gandit ca piata potentiala pentru astfel de produse exista. Pentru condimente insa lucrurile erau ceva mai complicate. Trebuiau achizitionate, ambalate si puse pe raftul unor magazine pentru a fi vandute. Insa pentru asta trebuia sa conceapa o marca sub numele caruia sa vanda aceste condimente. Asa a luat nastere marca de condimente Colonial. „Am avut noroc, deoarece masinile pe care le aveam ne permiteau sa ambalam atat pliculete de zahar, cat si de condimente. La condimente insa profitul era mult mai bun”, spune Cosmin Neagu. In acest moment, aproximativ 60% din cifra de afaceri este asigurata de vanzarea de pliculete de zahar. Productia lunara poate ajunge si la sase milioane de pliculete de zahar. Restul cifrei de afaceri provine din vanzarea marcii de condimente colonial. Business-ul s-a dezvoltat de la un an la altul, in acest moment cifra de afaceri ajungand la aproximativ doua milioane de dolari anual, in conditiile unei rate a profitului de numai 2-3%. Fata de ceea ce se intampla pe aceasta piata in urma cu zece ani concurenta este cu mult mai acerba. Toate pliculetele de zahar de pe piata sunt acum personalizate, iar numarul firmelor care ofera aceste produse a crescut simtitor.

Business Start
Investitie minima -10.000 de dolari. Cu acesti bani ar trebui achizitionata o masina de ambalat zahar in pliculete. Ambalarea in asa numitele baghete reprezinta ultima tendinta din piata. O masina care sa ambaleze in baghete costa insa maximum 70.000 de euro.
· Angajati – este genul de afacere care poate fi inceputa in familie, in care patronul lucreaza si la linia de ambalare, conduce si masina care livreaza si cara marfa, dar care este si director comercial.
· Alte sfaturi – productia de pliculete de zahar nu asigura profituri foarte mari. Aceasta trebuie dublata de ambalarea si distributia unor produse cu o valoare adaugata mare, care sa creasca profitul companiei.
· Masinile care ambaleaza zahar in pliculete dreptunghiulare pot fi folosite si la ambalarea altor produse, cum ar fi condimentele. Desi sunt mai scumpe, masinile care ambaleaza zaharul in baghete nu pot fi folosite si pentru condimente datorita dimensiunilor mici ale ambalajului.

cum le mai merg afacerile

20% – rata profitului la Assante Style
Salonul are in medie 150 de clienti pe luna
Multi au considerat ca fiind foarte riscanta decizia Corinei Moldovan de a investi peste 20.000 de euro intr-un salon de infrumusetare dedicat exclusiv barbatilor. Dupa un an de functionare, cifra de afaceri a salonului a ajuns la 30.000 de euro. Cu toate ca era din Cluj, fosta prezentatoare TV a hotarat sa deschida acest salon la Bucuresti, considerand ca aici exista o piata mai buna pentru acest gen de servicii. Multi se intrebau insa ce i-ar putea determina pe barbati sa mearga la un salon exclusiv masculin in detrimentul unuia mixt. „Tocmai pe aceasta alegere a barbatilor m-am bazat atunci cand am deschis. stiam ca acestia nu se simt in largul lor atunci cand merg la un salon mixt”, spune Corina Moldovan. In primul an de functionare, Assante Style, salonul Corinei, a inregistrat o cifra de afaceri de peste 30.000 de dolari, in conditiile unei rate a profitului de circa 20%. In planul de afaceri al clujencei, asteptarile de la acest business au fost ceva mai mari, insa acum se declara multumita de parametrii in care a evoluat. „Ma asteptam, de exemplu, la o rata a profitului de 30%. Costurile de operare au fost insa mai mari decat ma asteptam”, spune Corina Moldovan. Intre timp pe piata au mai aparut si alte business-uri asemanatoare, care au avut insa probleme de adaptare la piata. „Un salon care pornise ca fiind dedicat exclusiv barbatilor s-a transformat intr-unul mixt”, continua Corina Moldovan. In fiecare luna, in salonul Corinei intra in medie 150 de clienti, iar tendinta este crescatoare. Inca de la pornirea afacerii clujeanca stia ca, pentru a avea succes, trebuie sa incerce diversificarea bazei de clienti. Pentru asta trebuiau facute investitii in publicitate, insa, resursele financiare fiind destul de limitate, Corina trebuia sa fie foarte eficienta in acest demers. „Am incercat sa intram cu publicitate mai ales in mediile exclusiv masculine. Faptul ca lunar vin clienti noi imi doveste ca business-ul va creste cu siguranta in urmatorii ani. Trebuie doar sa am rabdare”, incheie Corina Moldovan.