O poziţie în topul companiei este visul oricărui tânăr absolvent. Foarte mulţi chiar reuşesc, după mulţi ani de muncă, de acumulare de experienţă şi, nu în ultimul rând, după o pregătire adecvată şi continuă. Cel puţin aşa reiese din mărturiile unor tineri directori din câteva companii de succes.

Nu-i suficient să fii numit

„Ca să ajungi manager, trebuie să fii numit de cineva, în baza rezultatelor, dar şi în urma faptului că te-ai dezvoltat permanent, pentru a putea convinge că ai toate competenţele necesare. Acest lucru durează, necesită multă muncă şi timp. Mai mult, necesită o planificare a joburilor pe care alegi să le faci, pentru a avea un traseu coerent, care să te ajute să dobândeşti acoperirea necesară în cât mai multe laturi ale businessului (vânzări, logistică, finanţe, marketing). Din această cauză, este bine să te muţi de la un job la altul, de la o firmă la alta, numai pe baza traseului pe care ţi-l doreşti, şi nu după bani şi beneficii. De asemenea, trebuie să-ţi completezi experienţa pe care-o acumulezi şi cu partea teoretică, instruindu-te încontinuu. Pentru a ajunge un şef cu adevărat bun, dincolo de numirea ta oficială, trebuie ca şi oamenii pe care-i conduci să te recunoască, fiecare în sinea lui, drept managerul pe care şi-l doresc, managerul pe care l-ar fi ales şi ei dacă ar fi fost întrebaţi.“

Reţetă magistrală pentru succesul în management

„Cred că fiecare are reţeta lui de succes, cu un anumit mix de ingrediente care i se potrivesc. Pentru a maximiza probabilitatea de reuşită, trebuie să-ţi fie foarte clar ce vrei. Dacă mergi înainte din inerţie, nu înseamnă că nu vei putea avea oportunităţi, dar mental eşti mult mai bine pregătit să le accepti şi să le identifici dacă ştii exact ce urmăreşti. Acum trecem printr-o perioadă tulbure, dar şi plină de oportunităţi. Nu se vor mai face bani uşor, nu orice business bazat pe acumularea de market share va fi un succes, nu oricine care acţionează cu agresivitate va reuşi să îndeplinească obiectivele stabilite. Poate fi însă o oportunitate pentru cei care au atitudinea potrivită, se implică, preiau iniţiativa, îşi susţin ideile, îşi asumă responsabilităţi, sunt motivaţi şi motivează la rândul lor, şi le pasă de ceea ce se întâmplă în companie. Atitudinea lor va face diferenţa şi-i va ajuta să se afirme, mai mult decât agresivitatea şi cunoştinţele neînsoţite de motivaţie.“

Şef bun în vremuri rele

„Poţi ajunge şef în două cazuri: dacă deţii firma sau dacă munceşti şi înveţi mult. Cum eu nu fac parte din prima categorie, am avut nevoie de „doar“ 12 ani pentru a urca treaptă cu treaptă.

Faptul că acum economia cunoaşte o perioadă de declin nu reduce posibilitatea unui om de a creşte profesional sau de a fi un bun lider. Dimpotrivă! Contextul actual este unul benefic, performanţa individuală fiind mai importantă şi mai uşor de observat.

Un şef bun reuneşte două mari calităţi: de manager şi de lider. Un bun manager este un om raţional şi pragmatic, care poate lua cele mai bune decizii în contextul şi cu resursele date. Un lider bun are calităţile unui selecţioner sportiv: poate forma o echipă învingătoare, găsind pentru fiecare poziţie omul potrivit din punct de vedere profesional şi colegul ideal pentru ceilalţi membri.“

168-33694-20_zemyapfelbaum_managingdirector_wizrom_29software.jpgZemy Apfelbaum, managing director, Wizrom Software

Având un background tehnic, Facultatea de Matematică, a fost întotdeauna înclinat spre profesii exacte. Aşa că şi-a început cariera ca programator, neînţelegând, în momentul acela, termeni precum management, resurse umane sau vânzări. La Wizrom a fost angajat ca junior consultant. După puţin timp însă, a descoperit că se poate lucra şi cu oamenii, nu numai cu tastaturile. Un alt moment decisiv în cariera sa a fost trecerea în vânzări. După mulţi ani, multă transpiraţie şi puţină inspiraţie, a ajuns să ocupe o poziţie de top-management, dar şi-a dat seama că este mult mai dificil şi mai complex decât îşi imaginase. Programul de Executive MBA i-a oferit o imagine cu totul nouă asupra conducerii unei organizaţii.

168-33696-20_georgestefanescu_arh.pers_29.jpgGeorge Ştefanescu, general manager, Whiteland

Şi-a început cariera ca agent, în 1991. Până să ajungă director general la Whiteland Sales & Marketing, i-au trebuit 15 ani. În acest interval, a lucrat în vânzări şi distribuţie, operaţiuni şi marketing, trecând prin toate posturile de vânzări posibile într-o organizaţie.

Când a simţit că tot îi mai lipseşte ceva pentru a urca în top, s-a dus la şcoală şi a obţinut o diplomă în management prin CODECS şi un MBA la Open Business School. A muncit, n-a căutat „scurtături“, a învăţat şi, mai ales, i-a păsat de fiecare om cu care a fost coleg şi de toate businessurile pe care le-a condus sau în care a fost implicat.

168-33695-20_cosminbucurrbs_29_cc.jpgCosmin Bucur, director, RBS România

În ultimii doi ani de facultate a încercat  să pornească o afacere pe cont propriu, împreună cu doi colegi, dar fără succes. După absolvirea Facultăţii de Relaţii Internaţionale, la Braşov, i s-a oferit şansa să lucreze chiar la trezoreria Băncii ASTRA, unde s-a contaminat, pe viaţă, cu virusul pieţelor financiare. În primăvara lui ‘98, a candidat pentru un post de Relationship Manager în Braşov, cu ocazia deschiderii sucursalei ABN AMRO. Din păcate, nu a putut obţine postul respectiv, dar a primit o ofertă în Departamentul de Trezorerie al ABN AMRO, în Bucureşti. Aşa a început călătoria sa alături de ABN AMRO, trecând prin toate etapele ierarhice. Mai întâi a urmat un program de training de şase săptămâni în Budapesta, la Central Eeastern Europe College. După ce a mai căpătat experienţă, s-a înscris la un program de Executive MBA.

Te-ar putea interesa și: