Conduc companii de succes din sectoare diferite, însă sunt uniţi de o pasiune comună: fotografia. Sunt top-manageri al căror talent poate face cu succes obiectul unei expoziţii.

Din echipamentul său luat în expediţia din Delta Dunării, singurul lucru care i-ar fi putut trăda intenţiile era aparatul foto profesional. Este cel mai important accesoriu pentru Helmut Ignat, 45 de ani, director general la Konica Minolta, în realizarea proiectului său: fotografii ce surprind viaţa pelicanilor albi din Delta Dunării. Alături de el se afla campionul mondial al fotografiei wildlife, Manuel Presti, reprezentant al proiectului Wild Wonders of Europe şi câştigător al BBC Best Photographer of the Year şi al GDT Wildlife European Photographer of the Year. „În câteva zile alături de el, am învăţat mai multe decât aş fi putut învăţa din cărţile mele de specialitate de acasă, pe care doar le răsfoiesc din când în când“, spune Helmut Ignat.

„Cântecul Lebedei Mute“

172-35440-31helmutignat2.jpgPasionat de fotografia de natură şi wildlife, Ignat a adunat o parte din fotografiile realizate în Delta Dunării, între anii 2005-2008, într-un album intitulat „Cântecul Lebedei Mute“, aflat în prezent în reţeaua librăriilor Humanitas şi Diverta. Delta este destinaţia sa preferată pentru expediţiile foto din România, în timp ce Africa de Sud ocupă primul loc pe plan extern.

Helmut Ig­nat utilizează în arta fotografică aparate Sony Alpha 700 şi obiective Minolta, Konica Mi­nol­ta, Sigma şi Sony, cu distanţe focale cuprinse între 12 mm şi 400 mm. El preferă să realizeze fotografiile în primele momente de după răsărit şi puţin înainte de apus. „În fotografia de peisaj, este foarte posibil şi oarecum controlabil să obţii o expunere a celei mai interesante scene în cea mai bună lumină, dar în fotografia wildlife trebuie să ai mult noroc şi răbdare pentru a ajunge să ţi se ofere totul pentru o fracţiune de secundă. Poate chiar în acea secundă în care nu eşti atent“, explică Ignat.

În schimb, Lucian Butnaru, directorul TechTeam Akela, pasionat la rândul său de arta fotografică, preferă aparatul Nikon D700, căruia i-a ataşat o serie de obiective. „Îmi place să surprind clipe sau momente unice. Doresc ca fotografiile mele să producă o emoţie celui care le priveşte“, spune el.

Dacă pasiunea lui Butnaru pentru fotografie numără câţiva ani, pentru Bogdan Andriescu, preşedintele Uniunii Naţionale a So­cietăţilor de Intermediere şi Consultanţă în Asigurări din România (UNSICAR), acest hobby a pornit în perioada copilăriei, când tatăl său i-a făcut cadou un aparat de fotografiat FED3 şi unul pentru developat. „Îmi amintesc că am încropit o cameră obscură, şi pasiunea a început odată cu developarea fotografiilor alb-negru. Ulterior, a crescut după ce vărul meu – Cristian Lascu (redactor-şef la National Geografic – n.r.) a început să îmi desluşească din tainele acestei arte. Tot el m-a iniţiat în tainele fotografiei color“, îşi aminteşte Bogdan Andriescu.

Hobby şi destin

172-35438-31pelicanihelmutignat.jpgDragostea pentru fotografie este comună şi în familia lui Steven van Groningen, preşedinte al Raiffeisen Bank. „Fotografiez de cel puţin 40 de ani. Tatăl meu a fost un fotograf pasionat şi am învăţat mul­te de la el. La rândul său, el a învăţat de la mătuşa lui. În familia noastră este deja o tradiţie, două dintre surorile mele fiind şi ele foarte buni fotografi“, spune el. Prin intermediul fotografiei, şi-a cunoscut şi soţia. „Amândoi am fost sportivi de performanţă şi, în 1982, când nu m-am calificat la mondiale, m-am dus ca fotograf acreditat. Soţia mea, Valeria Răcilă, era participant. M-am îndrăgostit de ea şi am făcut nişte poze pe care i le-am dat în sezonul următor. Povestea a continuat de la concurs la concurs, iar la mondialele din 1985 ne-am hotărât să ne căsătorim. Am putut comunica prin fotografiile mele şi nu sunt sigur că am fi reuşit fără ele“, spune van Groningen. În prezent, acest hobby îl ajută să îşi menţină echilibrul. „Îmi place că pot să îmi iau timp cât vreau eu pentru a face ceva exact aşa cum vreau eu. Un lucru mai puţin posibil în viaţa profesională“, adaugă Steven van Groningen.

Prefer fotografia de natură şi wildlife. Este cea mai dificilă, pentru că necesită în primul rând timp, exact ceea ce-mi lipseşte cel mai mult.
Helmut Ignat, director general, Konica Minolta

172-35439-31_stevenvangroningen_33_c.jpgAm făcut mult fotografie de sport şi reportaj. Peisajul îmi place, de asemenea, dar cere mai mult timp. Îmi plac portretele, dar le realizez mai rar. Întâmplător, însă, acum tocmai lucrez la un proiect cu portrete.
Steven van Groningen, preşedinte Raiffeisen Bank

10.000 de euro sunt investiţiile într-un echipament foto profesional. Cifra poate fi însă şi mai mare, un obiectiv putând costa câteva mii de euro